November 19, 2003
Köpte till jul en Linksys WRT54GL(med DD-WRT firmware) med tillhörande trådlös usb-stickor för att slippa alla sladdar som går kors och tvärs i huset. Problemet är att väggarna tyvärr är väldigt tjocka. Så efter att kopplat in allt enligt bild(U = teleuttag, R = Router, D = Dator) och sett att det fungerat inne vid min bärbara dator(D1, se bild) och konstaterat att mottagningen för det mesta var låg men ibland hoppade ner på väldigt låg var det dags att installera på min brors dator(D2). Här gick det inte alls bra, signalstyrkan var väldigt låg till ingen alls och anslutningen tappades titt som tätt.
http://xs322.xs.to/xs322/07523/skiss.JPG
Frågan är hur kan detta billigast lösas? Kan flytta till U2, men sitter då inte på första jacket. Köpa en till router verkar onödigt dyrt. Köpa längre USB-förlängningssladd kanske går? Tips mottages![/img]
December 16, 2003
Inte bara du som har problem:
http://eforum.idg.se/viewmsg.a.....sId=953768
Kanske det kan hjälpa något?
March 27, 2003
Nu har jag inte läst den andra tråden som det länkades till men ett sätt kan ju vara att flytta ut routern i hallen eller vad det är för något utanför rummet med u1. Det kanske inte är så fint med en router ståendes där så ett annat alternativ är ju att höja effekten som routern sänder med, det kan ju bidra till att datorerna får en bättre signal. Det är lätt att göra med dd-wrt:
Logga in på routern
Klicka på Wireless
Sen Advanced Settings
Öka Tx Power tills du märker att du får okej mottagning på datorerna.
November 19, 2003
screamcast wrote: Nu har jag inte läst den andra tråden som det länkades till men ett sätt kan ju vara att flytta ut routern i hallen eller vad det är för något utanför rummet med u1. Det kanske inte är så fint med en router ståendes där så ett annat alternativ är ju att höja effekten som routern sänder med, det kan ju bidra till att datorerna får en bättre signal. Det är lätt att göra med dd-wrt:
Logga in på routern
Klicka på Wireless
Sen Advanced Settings
Öka Tx Power tills du märker att du får okej mottagning på datorerna.
Har testat att öka Xmit power till det högst rekommenderad, dvs. 70mW. Märker att det blir lite bättre för den bärbara(D1) men gör ingen skillnad för D2.
Snorch wrote: Flytta routern är nog det vettigaste att göra.
Sen är inte usb-sticker det bästa när det gäller trådlöst, sällan antennen är speciellt bra på dessa.
Denna används till D2.
http://www.webhallen.com/prod......p?id=60275
Något förslag på en bättre?
November 19, 2003
Var inne och bytte usb-kortet mot ett pci-kort och det blev klart bättre mottagning, ligger mellan 25-45%enl. Linksys program och 3/5 med Windows men har problem med att signalen tappas. Det går inte att ansluta till trådlösa nätverket, står och väntar på att ta emot data från routern men inget händer. Något förslag på hur jag kommer runt detta?
November 19, 2003
Efter att ha flyttat routern från den gamla platsen till U2 och behållt modemets placering som var precis brevid routern tidigare så fungerar det riktigt bra. Har visserligen en ganska lång kabel mellan routern och modemet men det går ganska bra att gömma den.
Tack för all hälp 🙂
1 Guest(s)