August 2, 2001
Tjenare, är medlem i en förening som anordnar lan, och vi planerar att anordna ett lan med ungeför 300 pers deltagare.
Och jag undrar Vilka typer av switchar man behöver ?
Antar att man behöver sk "smarta" switchar ?
Men det största problemet är att få tag på sådana switchar, så jag vänder mig till er och undrar om ni vet någonstans, helst i dalarna med omnejd som har sådana switchar ?
Tack på förhand !
July 7, 2002
Tjenare
Switcharna som du ställer ut till besökarna kan vara hur dumma som helst, så länge de är hyfsat snabba. Däremot gissar jag på att du vill ha en "intelligent" switch eller både en switch och en router som du kopplar alla dessa bordsswitchar till.
Tyvärr vet jag inget företag i Dalarna som är hjälpsamt..
October 13, 2002
gå in på http://www.design-it.se/d-n-a och skriv ett mail till orföranden i den föreningen... han kan kanske vara till hjälp
January 11, 2002
men asså jag menar att om man inte begränsar det till en SERIE ip-nummer, så funkar inte nätverket mellan dom som har olika seriers....
så om du har 254 pers som har ip... 192.168.0.0-254 till exempel, åsså en cs-server som har ip 192.168.0.255, åsså säger vi att det sitter 10 pers till i lokalen som har ip 192.168.1.0-10, så kommer dom inte hitta dom andra eller cs-servern.
alltså: om man bara använder 1 serie ipnummer, så blir allt mycket lättare =)
naturligtvis går det att använda sig av fler än 1 serie, om man vill ha in massa folk (typ DH), men då måste man greja med massa saker som jag inte kan =)
May 7, 2001
[PITA wrote: Neo]sätt gräns till 255 pers istället.. =)
när det väl blir över 255 pers blir det jobbigt för då räcker inte ip:na till .... och då blir det som sagt jobbigt... 😉
Har ni hört allihopa!! Det kan bara vara 255 datorer på internet samtidigt !! RED ALERT!!! Vi får börja turas om!! damn!! hehe.. nä men det e faktist välldigt välldigt litet problem då det är löst med ca 3 sekunders planering...
July 31, 2002
[PITA wrote: Neo]men asså jag menar att om man inte begränsar det till en SERIE ip-nummer, så funkar inte nätverket mellan dom som har olika seriers....
så om du har 254 pers som har ip... 192.168.0.0-254 till exempel, åsså en cs-server som har ip 192.168.0.255, åsså säger vi att det sitter 10 pers till i lokalen som har ip 192.168.1.0-10, så kommer dom inte hitta dom andra eller cs-servern.
alltså: om man bara använder 1 serie ipnummer, så blir allt mycket lättare =)
naturligtvis går det att använda sig av fler än 1 serie, om man vill ha in massa folk (typ DH), men då måste man greja med massa saker som jag inte kan =)
Det är ju bara att använda en nätmask på 16 bitar(255.255.0.0) så har man löst det problemet =)
1 Guest(s)