October 24, 2004
Hej!
Jag har 2 st datorer i mitt nätverk. De delar på internet-anslutningen och jag har därför 2 nätverkskort i den ena burken.
Internet funkar fint på båda datorerna. Nätverket å andra sidan, fungerar iofs, med det tar 10-15 sek. för datorerna att hitta varandra. När de väl gjort det är det inga problem. Vad beror detta på och går det att fixa så att de hittar varandra med en gång? Det är lite frustrerande att datorn låser sig i 15 sek. varje gånga jag klickar på "visa datorer i arbetsgruppen". Jag kör XP Home på båda maskinerna.
Tacksam för svar.
September 18, 2002
kedb wrote: Hej!
Jag har 2 st datorer i mitt nätverk. De delar på internet-anslutningen och jag har därför 2 nätverkskort i den ena burken.
Internet funkar fint på båda datorerna. Nätverket å andra sidan, fungerar iofs, med det tar 10-15 sek. för datorerna att hitta varandra. När de väl gjort det är det inga problem. Vad beror detta på och går det att fixa så att de hittar varandra med en gång? Det är lite frustrerande att datorn låser sig i 15 sek. varje gånga jag klickar på "visa datorer i arbetsgruppen". Jag kör XP Home på båda maskinerna.Tacksam för svar.
Låter som om du kör DHCP, prova att ge de olika datorena i nätverket en fast ip. 🙂
October 24, 2004
På värddatorn (den som är direkt ansluten till internet) har jag en fast ip på det nätverkskortet som går till dator 2, och på dator 2 är det inställt "erhåll ip-adress automatiskt" Ändrar jag det till en fast IP på dator 2 så slutar internet fungera på den datorn.
Any ideas?
2 Guest(s)