October 24, 2002
hej... jag behöver lite hjälp med hur man koplar ihop några hubbar.... det är så att vi har 4 hubbar och en switch och vi tänkte ifall man kunde koppla alla hubbar till switchen... det borde gå fortare än att man kopplar hubb1 till hubb2 och hubb2 till hubb3 osv..... vad ska man använda för kabel om man ska använda switchen som backbone... ska man ha raka kablar lr korsade???
May 9, 2001
He he, en kul grej jag testade hemma. Jag har en router med en WAN port och 4 LAN portar för det egna nätverket. Dessutom har jag en switch med en Uplink kontakt. Jag har en rak kabel mellan Routerns LAN port och Uplink kontakten på switchen och det funkar bra. För att testa så kopplade jag den raka kablen till en vanlig port på switchen och den vanliga LAN kontakten på Routern och till min förvåning så funkar det lika bra som när jag hade den till Uplink kontakten på switchen.
OBS. Jag använde alltså samma raka kabel.
Med andra ord så spelade det ingen roll om jag kopplade den raka kabeln till Uplink kontakten eller till en vanlig port på switchen. De funkade lika bra på båda portarna med samma kabel.
Åter till ämnet:
Internet kopplar du till Uplink på switchen. Vilken kabeltyp hänger på vilken uppkoppling du har men det brukar oftast vara raka kablar.
De andra portarna på switchen kopplar du till Uplink kontakten på de andra HUB:arna med raka kablar.
1 Guest(s)