Hjälp med setup för DS213+ | Nätverk / Internet | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med setup för DS213+
This topic is locked
Avatar
Christian Svalander
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
juli 4, 2013
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juli 4, 2013 - 9:59 f m
sp_Permalink sp_Print

Hej alla,

Har precis köpt mig en Synology DS213+ och har fastnat helt på setupen. Läste en massa recensioner innan köpet och den stora USPen verkade vara att folk tyckte den var så grymt lätt och intuitiv att installera och använda. Är verkligen inte oteknisk, men har i ärlighetens namn dålig koll på nätverk och sådant. Har kört fast gällande ett par moment då jag försöker göra den tillgänglig via Internet (utanför mitt egna LAN) som jag hade velat höra med er om hjälp med:

1) Port Forwarding. Hur funkar det med min setup nedan?
2) Installationspaketet EZ-Internet
3) Cloud Station vs Shared folders

Mitt setup ser ut som följande:

– Kör bredbandsbolaget via telejacket, 24 mbit (+fast IP)
– Kör DS213+ m 2st WD Red 3 GB
– Kör en TP-LINK W8968 modem/router

Har tidigare utgått från Synologys tutorials och instruktioner, men då mitt modem inte finns med i deras lista över stödda enheter rekommenderar de att jag gör manuella inställningar för den.

Mina frågor:

– Hur fasen funkar Port forwarding och DSM på DS213+? Finns det någon bra steg-för-steg-manual som beskriver detta? På Synology.com bollar de bara över det på användaren (liksom Bredbandsbolaget gör eftersom den inte är deras standardrouter). Kollade guiderna som finns här samt på TP-Link Router Port Forwarding Guides – PortForward.com, men min TP-Link W8968 fanns inte med.
– Fixar EZ-Internet alla inställningar? Fick känslan av att det var en massa olika ställen man behövde göra andra inställningar för att få åtkomst till NASen via FTP och WebDAV. Eller löser EZ-Internet åtkomsten till de ytorna med?
– Hur förhåller sig Shared folders gentemot Cloud Station? Jag kör flera olika projekt med olika samarbetspartners som jag dels vill synka foldrar med, är då Shared folders rätt sätt att göra det på? Eller ska man bjuda in dem till Cloud Station alternativt Bittorrents Sync-app?

Mycket tacksam för svar!

/Trollkjeft

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1289947
juli 4, 2013 - 11:27 f m
sp_Permalink sp_Print

Hej och välkommen till NHs forum.
Då jag inte riktigt vet exakt hur mycket du kan sen tidigare, så du får be om ursäkt om det blir för svårt eller för lätt.

För det första. EZ-Internet är Synologys egna ”wizard” för att sätta upp så att din Diskatstaion (härifrån kallad DS) ska kunna anslutas till från internet. Det kräver att din router har stöd för UPnP, vilket din router/modem ser ut att ha, men den finns inte i synologys lista över comtaibla enheter. EZ-Internet hjälper dig att sätta upp Poert fowarding och liknande för att allt ska funka. Vad jag fattat på dig, så funkar det inte och då måste du nog göra det manuellt.

All internet trafik går via IP protokollet. IP ansluter med hjälp av olika portar. Det finns en hel del standard portar em exepel vis 80 (Webb), 21 (FTP), 25 (SMTP) osv. För att du ska kunna komma åt din DS från internet så måste du veta vad för ”funktion” du vill komma åt. FTP är ett bra exempel. Du har en FTP server på din DS som du vill komma åt från internet. Det du måste göra då, är att se till att trafik på port 21 kommer fram till DS från internet. Det r därför vi gör en så kallad port forward. Detta gör du in din router/modem. Du säger åt routern att skicka all inkommande trafik på port 21 till en specifik IP adress (din DS). Så när du ansluter till ditt externa IP över port 21 så kommer routern att skicka vidare det till DS, och därmed skapa en anslutning.

Hur du gör det står här:
How do I open ports on TD-W8968? – Welcome to TP-LINK
I det här fallet så ska du skriva in din DS IP adress (den ska vara fast så den inte ändrar på sig). Service port är 21 (för FTP) och Protokoll är TCP (det finns UDP också, men det används mest för streamade tjänster så som spel och liknande).

Sen sparar man configurationen och sedan borde allting fungera (FTP använder ibland andra portar än just 21 för dataöverföringar).

ANgående dina frågor:
– Du gör inte Portforward på DS. Du gör det i din router.
– EZ Internet verkar fixa ”allt”. Dvs gör alla Portforward åt dig. Men din router verkar inte ha stöd för det.
– Kan inte svara på exakt hur Synlogys olika funktioner fungerar. Men jag gissar att shared folders är vanliga SMB shares som du bara kör i ditt lokala LAN. Cloud station är väl en slags dropbox/skydrive/google drive klon. Den borde funka bra att dela dokument med andra ”externa” parter.

Fråga gärna om något är otydligt.
/G

Avatar
Christian Svalander
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
juli 4, 2013
sp_UserOfflineSmall Offline
1289958
juli 5, 2013 - 10:34 f m
sp_Permalink sp_Print

Hej och tack Tjalve, super med ditt snabba svar! Du klargjorde en hel del saker för mig, men jag har några problem till. Den nivån du lagt förklaringen på förstår jag, men känner att mer avancerat kan ligga utanför min kompetens, så tack för att du frågar. Men jag ska ta det från början.

Jag köpte en NAS av tre skäl, 1) för att göra backup på allt digitalt i fotoväg man samlat på sig genom åren, 2) för att slippa jobba mot DropBox i diverse projekt och 3) för att komma åt mina filer oavsett vilken plats man är på. Därtill 4) ha allt centraliserat. Jag vet att en DS213+ har vissa begränsningar ur ett längre perspektiv (expansionsmöjligheter mm) men jag valde den ändå för att börja någonstans. Jag har aldrig sysslat med nätverk eller servrar tidigare (men är självlärd hobbywebbprogrammerare) så jag hade hoppats på att detta skulle passa mig just nu. Kanske skulle man byta upp sig om ett par år när man vuxit ur detta systemet.

I alla fall… Lite fler utvecklande frågor och funderingar från min sida då:

– Drömmen hade ju varit att kunna mappa upp olika folders mot sin egna dator (som nätverkshårddiskar är, alt som mappar på en hårddisk) utan att behöva gå via ett webbgränssnitt när man vill komma åt filer på NASen, och vad jag förstod var detta möjligt via WebDAV. Eller?
– Att dela ut folders till vänner och samarbetspartners hade ju varit en dröm. Går detta också att göra med WebDAV eller måste man köra Cloud Station (FTP går ju, men är omständigt för somliga som inte är så tekniskt bevandrade)?

Därtill kolla jag TP-Links tutorial du länkade till, men den stämde inte överens med layouten på senaste firmwaren på routermodemet jag har, se bifogad fil:

[Bilden hittades inte]

Jag har ett fält som inte finns med i deras layout (se grön pil). Vad är det för skillnad på service port och internal port?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1289959
juli 5, 2013 - 10:54 f m
sp_Permalink sp_Print

Hej.
Set var ett tag sedan jag satt i synologys SDM, så jag kan inte guida dig direkt. Men du kan ju göra en slags ”hemkatalog” som du sedan delar ut med SMB eller CIFS (vanliga Windows shares). Dessa kommer du sedan åt från ditt lokala nät med ett användarnamn och lösenord som du satt upp för det kontot i din DS. Du kommer åt den genom att skriva nasnamnshare
Precis på samma sätt som när du delar ut en vanlig mapp i Windows.
Den mappen kan du även ge access till via filestation (eller vad det nu heter numera) och lägga ut mot internet. Då kan du arbeta med en vanlig nätverksdisk hemma, och använda webbgrändsnitt när du inte är hemma. Du kan också skapa ett gädtkonto för dina externa parners. Allt till samma mapp, om du vill.

Angående port forward.
Du fyller i samma port nummer på båda. De har lagt in så du kan ha en extern port dom sedan översätts till en intern. Det är för att du ska kunna ha 2 ftp servrar bakom din router som båda använder samma port, men på utsidan då kan de använda 2 olika.

Avatar
Christian Svalander
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
juli 4, 2013
sp_UserOfflineSmall Offline
1289970
juli 6, 2013 - 7:48 f m
sp_Permalink sp_Print

Du får ursäkta mig om jag ställer riktigt korkade frågor här, men jag inser att jag är mer novis i detta än vad jag trodde först.

Skulle du kunna hjälpa mig förklara hur ett fast IP-nummer (83.227.xx.xx) förhåller sig till ett internt nätverks-IP (192.168.xx.xx) och till de olika portarna man öppnat?

Jag har ju ju en router med ett fast IP. Bakom den endast en NAS med flertalet olika funktioner (WebDAV, FTP mm, som man knyter olika portar till, eller?) som jag vill komma åt utifrån. Har alla ’funktioner’ i denna NAS samma IP men olika portar bara?

Jo, en sak till – jag kan bara mata in 192.168.xx.xx när jag gör Port forwarding i min router, när jag försöker mata in min fasta IP-adress (83.227.xx.xx) får jag ett felmeddelande som säger att det är fel subnät (?). Är det så det ska funka?

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1289975
juli 7, 2013 - 1:00 f m
sp_Permalink sp_Print

Port forward är där du skall mata in dina Interna IP. Det han syftade på fast IP är också din interna. Om man kör med DHCP på en router, så finns det risk att din NAS kan byta IP från t.ex. 192.168.1.10 till 192.168.1.12 och då fungerar inte portforward. Om du ställt in den att peka på 10, när NASen sitter på 12. Så ställ in din NAS på att ha ett fast internt IP så den inte ändrar sig.

Efter det så skriver du in siffrorna som det beskrevs ovan på portforward sidan. Det extra fältet du hade är för en funktion ifall man vill byta intern port på en funktion. t.ex. att FTP som är 21 externt blir 55 internt eller så. Bäst är att inte blanda runt portar, utan köra samma externt som internt.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1289983
juli 7, 2013 - 9:33 f m
sp_Permalink sp_Print

83.227.x.x är ditt externa IP och all din internettrafik blir skickat till den adressen. En router är en brygga mellan två nätverk. I ditt fall så är den en bruygga mellan Internet och ditt interna nät (som troligtvis är 192.168.x.x). Din router har sålledes två IP adresser. Den externa (WAN) är telelinjen och den har ju 83.227.x.x och din interna är troligtvis 192.168.0.1 eller 192.168.0.1

Din DS har en IP adress i det interna nätet (192.168.x.x) och all piort forward måste således göras till den interna adressen för DS. Din extrebna IP spelar ingen roll då. Det enklast eä om du sätter en fast ip adress precis som beskrev av Ctrl.

Ditt fasta IP är ditt externa. Du mnåste fortfarande sätta ett fast intyern IP på din DS så den inte ändrar sig senare. De olika funktionerna har inte IP adresser eller portar. Men de olika funktionerna komunicerar på specifika portar. Och ja alla har samma IP adress för din DS har en IP adress 🙂

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
211 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

TimothyrexZF TimothyrexZF

BhoblhgatKX BhoblhgatKX

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL