November 8, 2001
Hej! Jag använder Norton Internet Security 2003 som brandvägg men funderar på att skaffa en hårdvaru brandvägg. En Netgear RP614 för 558kr verkar intressant. Den har NAT/DHCP/Port forwarding osv. Verkar täcka mina behov mao. Sitter just nu på en Bostream 2.5Mbit lina.
Är tacksam för ytterligare förslag som inte överstiger 1200kr.
1. Frågan är om det är lönt att skaffa en sån eller om jag ska hålla mig till en mjukvarubrandvägg?
2. Är det någon skillnad i hastighet mellan dessa två typer av brandväggar
3. Är hårdvarubrandväggen (Netgear) mkt säkrare än mjukvarubrandväggen (Norton Internet security) ?
Tacksam för svar!
October 10, 2002
Hej,
nu är ju en bradvägg oftast så säker som användaren är duktig på att hantera den. Jag tror nog att de flesta brandväggar klarar av den 2,5M linje. Den saken är jag sist o slutligen inte så insatt i. När du pratar om hårdvaru brandvägg så pratar du ju om en burk som enbart är menad för att agera som brandmur i ett nät. Den går ju som alla andra med ett program. e gärna efter vilka möjligheter du har att uppgradera och sköta boxen. Det goda med dessa "hårdvarubrandväggar" är ju att dom är lätta att förstå sig på och hantera (större säkerhet (ju bättre administrator desto säkrare). Se gärna även vad den har för möjligheter till utveckling, typ port scan, paket sniffare, virusskydd osv. Allt sånt kan vara enklare igen att implementera i en gammal dator som skall agera brandvägg. Dock har vi ju det med att konffa brandmuren rätt när man håller på med dessa mjukvaruväggar som går att installera vart som hälst. Sen lönar det ju sig även att fundera på hur viktig data som finns innanför brandmuren. Samt ifall någo tjänster skall finnas att tillgå. Ditt alternativ låter ju billigt, varför det lätt blir intressant! Men man ska i hasten inte glömma varför den köps ocha att den har vissa uppgifter som den skall ta hand om.
Hoppas att de här är till någon hjälp! Tankar som jag fick vid planering av nätverk!
July 2, 2001
Om du bara är ute efter brandväggsfunktionen så ska du INTE skaffa en sådan. Det är bara bortkastade pengar.
Om du absolut ska skaffa en "hårdvaru" brandvägg så titta då hellre på en i NetGears ProSafe serie typ: FR114P (http://www.netgear.com/product.....FR114P.asp).
Den har bl.a Stateful Packet Inspection vilket avsevärt höjer säkerheten.
Det finns alldeles för många parametrar för att kunna jämföra Hårdvarubaserat mot Mjukvarubaserat!
December 25, 2000
Om du bara ska skydda din personliga dator funkar en mjukvarubrandvägg lika bra.
De har också fördelen av att kunna kolla vilket program som vill skicka saker ut/in vilket vad jag vet inte en hårdvarubrandvägg klarar. Att du skulle bli DoS (denial of service);ad är inte troligt dessutom brukar dom flesta mjukvarubrandväggar upptäcka det.
November 8, 2001
Oki, tackar er alla för svaren! 😀
Sen undrar jag oxo om XP's internetdelning mellan två datorer är sämre än en router delning. Jag vet att det räcker med att bara den ena av de två datorerna är igång för att en av dem ska nå internet... Men jag misstänker att hastigheten ut på nätet kanske "dämpas" av XP's delning VS. routerdelning... -har rätt eller fel??? 😕
July 8, 2001
69link wrote: Det beror ju givetvis på hur snabb din dator är. Jag kan köra med full sula 100mbit på min AMD 1,333GHz burk både med ZoneAlarm och BlackIce Defender. Däremot har jag läst rapporter om att en vanlig Netgear/D-Link hemma router bara klarar av 5-7mbit.
min d-link 704 ska klara 10mbit. (vilket jag säkert aldrig kommer kunna utnyttja :arg: )
men jag håller helt med dig om att en hårdvaru brandvägg inte är värd pengarna.
SammyBoy:
en idè är att du skaffar dig en gammal billig dator och slänger in en massa brandväggar å skit på den, det borde inte kosta så mycket.
November 8, 2001
Gillbert: Sant sant. Visst är en gammal sunkig dator + en massa installerade firewalls det mest kostnads effektivaste sättet. -håller helt å hållet med!
Men jag är smått ljudfanatisk av mig, står knappt ut med ljudet från de två burkar som jag sitter framför nu. Därför skulle en "router-med-brandvägg-i-en-liten-låda-utan-fläkt", för mig vara det mest "behagliga".
....fast man kanske skulle kunna låta en ev. framtida sunkdator få flytta in i någon garderob..... så kan den få routa bäst den vill utan att störa min öron 🙂
December 25, 2000
SammyBoy wrote: Gillbert: Sant sant. Visst är en gammal sunkig dator + en massa installerade firewalls det mest kostnads effektivaste sättet. -håller helt å hållet med!
Men jag är smått ljudfanatisk av mig, står knappt ut med ljudet från de två burkar som jag sitter framför nu. Därför skulle en "router-med-brandvägg-i-en-liten-låda-utan-fläkt", för mig vara det mest "behagliga".....fast man kanske skulle kunna låta en ev. framtida sunkdator få flytta in i någon garderob..... så kan den få routa bäst den vill utan att störa min öron 🙂
garderoben är ett utmärkt förvaringsutrymme för gamla linuxburkar som kör diverse, fixa igång allt med skärm+tangentbord slit sedan ut dessa och släng in den i garderoben... du har glömt den efter en vecka 🙂
May 23, 2001
SammyBoy wrote: Oki, tackar er alla för svaren! 😀
Sen undrar jag oxo om XP's internetdelning mellan två datorer är sämre än en router delning. Jag vet att det räcker med att bara den ena av de två datorerna är igång för att en av dem ska nå internet... Men jag misstänker att hastigheten ut på nätet kanske "dämpas" av XP's delning VS. routerdelning... -har rätt eller fel??? 😕
Jag tycker inte den är sämre bara det att det är jobbigt att den datorn som delar ut internet måste du ha igång hela tiden när den andra datorn ska ut, det kan bli jobbigt i längden. Ja har svårt att tänka mig att farten dämpas av XP internetutdelning iaf om du bara har ADSL. Jag har själv kört det och det fungerade fint....
November 8, 2001
In i det mörka skåpet ska den! Har länge funderat på att stoppa in hela mecket därinne. Bara att fixa en förlängsningskablar till monitor, usb, mus/t-bord.
Nu börjar jag själv spåra från ämnet, följande funderingar och frågor hör ju snarare till hemmabygge och modifieringar...
Fast finns det inte någon slags "dosa/box" som har alla anslutningarna till monitor/mus/tbord/usb osv. så man bara behöver dra en kabel mellan garderob och skrivbord?
Och är det någon som har erfarenhet från något sådant projekt?
1 Guest(s)