October 15, 2002
Hej,
Håller på och hjälper ett par kompisar som är lika nollställda som jag med att installera ett hemnätverk. Killarna har 2 datorer, en med XP som operativsystem och en med Win98. De har en internetanslutning med Comhem.. De har införskaffat en Netgear Web Safe Router RP614 v2. Internetdelning mellan dessa datorer via routern fungerar fin fint..
Men vi tänkte sätta upp ett litet nätverk. Eftersom jag har noll kunskap inom detta område tänkte jag fråga Er datormästare.
1. Fungerar det att köra ett nätverk mellan datorer utan att ha samma operativsystem i dom?
2. Finns det nån enkel guide att tillgå på nätet?
3. Hur fan ska jag gå tillväga?
Meningen är bara att dom skall kunna plocka filer från varandra.
Tacksam för svar,
Stoffe
January 11, 2003
Begriper inte varför han ska in med FTP???? (Death On Wings)
1: Ja, dock konfigureras de olika...
2: Finns det säkert, testa sök... annars finns det ofta hjälp i windows för det.
3: Om du inte hittar en enkel guide... enklaste sättet är att dela ut mappar ni vill dela med varandra. Se till att båda datorerna jobbar i samma arbetsgrupp, har olika datornamn, båda har tex TCP/IP protocol så de kan förstå varandra och sist ha fildelning installerat. I XP finns det guider inbyggda som fixar utdelningen, i win 98 går det också att fixa... men med lite mer jobb.
Sen är det bara bläddra i nätverket och där bör du hitta "den andra datorn" som då förhoppningsvis har utdelade saker...
December 31, 2001
paddanx wrote: Begriper inte varför han ska in med FTP???? (Death On Wings)
1: Ja, dock konfigureras de olika...
2: Finns det säkert, testa sök... annars finns det ofta hjälp i windows för det.
3: Om du inte hittar en enkel guide... enklaste sättet är att dela ut mappar ni vill dela med varandra. Se till att båda datorerna jobbar i samma arbetsgrupp, har olika datornamn, båda har tex TCP/IP protocol så de kan förstå varandra och sist ha fildelning installerat. I XP finns det guider inbyggda som fixar utdelningen, i win 98 går det också att fixa... men med lite mer jobb.Sen är det bara bläddra i nätverket och där bör du hitta "den andra datorn" som då förhoppningsvis har utdelade saker...
Mycket stabilare än att köra med windows inbyggda fildelning.
1 Guest(s)