Hastighet i WLAN|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hastighet i WLAN
samsungen
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
November 24, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 24, 2005 - 4:21 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Ber om ursäkt på förhand för extrema noobfrågor, men alla är vi barn i början, eller?

Ska skaffa trådlös router för att sprida min ADSL-uppkoppling (512/256) till dels en stationär och dels en bärbar dator. Bor i en villa av betong på två våningar. Den stationära datorn kommer att befinna sig två meter från den trådlösa routern utan några hinder dem emellan, medan den bärbara mestadels kommer att vara på övervåningen, cirka fyra-fem meter från routern fågelvägen, men med ett golv av betong mitt emellan.

Jag vet inte exakt hur WLAN-signalen fungerar, om den kommer igenom betongen eller om den måste studsa från den trådlösa routern via köket, uppför trappan och vidare in i rummet där den bärbara datorn står (förmodligen genom en tunn trädörr eftersom jag måste ha luftkonditioneringen på)? Om det senare är fallet, bör signalvägen vara cirka 10-11 meter.

Finns det risk för att signalen upp till den bärbara datorn blir för svag med tanke på vad jag beskrivit? Risk för dålig uppkopplingshastighet?

Jag har inte köpt den trådlösa routern än, så om någon har tips på en bra en att satsa på så mottas det tacksamt.

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
982219
November 24, 2005 - 6:36 am
sp_Permalink sp_Print

det är så korta avstånd så jag är nästan helt säker på att detta kommer gå bra
obehindrat så ska signalen kunna sträcka sig nästan 100meter har jag för mig.
hemma så brukar jag sitta med datorn 2 våningar ovanför routern, då får jag ungefär halva signalstyrkan.
eller om jag är på mitt rum, 2 golv/tak 1 trappkus och 2-3 väggar går den igenom, har runt 10%, ahh btw, den går förmodligen igenom betången ut och genom trä in i huset då det är kortaste vägen, genom allt det där, kanske 20-25 meter något

ang vilken router du ska ha så beror det ju på vad du har för krav, NETGEAR eller D-Link gör bra grejer, om du köper någon annan skum budget skit så var berädd på att du kanske inte kan ändra dom inställningarna du vill om det behövs (öppna portar)

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
982222
November 24, 2005 - 7:16 am
sp_Permalink sp_Print

Det borde fungerar finfint, bor i lägenhet och har 3 betong väggar (varav 1 är husetsbärande på 45cm, inte rolig att borra igenom) och 10m+ till köket där jag kan sitta och surfa.

Jag hade absolut kört med Netgear, även om de oftast är runt 100kr dyrare än D-Links motsvarighet, detta kommer du garanterat att ha igen när/om du blir tvungen att ringa supporten. Har försökt att ringa D-Link ganska många gånger, kommer iofs fram men när man väl gör det har alltid nyvakna på snudd till otrevliga människor svarat, detta är raka motsattsen till Netgear. Så valet är givet, ialla fall för mig

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
982302
November 24, 2005 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

ang Netgears support.. min kompis håller absolut inte med dig, han hatar Netgear, han hade köppt bara netgear grejer, han hade 2 datorer som stod lika nära basenheten, men dom hade stor skillnad på mottagningen, ringer supporten, slussas fram och tillbaka, sen så är det någon nisse som säger åt honom att uppdatera firmware, efter att han gjorde det så blev det en försämring. han ringer supporten och slussas runt bland okunniga människor (det är mycket som jag inte munns av det han berättade om Supporten, men dom förtjänar kanske inte så mycket beröm)

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
982319
November 24, 2005 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är då hur nöjd som helst med Linksys och i mitt fall en wrt54g..

samsungen
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
November 24, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
982366
November 24, 2005 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Stort tack till alla som tagit sig tid att svara. Det låter som om det kommer att funka okej, vilket ju är positivt.

En fråga till - brukar trådlösa routrar ha LAN-utgång också - om jag skulle vilja ansluta den stationära datorn med vanlig nätverkskabel vill säga - den kommer ju bara att vara två meter bort från routern, och således behöver jag ju strängt taget inte ansluta den trådlöst - om det nu inte är nödvändigt av andra skäl...

...i så fall, kan jag fortfarande köra en del av det totala nätverket som trådlöst, eller blir allting helknas om man använder både tråddrivet och trådlöst samtidigt? :bok:

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
982373
November 24, 2005 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det brukar vara fyra portar och det går utmärkt att använda trådbundet och trådlöst samtidigt..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL