September 11, 2002
Ja, alla är så övertygade om att ett 54Mbit WLAN ska kunna överföra data i 54Mbit/sekund. Tvärtom är det bara att dra av nästan 50% direkt som används till protokoll och därför inte kan användas till att föra över användardata.
Antennerna på accesspunkter och billiga trådlösa kort är inte heller de allra bästa direkt. Ändå är antennen otroligt viktig för hur resultatet ska bli.
Och det kan räcka med några meters avstånd från acesspunkten för att överföringshastigheten ska sjunka till hälften, för att inte tala om ifall det är väggar emellan! Har ni armerad betong eller armeringsjärn i väggarna så kan man ha otur. Vissa armeringsjärn är nämligen jordade, och då får man en gigantisk stålbur som effektivt begränsar radioöverföringar.
Och så vidare...
February 14, 2004
March 27, 2003
tellervo72 wrote: Hej!
jag har ca 6,5 Mbit/s.Kör med en router/modem trådlöst Netgear DG834G mot en bärbar med inbyggd nätverkkort 54 Mbits.
6,5 Mbit/s. (oskyddat)
Eftersom trådskaparen bad om kB/s så kan jag meddela att 6.5 Mbit/s ungefär motsvarar 832 kB/s.
Btw; Oskyddat är inte bra... Slå på lite kryptering!
May 31, 2001
Bar-Code wrote: Ja, alla är så övertygade om att ett 54Mbit WLAN ska kunna överföra data i 54Mbit/sekund. Tvärtom är det bara att dra av nästan 50% direkt som används till protokoll och därför inte kan användas till att föra över användardata.
Antennerna på accesspunkter och billiga trådlösa kort är inte heller de allra bästa direkt. Ändå är antennen otroligt viktig för hur resultatet ska bli.
Och det kan räcka med några meters avstånd från acesspunkten för att överföringshastigheten ska sjunka till hälften, för att inte tala om ifall det är väggar emellan! Har ni armerad betong eller armeringsjärn i väggarna så kan man ha otur. Vissa armeringsjärn är nämligen jordade, och då får man en gigantisk stålbur som effektivt begränsar radioöverföringar.
Och så vidare...
Jag frågade inte direkt om en massa förklaringar... men tack ändå.
Jag har 5 meter till min accesspunkt och det är bara luft emellan.
Så nåt är skumt. Frågan är bara om det är wlan-kortet eller netgearen.
Därför vill jag veta vad folk får för hastigheter så jag har nåt att stödja mig på.
ex 1900 är ju guuuld. 800 är guuld.
October 7, 2002
Jag har inget problem med att tanka i 2200 kB/s ungefär över mitt WLAN. 54 Mbps, WEP aktiverat. Dock ska tilläggas att iBooken står på samma bord som routern nu. Jag har dock inte märkt någon egentlig försämring och skulle förmodligen kunna promenera ganska långt iväg utan att förlora täckningen...
2 Guest(s)