April 5, 2002
Tja! Jag fick nytt ADSL för några dagar sedan och ville testa hastigheten mot internet. Jag körde TPTEST (tptest.se) och fick nästan 21Mbit/s med nätverkskabel. Sen startade jag upp det trådlösa nätverket (modemet har inbyggt trådlöst nätverk) och testade och får då bara 5,5 - 6 Mbit/s.
Vad är det som gör att det går så segt med trådlöst? Jag har mellan 40-50% mottagning och en lokal hastighet på 36-48Mbit/s
May 29, 2001
Marqz wrote: har testat det du sa och det verkade inte göra nån skillnad 🙁
Vilken hastighet kör ditt trådlösa nätverk i? 11Mb/s, 22 eller 54?
Kopplar du upp i 11Mb/s så är det fullt normalt att du ligger på mellan 6-7Mb/s när du testar med tptest.
Kan både din router/AP och nätverkskort köra i 54Mb/s men du ansluter bara i 11 eller lägre, så beror det på taskig signal och/eller störningar. Då kan du testa att ändra placeringen på din router samt prova andra kanaler.
April 5, 2002
både router och nätverkskortet kör på 54 Mbit och i dlinks programvara som medföljer står det att jag har 54Mbit och att siglalstyrkan är 50%.
Har nu testat att flytta routern precis intill datorn så signalstyrkan blev 99% men hade fortfarande bara 6-7Mbit mot internet
1 Guest(s)