Hjälp !! Koppla 2 datorer ....??|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp !! Koppla 2 datorer ....??
emulantie
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 202
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 7, 2001 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

vi sitter just nu o gråter,
eftersom vi båda inte får igång något
nätverk,
vi använder ME och XP, men det skall
väl ej vara problem ?
Samt att vi har delat mappar, men det går
inte få kontakt mellan våra datorer, samt
vi använder en korsad kabel.

Och vi har switch också, men inte fasen
går det med någotdera ...

Någon med ett bra tips ? !! Guld värt i så fall ... vi är spelberoende o behöver det i kväll !! så sätt i gång o svara ni som kan detta o är experter ...

Tack på förhand !

siljeQvist
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
117433
December 7, 2001 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte nån erfarenhet av XP men under 2k var det så att man var tvungen att göra en användare på 2k datan som hade samma användarnamn som min andra (98) data hade som närverks namn....sen var det bara att köra....vet inte om denna konf funkar med korsad kabel....men den funka med vanlig hubb...

emulantie
Medlem
117437
December 7, 2001 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ja, nu är det ju så att vi är ju inga precis dataexperter, utan vi tänkte ju koppla datorerna för att kunna spela mot varandra .. men alltså, du menar på så sätt att det användarnamnet han med ME har, det skall jag ha på min dator också ?? ...

Men skulle gärna uppskatta lite mer detaljerat svar, som t ex vad man skall titta mer efter, t ex ang nätverkskortet, vad som skall vara på och av ...
och på vilket sätt man skall göra ett " nätverks namn " som den ena kan söka på ...

just nu så är det två olika namn men det verkar mer som att jag får ett nätverk inom min egen dator smile vilket jag inte begriper ..

och snälla .. ta det på lekmanna-språk, avancerade ord, det är inget för oss wink

tack på förhand..

siljeQvist
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
117439
December 7, 2001 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe...ok...ska för söka vara lite tydligare..

I egenskaper för Nätverk (ME datan) under fliken Identifiering finns ett fält med Datornamn tex "SILJEQVIST".

I Win2k/Xp kan man ha flera användare, alla har var sitt konto. Skapa ett nytt konto som har samma användarnamn som ME datans dator namn tex "SILJEQVIST"....

nu ska datorerna kunna hitta varandra....om inte....så vet inte ja vad som är fel....

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
117441
December 7, 2001 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Aktivera gäst /guestkontont så löser det nog allt.

emulantie
Medlem
117483
December 8, 2001 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, nu så har jag aktiverat ett gästkonto på min dator, den med XP och det visar sig att det fungerar inte ändå ...

Det som händer nu, är det att min dator har ett eget namn, samma som mitt användarnamn här på NH men skall man använda sitt konto på sin egen dator eller skall jag då skifta över till kompisens konto på min dator ? ..

Det hela börjar bli lite väl för mkt, för att snart har man väl ändrat på hela datorn så det står i hans namn och ingenting i mitt ... det tycker jag att det blir snart lite väl till överstyr .. smile

Men som jag ser det, så skall det ju fungera att jag heter Emulantie på ett av MSHOME kontona, och sedan att han heter " bla bla " på sitt konto, och sedan att man skall kunna söka efter varandra i Nätverket .. men det fungerar ju absolut inte ...

Vi har nu alltså snart gått igenom varje system o skit i datorerna och blir inte klokare .. Man blir ju snart desperat och får hyra in någon som kan detta .. och betala för att få spela lite ..

Men kan ni på ett ungefär förklara vad man börjar med när man skall installera nätverk, som t ex att man kopplar datorerna med en korsad kabel, sedan så ???
man skall ju dela på sin hårddisk typ, så den andre kan titta o se vad man har ...

och det har vi båda gjort så det fungerar på så sätt, men det är ju det att vi kan inte hitta varandra med datorerna...

Men t ex när man skall ansluta något konto så skall man använda sig av en diskett, eftersom jag har då XP så fick han installera några drivrutiner för att få sitt anpassat till min typ men det fungerar inte heller ...

Och sedan så har jag fått 1 konstig nätverkssymbol inne i Nätverksmappen, där den kan visa att den är online men ändå kan man inte göra något ... ?? Arrggghhh !!!!

Ursäkta för min 500 sidiga långa uppsats men ville bara uttrycka mina små känslor .. smile

Vore tacksam för mer o detaljerat info från början, om det är någon av er som kan och har tid så vore det kanon ...

Vi skulle vara evigt tacksamma om vi fick igång det i natt ... !! ...

Tack på förhand !

emulantie
Medlem
117783
December 8, 2001 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, vi fick i gång det till sist .. ville bara skriva in det o tala om det ... så ni inte är oroliga för mig eller så wink

så nu är man överlycklig !! puss på er !

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 563
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL