September 27, 2002
Pluggar just nu LAN B och en av uppgifterna är att sätta upp ett nätverk på 10 datorer, och skyda sig mot hackning.
Vi är 5 olika grupper och ska försöka komma in i varandras nätverk (inte förstöra bara se om man kommer åt informationen) samtidigt som man ska skydda sig själv.
1. Firewall är ju ett måste? Vilket? Ska jag ha flera?
2. Kan jag sniffa deras trafik?
3. Ska jag köra krypterat på något sätt? Hur?
4. Virus program mot trojaner. Är norton bäst?
5. Hur får jag in en torjan i deras system?
6. Finns det något annat sätt att komma in i deras system
Tack för hjälpen!
Edit: Jag använder win2k Server på servrarna och win2k pro på clienterna. Det gör 3 andra grubber med. 1 grupp är bara linux.
July 26, 2003
Jag skulle bytt till gruppen som kör linux 😛
Till att börja med kan ni ju sätta upp en NAT brandvägg på servern, mest kostnads effektivt och fool proof under Linux eller *BSD, men det finns väl lösningar för att göra det under win2k också.
Ta reda på vad dom kör för program, scanna efter öppna portar med nmap, troligtvis blockar dom alla men man vet aldrig. Efter ni har koll på vad dom kör sök efter vulns på Bugtraq. Om ni får slut på ideér kanske ni kan anväda er av social engineering eller liknande metoder, kanske kan ni smyga in motståndarnas område och plantera en trojan, eller maila den till en ev. dum användare som använder deras system. 🙂
December 25, 2000
4fun wrote: Pluggar just nu LAN B och en av uppgifterna är att sätta upp ett nätverk på 10 datorer, och skyda sig mot hackning.
Vi är 5 olika grupper och ska försöka komma in i varandras nätverk (inte förstöra bara se om man kommer åt informationen) samtidigt som man ska skydda sig själv.
1. Firewall är ju ett måste? Vilket? Ska jag ha flera?
2. Kan jag sniffa deras trafik?
3. Ska jag köra krypterat på något sätt? Hur?
4. Virus program mot trojaner. Är norton bäst?
5. Hur får jag in en torjan i deras system?
6. Finns det något annat sätt att komma in i deras systemTack för hjälpen!
Edit: Jag använder win2k Server på servrarna och win2k pro på clienterna. Det gör 3 andra grubber med. 1 grupp är bara linux.
1. Lägg upp en *BSD/*NIX brandvägg
2. Beror på hur nätverket ser ut.
3. Kör SSH/SSL i mån och möjlighet
4. Norton plockar nog dom flesta trojaner iaf.
5. Maila eller smyg dit och installera en.
6. Pröva t.ex. demoversionen av Retina ( http://www.eeye.com/html/Produ.....ts/Retina/ ) eller GFI LanGuard och scanna deras burkar, om dom ligger bakom vettiga brandväggar kommer du dock inte få reda på mycket. Spaic hade lite fina idér.
May 29, 2001
Ja du kan sniffa deras nät, oavsett om det är switchat eller inte. Vet man vad man håller på med och har lite dyrare switchar (layer 3 switchar?) så kan man upptäcka det och sedan låsa porten på switchen.
Programmet som du ska köra (helst under linux) heter ettercap och är skrämmande bra 🙂
Finns att ladda ned här:
http://sourceforge.net/project...../ettercap/
Och som alltid, skulle du stöta på problem, RTFM!! haha
1 Guest(s)