Hjälp med nätverket.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med nätverket.
Avatar
Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
Member Since:
July 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 17, 2004 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har flera datorer i mitt hemnätverk, fast när jag ska koppla in min gamla 350Mhz'are... så funkar inte internet på någon av datorerna i nätverket, men när man stänger av den igen så funkar det, har testat två olika nätverkskort, så tvivlar på att det är det, kör Windows 2000 pro på den nu, ska testa formatera den IGEN snart, någon som varit med om detta problemet och vet hur man fixar det?

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
598870
April 17, 2004 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur är nätverket uppbyggt?

Samma ip på nån av burkarna (byt då) eller annan inställning?

Funktioner som DHCP igång på nån av maskinerna?

Eller fast ip på alla?

Avatar
Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
Member Since:
July 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
598909
April 17, 2004 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

hur det är uppbyggt? om jag fattat vad du menar så.. modem-router-datorer

det är inte samma ip på någon av dem, jag kör fast på vissa.

Det är DHCP jag också har tänkt på. hur stänger man av det i win2k?

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
598939
April 17, 2004 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

SoulBurn wrote: hur det är uppbyggt? om jag fattat vad du menar så.. modem-router-datorer

det är inte samma ip på någon av dem, jag kör fast på vissa.

Det är DHCP jag också har tänkt på. hur stänger man av det i win2k?

Vet inte men ska nog finnas under nätverksinställningar har inte använt såna saker i 2k.

du har router med inbyggd switch då.

Men använd fast ip på alla hur många datorer kan routern hantera osv. finns en massa saker men ska skriva om jag kommer på nått vettigt.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
598948
April 17, 2004 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Du bör inte ha DHCP aktiverat samtidigt som du har angett fasta IP-adresser manuellt på vissa hostar.
Om routern har en DHCP-server aktiverad så bör du antingen ställa in alla datorer på att ta emot en adress automatiskt via DHCP, eller så ser du till att routern har DHCP-servern inaktiverad och sätter alla adresser inom nätverket manuellt.

För att välja hur adresserna ska sättas på en windows-burk klickar du på startknappen, väljer kontrollpanelen, väljer nätverksanslutningar. Där högerklickar du sen på den anslutning du vill förändra och väljer egenskaper. Sedan dubbelklickar du på TCP/IP så kommer ett fönster med inställningar upp där du kan antingen välja autoamtisk tilldelning via DHCP eller skriva in IP-adresser manuellt. Om du väljer att mata in en IP-adress manuellt så har du automatiskt också avaktiverat DHCP-klienten.

Hoppas nu det blev rätt, för jag sitter inte framför Windows för tillfället 🙂

Avatar
Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
Member Since:
July 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
599017
April 17, 2004 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Om jag har fattat det rätt nu, om man inte vill ha dhcp aktiverat automatiskt, så sätter man en fast IP adress?

Avatar
Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
Member Since:
July 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
599020
April 17, 2004 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=SoulBurn]hur det är uppbyggt? om jag fattat vad du menar så.. modem-router-datorer

det är inte samma ip på någon av dem, jag kör fast på vissa.

Det är DHCP jag också har tänkt på. hur stänger man av det i win2k?

Vet inte men ska nog finnas under nätverksinställningar har inte använt såna saker i 2k.

du har router med inbyggd switch då.

Men använd fast ip på alla hur många datorer kan routern hantera osv. finns en massa saker men ska skriva om jag kommer på nått vettigt.

Jag vet att routern klarar av fler datorer än de jag har kopplat in nu.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
599069
April 17, 2004 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

SoulBurn wrote: Om jag har fattat det rätt nu, om man inte vill ha dhcp aktiverat automatiskt, så sätter man en fast IP adress?

Nja... det gäller bara om Windows-datorerna är DHCP-klienter, det vill säga om de får adresser automatiskt i ditt nätverk via DHCP.
I ett nätverk där DHCP används finns det (minst) en DHCP-server som delar ut adresser till en eller flera klienter. Om ditt nätverk ser ut som du beskrev det (internet - router - datorer) så är det routern som ska vara DHCP-server om man använder DHCP. Vill du använda fasta adresser i ditt nätverk bör du alltså se till att routern inte har en DHCP-server aktiverad.

Windows kan också fungera som DHCP-server, till exempel i WIndows XP om man använder funktionen Internet Connection Service. ICS är en routerfunktion i Windows som använder både adressöversättning (NAT) och DHCP. Men eftersom du har en separat router så tror jag inte att du har aktiverat ICS på någon av dina Windows-datorer.

Hur som helst:
*** Kolla om din router kör en DHCP-server.
*** Om routern kör en DHCP-server, kolla då om det går att stänga av den eller inte. Går det inte så gör du bäst i att aktivera DHCP på alla datorer i nätverket. Gå då in i nätverksinställningarna för varje dator i nätverket och aktivera DHCP för det nätverkskort som ansluter mot routern.
*** Om din router inte kör någon DHCP-server eller om den inte kan köra någon DHCP-server kan du ställa in adresser manuellt på varje dator i nätverket. Titta i routern vilket nätverk du ska använda (ofta 192.168.0.0 255.255.255.0). Gå sedan in i nätverksinställningarna på varje dator och ställ in unika adresser manuellt för det nätverkskort som ansluter mot routern.

Att nätverket inte fungerar när du pluggar in en till dator som du gör beror ofta på just IP-adresskonflikter, det vill säga att flera datorer råkar ha samma IP-adress. Gå därför igenom ovanstående steg så borde du kunna få det att funka fint igen 🙂
Hur du gör för att ställa in din router har jag ingen aning om. Det beror helt och hållet på vad det är för en router. Där gör du nog bäst i att plocka fram manualen om du inte känner dig säker på hur man konfigurerar den.

Avatar
Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
Member Since:
July 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
599082
April 17, 2004 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för hjälpen då, ska testa mig fram så får vi se. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 53
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL