September 15, 2003
Jag har en D-LINK 604 router kopplad mellan ADSL-modemet och två separata datorer.
Båda kommer ut på internet finfint, oberoende av varandra (uppkopplingen får inte ske via en av datorerna för den andra datorn).
Nu undrar jag dock hur jag kan skapa ett nätverk mellan de båda datorerna, så att de kan dela på några HD-partitioner?
September 15, 2003
Men hur snabb är åtkomsten mellan de två datorerna med denna metod? Påverkar det uppkopplingshastigheten till internet?
Jag funderade på ett alternativ - nämligen att koppla en nätverkssladd mellan två andra nätverkskort (inte de som är anslutna till routern) på dator1 och dator2.
Borde inte det göra filsharingen både snabbare och säkrare än att köra via routern?
ps. jag har både två extra nätverkskort och en extra nätverkskabel, så det blir ingen extra kostnad eller så.
October 14, 2002
January 1, 2003
"Men hur snabb är åtkomsten mellan de två datorerna med denna metod?"
Förmodligen 100Mbit
"Påverkar det uppkopplingshastigheten till internet?"
Nej, inte alls.
"Borde inte det göra filsharingen både snabbare och säkrare än att köra via routern?"
Nej, inte alls. Routerns jobb är att dirigera trafik mellan det interna nätverket (ditt LAN) och internet.
Förresten, om båda datorerna har Gigabit Eternetkort så skulle det faktiskt bli snabbare utan routern eftersom dens switch bara klarar 100Mbit.
January 6, 2003
_Danneman_ wrote: Ok, tackar för tipsen. Har kört lite med den konfig som ni rekommenderade, och tycker det funkar skitbra. Lite segt att få upp mappar på varandras datorer, men själva filöverföringen är skitsnabb.
Testa med denna: (står lite längre ner om snabbare browsning i nätverket)
https://www.nordichardware.se/.....gisterhack
1 Guest(s)