August 6, 2001
Om jag ställer om mitt nätverkskort (som ska klara full duplex) från halv duplex (7,5 Mb/s) till Full duplex (380 kb/s). Varför blir det så? Ska man inte köra på full duplex? Jag Har BBB och ett RealTek RLT8029(AS). Jag har en osprättad kartong med ett Micronet-kort, kan det vara idé o byta? Är det ett bättre kort?
April 1, 2001
Halv duplex betyder att du kan skicka data åt båda hållen, men inte samtidigt, medans du kan skicka åt båda håll samtidigt med full.
Förutsättningen för att det ska fungera med full duplex är att "andra sidan" klarar av det också. Det kan vara en hubb/switch eller en dator eller liknande (i ditt fall är det internetanslutningen).
January 11, 2003
peppe20 wrote: [quote=spoof]Bredbandsbolaget är väl full duplex?
Nee fan heller... De skulle nog kosta typ 30000000 extra för dom då...
Och de räcker väl me halv duplex? (telia har full duplex :p)
Heh, ja och titta på Telias goa hastighet, i "full" duplex... det är rätt skit samma verkar det som. 🙄
Half-duplex är snabbt nog om man inte har ett stort server närverk då full duplex kan ge åtminstone 50% hast ökning. Dock är inte dagens hemma nätverk beroende av det, eftersom 100mbit (som e rätt vanligt) är mer en nog med sina 12,5MB (teoretiska hast), det ger iag ca 6-8MByte / sek till lägre kostnad än det är att skaffa bra full duplex nätverkskort och en bra 10mbit switch. Du behöver bara två nätverkskort och en kabel för att få 100mbit om du korskopplar. Dock behövs en 10/100 hubb för fler än 2 datorer. Def "three is a crowd" kommer till tanke... 😮
I bredbandet så är skillnaden att de har investerat i enorma mängder pengar i servrar och switchar (eller troligen hubbar) för att ge ut internet. Och har man 10/100 switch så lastas server så satans mycket mer och måste vara dyrare, därfär har de nog valt 10 hubbar (?) istället, både för stabilitet och för att hålla kostnaden nere. Detta gäller nog inte samma för HSB, där de kanske har satsat på 10/100 hubbar (eller switchar) internt till ett enda stort nätverk. Dock så delar många användare på de "givna" 10Mbit internethastigheten mot internet. Eftersom det 10Mbit jacket i väggen kopplas in i ett rätt enormt nätverk som sedan kopplas till HSB huvudserver som i sin tur är kopplad mot internet, därför blir det trångt och då ibland mycket ostabil ping hos dem. BBB har dock ett personlig 10Mbit utag (tror jag iaf) och därför har de väl valt att låsa detta till just 10Mbit half duplex för att du inte har något vidare stort internt närverk som HSB och därför inte behöver snabbare. :wow:
Om du som användare inte är nöjd med 7,5 (nästan 1MByte / sek) för den kostnaden som du betalar så ge mig din adress så ska jag komma o banka vett i skallen på dig!!! :bash: :gunsfire: :dead:
Du har det så satans bra så du kan inte föreställa det... Om man ska gämföra ADSL (tex telia) mot din BBB anslutning så är det som att gämföra modem med ADSL i % skillnad, så forsätt du surfa och tanka med ett leende annars......... :banghead: :gråt:
Var nöjd med... ...alllllt som livet ger... ...och allt det som du kring dig ser... ...glöm bort beskymmer, sorger och besvär...... :rollsmile:
February 6, 2002
peppe20 wrote: [quote=spoof]Bredbandsbolaget är väl full duplex?
Nee fan heller... De skulle nog kosta typ 30000000 extra för dom då...
Och de räcker väl me halv duplex? (telia har full duplex :p)
Den här tråden gjorde mig lite förvirrad eftersom jag själv har haft BBB och alltid varit säker på att det varit full duplex. Jag hade inga problem att komma upp i 1MB/s upp och ca 500kB/s ner samtidigt i alla fall. Så jag ringde precis BBB och frågade supporten och de sa att det var full duplex så det verkar som jag inte hade fel för mig.
1 Guest(s)