January 31, 2006
Hej.
Jag undrar helt enkelt hur man gör.
Är det bara att koppla in 2 nätverkskort i en dator och ADSL modemet in i ett av dem och den andra datorn i det andra?
(I mitt fall blir det inte en dator som ska in i det andra kortet utan en hubb och sen en dator, detta leder mig till en andra fråga, går det ha flera datorer inkopplade i hubben sen?)
Får jag nu ett nätverk mellan datorerna och kan komma åt internet på båda om jag gör så här, eller måste man göra en massa intällningar?
Hur blir det med IPn också? Jag har telia ADSL och måste ha "erhåll automatisk IP och DSN adress" för att få internet från modemet. Hur ska jag ställa in på den andra datorn? Kan jag ha automatisk där med så att jag får olika IP adresser varje gång jag startar datorn?
Mycket tacksamm för snabb hjälp.
November 26, 2002
Matte_Lind wrote: Hej.
Jag undrar helt enkelt hur man gör.
Är det bara att koppla in 2 nätverkskort i en dator och ADSL modemet in i ett av dem och den andra datorn i det andra?
(I mitt fall blir det inte en dator som ska in i det andra kortet utan en hubb och sen en dator, detta leder mig till en andra fråga, går det ha flera datorer inkopplade i hubben sen?)Får jag nu ett nätverk mellan datorerna och kan komma åt internet på båda om jag gör så här, eller måste man göra en massa intällningar?
Hur blir det med IPn också? Jag har telia ADSL och måste ha "erhåll automatisk IP och DSN adress" för att få internet från modemet. Hur ska jag ställa in på den andra datorn? Kan jag ha automatisk där med så att jag får olika IP adresser varje gång jag startar datorn?
Mycket tacksamm för snabb hjälp.
2 st nätverkskort fungerar bra. Du måste göra en massa inställningar, det stämmer. Du måste ge dator nr 2 ett IP manuellt, förslagsvis 192.168.0.2, ge dator nr 1's IP som gateway och samma DNS som dator nr 1. Det var ett tag sen jag gjorde detta med jag tror det var så man gjorde. För att slippa en drös med huvudvärk så kilar du till butiken och köper 4 portars router för ett par hundralappar och kopplar in den efter adsl-modemet och sen dina andra burkar kopplar du till routern.
January 31, 2006
ja med det är det att jag inte har lust att göra det om jag kan få det att fungera iaf, det är alltid bra att lära sig hur man kan göra på ett annat sätt än det enkla (jag går teknik på gymnasiet).
Men mitt problem just nu är att hitta mitt andra närverks kort på datorn. Dertt finns bara inte, min datorn verkar inte villja ta emot det, det jag har annars är ett integrerat kort och nu satte jag dit ett PCI.
December 7, 2005
Testa detta:
Dator 1:
2 nätverkskort -
Nätverkskort 1 med sladd till internet,
Nätverkskort 2 med data-data kabel till dator 2
Högerklicka på nätverkskortet som ger internet, välj dela internetanslutning
Automatisk för då nätverkskort 2 ip: 192.168.0.1 med dhcp igång
Dator 2: Se till att ha TCP/IP inställd på DHCP så får den ett ip typ 192.168.0.100 typ
och internet sak funka som vanligt på båda!
Enklast är dock att köpa en router! kostar max 150:- för bättre begagnad
January 31, 2006
hehe okej men jag har redan köpt en router för 600kr eftersom det var så jobbiga att man måste ha båda datorerna igång om min skulle kunna vara på nätet. men den har jag också problem med, du kan ju läsa det inlägget med 😀
"Fått D-Link 504, bra-dålig?" tacksam för hjälp där med.
2 Guest(s)