Hjälp med trådlöst nätverk|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med trådlöst nätverk
swelagger
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 146
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 26, 2007 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Köpte till jul en Linksys WRT54GL(med DD-WRT firmware) med tillhörande trådlös usb-stickor för att slippa alla sladdar som går kors och tvärs i huset. Problemet är att väggarna tyvärr är väldigt tjocka. Så efter att kopplat in allt enligt bild(U = teleuttag, R = Router, D = Dator) och sett att det fungerat inne vid min bärbara dator(D1, se bild) och konstaterat att mottagningen för det mesta var låg men ibland hoppade ner på väldigt låg var det dags att installera på min brors dator(D2). Här gick det inte alls bra, signalstyrkan var väldigt låg till ingen alls och anslutningen tappades titt som tätt.

http://xs322.xs.to/xs322/07523/skiss.JPG

Frågan är hur kan detta billigast lösas? Kan flytta till U2, men sitter då inte på första jacket. Köpa en till router verkar onödigt dyrt. Köpa längre USB-förlängningssladd kanske går? Tips mottages![/img]

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1171379
December 26, 2007 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Inte bara du som har problem:
http://eforum.idg.se/viewmsg.a.....sId=953768

Kanske det kan hjälpa något?

screamcast
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
1171394
December 26, 2007 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag inte läst den andra tråden som det länkades till men ett sätt kan ju vara att flytta ut routern i hallen eller vad det är för något utanför rummet med u1. Det kanske inte är så fint med en router ståendes där så ett annat alternativ är ju att höja effekten som routern sänder med, det kan ju bidra till att datorerna får en bättre signal. Det är lätt att göra med dd-wrt:

Logga in på routern
Klicka på Wireless
Sen Advanced Settings
Öka Tx Power tills du märker att du får okej mottagning på datorerna.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1171398
December 26, 2007 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Flytta routern är nog det vettigaste att göra.
Sen är inte usb-sticker det bästa när det gäller trådlöst, sällan antennen är speciellt bra på dessa.

swelagger
Medlem
1171431
December 26, 2007 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

screamcast wrote: Nu har jag inte läst den andra tråden som det länkades till men ett sätt kan ju vara att flytta ut routern i hallen eller vad det är för något utanför rummet med u1. Det kanske inte är så fint med en router ståendes där så ett annat alternativ är ju att höja effekten som routern sänder med, det kan ju bidra till att datorerna får en bättre signal. Det är lätt att göra med dd-wrt:

Logga in på routern
Klicka på Wireless
Sen Advanced Settings
Öka Tx Power tills du märker att du får okej mottagning på datorerna.

Har testat att öka Xmit power till det högst rekommenderad, dvs. 70mW. Märker att det blir lite bättre för den bärbara(D1) men gör ingen skillnad för D2.

Snorch wrote: Flytta routern är nog det vettigaste att göra.
Sen är inte usb-sticker det bästa när det gäller trådlöst, sällan antennen är speciellt bra på dessa.

Denna används till D2.

http://www.webhallen.com/prod......p?id=60275

Något förslag på en bättre?

Snorch
Member
Medlem
1171440
December 26, 2007 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det en stationär dator så använd ett pci-kort med extern antenn istället. Även de små antennerna som sitter på dessa kort är mycket bättre än usbstickor.

swelagger
Medlem
1171662
December 27, 2007 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Var inne och bytte usb-kortet mot ett pci-kort och det blev klart bättre mottagning, ligger mellan 25-45%enl. Linksys program och 3/5 med Windows men har problem med att signalen tappas. Det går inte att ansluta till trådlösa nätverket, står och väntar på att ta emot data från routern men inget händer. Något förslag på hur jag kommer runt detta?

Snorch
Member
Medlem
1171678
December 27, 2007 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle nog försöka flytta routern närmare datorerna, typ till rummet "under" de två där datorerna står.
Om telefonuttaget hindrar dig ifrån detta så prova med att använda uttag 2 istället utan att använda någon telefon eller annat i uttag 1.

swelagger
Medlem
1171918
December 29, 2007 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha flyttat routern från den gamla platsen till U2 och behållt modemets placering som var precis brevid routern tidigare så fungerar det riktigt bra. Har visserligen en ganska lång kabel mellan routern och modemet men det går ganska bra att gömma den.

Tack för all hälp 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 68
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL