June 10, 2003
Har ett problem med mitt lilla hemmanätverk.
Förmodligen är det någon liten inställning eller liknande men nätverk är inte min starka sida och jag vet inte vad problemet är.
Jag har kopplat in mina två datorer på hubben, sedan har jag kört Windows XP guiden för att installera ett hemmanätverk. Det fungerade prima och jag kom åt datorerna. Jag kopierade det jag ville och lämnade sedan in den ena burken på service. Nu är datorn tillbaka efter service och jag gör precis samma sak men det är OMÖJLIGT att få datorerna att hitta varandra, vad är fel?
Jag har kört Win XP guiden och dom ligger i samma Workgroup. På den ena datorn ser datorn sig själv i workgroupen på den andra datorn är workgroupen helt tom.
Hoppas det finns någon vänlig stjäl som kan hjälpa mig och lyckas förstå mitt problem trots min usla förklaring.
Med vänlig hälsning
Erik
July 8, 2001
kolla om dom överhuvudtaget har kontakt genom att pinga mellan datorerna. gå in i kommandotolken och skriv "ping datorns ip".
om det inte funkar kan det va så att nätverkskortet inte är installerat eller rent av sönder.
ominstallera kortet och be nån som kan det bättre än dig ta sig en titt. det är ganska svårt att sitta å gissa sig till felet utan att sitta vid datorn :blink:
May 19, 2003
rsastin wrote: IPX används ju mest av vissa spel och Novell NetWare.
Inget måste att ha det men det skadar ju inte att prova.
Jag fick lov att installera IPX protokollet för att hitta en dator i mitt nätverk. Utan det så gick det inte. Alltså inte i nå spel utan i Windows.
May 23, 2001
Gå in på egenskaper för nätverksanslutningen sen så trycker du på egenskaper för Internet Protocol (TCP/IP) sen tar du på alternativet använd följande ip adress. På dator ett skall du skriva 192.168.0.1 i fältet där det står IP adress nätmasken skall vara 255.255.255.0 men den fylls i automatiskt. På andra datorn gör du likadant förutom att du skriver 192.168.0.2 i fältet där det står IP adress.
Nu ska du ha kontakt.
För att testa så du har kontakt kan du går på Stat > Kör och sen skriva cmd sen i rutan skriver du ping 192.168.0.2 om du sitter på dator ett. Om du sitter på datorn två skriver du ping 192.168.0.1 .
April 1, 2001
MasaQues wrote: Det fungerar att pinga datorerna och jag har delat ut mappar. Men datorerna hittar inte varandra så jag kan bläddra på den ena datorns utdelade filer liksom.
Någon lösning?
Windows Network är inte sådär överdrivet praktiskt i alla lägen. Men om du får svar när du skickar en ping till en dator så är det bevis nog på att nätverket fungerar. Säg att du delar ut en resurs som heter "share", testa då att komma åt den genom att gå till datornamnshare
Om du ofta använder samma delade kataloger kan det vara en ide att ansluta dom som nätverksdiskar för smidigare åtkomst.
2 Guest(s)