Hjälp med hubbar!!!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med hubbar!!!
ZiN
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 24, 2002 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

hej... jag behöver lite hjälp med hur man koplar ihop några hubbar.... det är så att vi har 4 hubbar och en switch och vi tänkte ifall man kunde koppla alla hubbar till switchen... det borde gå fortare än att man kopplar hubb1 till hubb2 och hubb2 till hubb3 osv..... vad ska man använda för kabel om man ska använda switchen som backbone... ska man ha raka kablar lr korsade???

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
213160
October 24, 2002 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltid mellan huubar och hubbar, switchar och switchar och hubbar och switchar skall man använda sig av korskopplad. Om de inte finns en uplink. Då sätter du rak kabel in i uplinken på ena och in i en vanlig port på den andra.

M0rbid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 692
213401
October 25, 2002 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm, måste det inte vara korsad mellan upplink oxå? rätta mig om ajg har fel...

Weyland
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 133
214082
October 28, 2002 - 5:19 am
sp_Permalink sp_Print

Nej, för det enda som skiljer en uplinkport ifrån en vanlig är att uplinkporten redan är korsad inuti kontakten.

Fast det är sant, ska man koppla en uplinkport till en annan uplinkport måste man juh återigen använda en korsad kabel får man anta ;9

.wey

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
215373
November 1, 2002 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

He he, en kul grej jag testade hemma. Jag har en router med en WAN port och 4 LAN portar för det egna nätverket. Dessutom har jag en switch med en Uplink kontakt. Jag har en rak kabel mellan Routerns LAN port och Uplink kontakten på switchen och det funkar bra. För att testa så kopplade jag den raka kablen till en vanlig port på switchen och den vanliga LAN kontakten på Routern och till min förvåning så funkar det lika bra som när jag hade den till Uplink kontakten på switchen.

OBS. Jag använde alltså samma raka kabel.

Med andra ord så spelade det ingen roll om jag kopplade den raka kabeln till Uplink kontakten eller till en vanlig port på switchen. De funkade lika bra på båda portarna med samma kabel.

Åter till ämnet:

Internet kopplar du till Uplink på switchen. Vilken kabeltyp hänger på vilken uppkoppling du har men det brukar oftast vara raka kablar.

De andra portarna på switchen kopplar du till Uplink kontakten på de andra HUB:arna med raka kablar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 28
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL