March 23, 2004
Har köpt mig en Wgt624v3 och nu har jag kört Tptest, med kabel får jag stabilt 8,5Mbit/s och när jag kör trådlöst så får jag ostabila resultat som aldrig överskrider 3,75Mbit/s.
Jag sitter 2m från routern med fri sikt till den och kör wpa-skydd..
Borde man inte få bättre fart på sakerna? Tankar ju inte alls snabbt nu 🙁
Nån som har några ideèr om vad det kan vara eller kanske man skall byta router? Köpte en router förra helgen men den koppla ner mig och idag så startade den bara om så jag kunde inte göra nått alls med den och nu sitter jag på en likadan och det är den nya jag kört testerna på.
April 7, 2002
Beror lite på vad du använder dig av för teknik...
Jag tror inte det är något fel på din router. den ska ju klara G standarden.
Vad har du för kort i din dator?
Använder du b eller g?
Teoretiska hastigheter
a - 54 Mbps
b - 11 Mbps
g - 54 Mbps
I praktiken får man som mest (oftast mindre).
a - 30 Mbps
b - 5 Mbps
g - 30 Mbps
Troligtvis är det alltså ditt trådlösa kort i din dator som begränsar dig.
April 7, 2002
Cigge wrote: Jag har ett Integrerat Intel® PRO/Wireless 2200BG kort i min bärbara.
Ja det borde du definitivt. Jag Har ett sånt i min laptop och jag ligger på en överföringshastighet på ca 2,0-2,5 Mbyte alltså ca 20 Mbps
Har du kontrollerat så du verkligen kör G på din router?
Stäng av Netgears 108 Mbps också om det går för att utesluta det.
Du skriver iofs också att du bara sitter 2 m från routern, testa att öka avståndet lite, kan vara så att du får för bra signal.
April 7, 2002
Cigge wrote: Kan även säga att uppkopplingen hoppar från 54.0Mbit/s till 24 och ibland 2.. Alltså ikonen nere i systemtrayen.
Har du kontrollerat om det finns någon senare firmware att installera på routern?
Testade du att öka avståndet mellan laptopen och routern? kanske en vägg imellan?
April 7, 2002
Du har inte många grannar som också använder trådlöst?
Ladda hem programmet netstumbler med det kan du se vad det finns för andra nät runt omkring dig.
Testa ställa din router så den använder en kanal med så lite andra nät som möjligt på gärna också så långt ifrån de andra upptagna kanalerna som möjligt.
T.ex. om många använder kanal 6 så lägg dig då på kanal 1 eller 11.
Funkar inte det så är nog enda sättet att testa med andra datorer alt. annan router, du kan ju fått ett måndagsex.
March 19, 2003
Testat att stänga av mixed mode i routern?
Så den inte kör mot både B och G nät?
Det sinkar hastigheten också.
Har likadant kort också, har kommit upp i ~25mbit som max mot en Linksys WAP54G.
Dock inte router utan accesspoint bara.
Testa och se om det blir stor skillnad först med Mixed mode, se kan du testa att köra helt utan kryptering enbart för att testa om det går mycket snabbare.
March 23, 2004
I huset hittas 2st nätverk och ingen kör på samma kanal som mig, har dock bytt igen för att testa men ingen skillnad.
Har även testat att bara köra "g", ingen skillnad.
Har testat att köra helt utan kryptering, ingen skillnad.
Ringde supporten på netgear och där fick jag till svar att via trådlöst så förlorar man mycket i fart, men jag menar du fölorar juh inte hälften från 8mbit så det blir 4 och om man har 24mbit så får man 12.... Blir nog till att byta till en Linksys då jag inte längre vet vad man kan göra?
April 7, 2002
Ja du ska helt klart kunna maxa en 8 mbits lina på ett 54g nät om du har bra anslutning.
Linksys kör jag på och den fungerar fint. Ligger strax över 20 Mbps på den. Men med senare firmwares så ska man kunna komma upp i högre hastigheter enligt ryktet.
Jag har en Linksys WRT54G för att vara exakt.
Men din netgear ska kunna komma upp i liknande hastigheter som min linksys.
Kompisen har en netgear WGT634U och han kommer upp i bättre hastighet än vad jag gör på min wrt54g, Han har också laptop med 2200BG kort.
April 7, 2002
Försten kom på en grej till...
Har du kollat om det finns någon senare version på drivrutinen till din laptop?
Testa också att skippa intelsanslutningsprogrammet om du använder det. och kör på XPs egna.
Se till så ingen granne kör med sin micro, Det påverkar nämligen 2,4 GHz nät rätt omfattande om du befinner dig hyffsat nära micron.
Har du testat och köra laptopen mot någon annan sorts accesspunkt?
Har du det och det funkar fint så är det nog bara att byta ut routern.
April 7, 2002
Cigge wrote: Har testat allt och ingen skillnad! Vad får ni för resultat i TpTest över trådlöst?
Från laptopen hemma på en Telia 8 Mbps lina.
(tptest A 212.181.192.142 1641)
Fast Ethernet 100Mbit
Best TCP Send Rate: 801.08 kbit/s
Best TCP Recv Rate: 6.93 Mbit/s
Best UDP Send Rate: 874.27 kbit/s
Best UDP Recv Rate: 7.17 Mbit/s
Wireless 54g 54Mbit
Best TCP Send Rate: 806.10 kbit/s
Best TCP Recv Rate: 6.92 Mbit/s
Best UDP Send Rate: 875.28 kbit/s
Ska tillägga att min tester gjordes i Linux med modulen ipw2200 v1.06 alltså inte windows och intels egna drivrutiner.
March 19, 2003
HardCoder wrote: [quote=Cigge]Har testat allt och ingen skillnad! Vad får ni för resultat i TpTest över trådlöst?
Från laptopen hemma på en Telia 8 Mbps lina.
(tptest A 212.181.192.142 1641)
Fast Ethernet 100Mbit
Best TCP Send Rate: 801.08 kbit/s
Best TCP Recv Rate: 6.93 Mbit/s
Best UDP Send Rate: 874.27 kbit/s
Wireless 54g 54Mbit
Best TCP Send Rate: 806.10 kbit/s
Best TCP Recv Rate: 6.92 Mbit/s
Best UDP Send Rate: 875.28 kbit/s
Ska tillägga att min tester gjordes i Linux med modulen ipw2200 v1.06 alltså inte windows och intels egna drivrutiner.
Imponerande.
Inge förlorad hastighet i huvud taget.
October 9, 2005
Får också ut ruskigt dåligt fart när jag laddar hem saker.
Har en Netgear WPN824 som router och en Fujitsu-Siemens laptop med inbyggt wlan, stöd för b/g. I tptest får jag endast 3.9mbit på tcp, men 13.8mbit på udp. på min stationär har jag runt 13-14 mbit tcp/udp.
Skickar jag filer inom nätverket, inom nätverket går de snabbare (statinär->wlan) Finns de några tweaks? Varförkan jag inte utnyttja linan, kapacitet verkar ju finna där eftersom udp är så pass högt.
2 Guest(s)