October 17, 2004
nix, men när du tankar så skickas "bekräftelser" på att paketen kommit fram rätt, o det skickas inget mer förrän den andra parten vet att grejjerna kommit fram ordentligt, dom här bekräftelserna skickas ju då med din UL o har du slut på bandbredd där så måste bekräftelserna vänta o din nerladdning segas ner. bästa är att fixa netlimiter o sätta 5-10kbps under ditt max. så håller nerladdningarna farten =)
April 20, 2002
Det är precis som Zymme skrev.
ADSL är inte halv duplex utan full duplex. Det problemet du beskriver har inte med duplex att göra. Det har med ADSL att göra.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
June 30, 2001
kardiel wrote: jo men allså.. te.x en på lu.se som har 10/10.. där kan han ladda upp i 500kb/s o samtidigt tanka i 600-700kb/s.. hur kommer det sig då?
10 Mbit => 1,25 MB/s, dvs han utnyttjar inte ens hälften av vad han kan. Därför går det bra att ta emot data i hög hastighet samtidigt.
November 19, 2004
LuckyLuke wrote: Men... Hans uppkoppling har inte full duplex eftersom att det är ADSL2+.
Alla typer utav ADSL är full duplex, problemet är som Zymme beskrev, linan behöver skicka ACK (acknowledgement) paket på alla paket som skickas. Har man då en belastad upload kan man inte skicka dessa ACK paket som behövs för att den andra noden skall veta att anslutningen fungerar, han kommer således vänta med att skicka fler paket. Det hela löser man lätt genom att prioritera ACK paketen, en enkel match med en riktig router 🙂
April 20, 2002
Om man inte har någon router överhuvud taget, borde man inte ha dessa problem?
Jag vet att jag inte kan köra full upload och samtidigt ha full download och jag har inte någon router alls. 😀
Eller gör användningen av router att man kan göra inställningar som annars inte går och gör att allt fungerar som det ska i detta fallet?
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
April 20, 2002
Hehe jag vet att JAG inte har en router, att telia kanske har en stående och tvingar mig att gå igenom när jag kopplar upp mig är en annan sak 😀
Och finns det ACK-prioriterare till windows?
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
February 15, 2003
Ondjultomte wrote: anväd cfosspeed !!!!!
Är det så bra som det låter?
- What is Traffic-Shaping -
Är det någon mer som har testat om det blir någon skillnad?
December 25, 2000
Som vi redan fick veta i inlägg nummer två så är orsaken till att det blir så här att TCP (det vanliga protokollet som nästan alla fildelningsprogram använder) kräver att efter varje paket som skickas så måste det komma tillbaka ett "OK". När man laddar upp i maxhastighet så hamnar dessa "OK" i en kö och du kommer inte att få något nytt paket (nedåt) innan den du laddar av får detta "OK". Därför sjunker hastigheten.
Vet inte vad cfosspeed eller vad det heter är men antar att det har med trafikprioritering att göra. Om man låter "OK" gå först i kön hela tiden och flaskhalsen är i datorn så kommer man inte märka någon försämring av nedladdningshastigheten.
2 Guest(s)