Hjälp med DHCP-server, så fort som möjligt.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med DHCP-server, så fort som möjligt.
Matte_Lind
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
January 31, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 11, 2006 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej.

Jag undrar helt enkelt hur man gör.

Är det bara att koppla in 2 nätverkskort i en dator och ADSL modemet in i ett av dem och den andra datorn i det andra?
(I mitt fall blir det inte en dator som ska in i det andra kortet utan en hubb och sen en dator, detta leder mig till en andra fråga, går det ha flera datorer inkopplade i hubben sen?)

Får jag nu ett nätverk mellan datorerna och kan komma åt internet på båda om jag gör så här, eller måste man göra en massa intällningar?

Hur blir det med IPn också? Jag har telia ADSL och måste ha "erhåll automatisk IP och DSN adress" för att få internet från modemet. Hur ska jag ställa in på den andra datorn? Kan jag ha automatisk där med så att jag får olika IP adresser varje gång jag startar datorn?

Mycket tacksamm för snabb hjälp.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1022568
March 11, 2006 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Matte_Lind wrote: Hej.

Jag undrar helt enkelt hur man gör.

Är det bara att koppla in 2 nätverkskort i en dator och ADSL modemet in i ett av dem och den andra datorn i det andra?
(I mitt fall blir det inte en dator som ska in i det andra kortet utan en hubb och sen en dator, detta leder mig till en andra fråga, går det ha flera datorer inkopplade i hubben sen?)

Får jag nu ett nätverk mellan datorerna och kan komma åt internet på båda om jag gör så här, eller måste man göra en massa intällningar?

Hur blir det med IPn också? Jag har telia ADSL och måste ha "erhåll automatisk IP och DSN adress" för att få internet från modemet. Hur ska jag ställa in på den andra datorn? Kan jag ha automatisk där med så att jag får olika IP adresser varje gång jag startar datorn?

Mycket tacksamm för snabb hjälp.

2 st nätverkskort fungerar bra. Du måste göra en massa inställningar, det stämmer. Du måste ge dator nr 2 ett IP manuellt, förslagsvis 192.168.0.2, ge dator nr 1's IP som gateway och samma DNS som dator nr 1. Det var ett tag sen jag gjorde detta med jag tror det var så man gjorde. För att slippa en drös med huvudvärk så kilar du till butiken och köper 4 portars router för ett par hundralappar och kopplar in den efter adsl-modemet och sen dina andra burkar kopplar du till routern.

Matte_Lind
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
January 31, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1022569
March 11, 2006 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

ja med det är det att jag inte har lust att göra det om jag kan få det att fungera iaf, det är alltid bra att lära sig hur man kan göra på ett annat sätt än det enkla (jag går teknik på gymnasiet).

Men mitt problem just nu är att hitta mitt andra närverks kort på datorn. Dertt finns bara inte, min datorn verkar inte villja ta emot det, det jag har annars är ett integrerat kort och nu satte jag dit ett PCI.

skitzophren
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
Member Since:
December 7, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1024225
March 16, 2006 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Testa detta:

Dator 1:

2 nätverkskort -
Nätverkskort 1 med sladd till internet,
Nätverkskort 2 med data-data kabel till dator 2

Högerklicka på nätverkskortet som ger internet, välj dela internetanslutning

Automatisk för då nätverkskort 2 ip: 192.168.0.1 med dhcp igång

Dator 2: Se till att ha TCP/IP inställd på DHCP så får den ett ip typ 192.168.0.100 typ

och internet sak funka som vanligt på båda!

Enklast är dock att köpa en router! kostar max 150:- för bättre begagnad

Matte_Lind
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
January 31, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1026339
March 23, 2006 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

hehe okej men jag har redan köpt en router för 600kr eftersom det var så jobbiga att man måste ha båda datorerna igång om min skulle kunna vara på nätet. men den har jag också problem med, du kan ju läsa det inlägget med 😀

"Fått D-Link 504, bra-dålig?" tacksam för hjälp där med.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL