November 4, 2001
Jag har två datorer båda med w2k pro, min mammas 266'a ska vara klient och kunna surfa genom min dator. Jag har ett usb-modem och ett nätverkskort till min morsas dator med en korsad nätverkskabel. Jag har två anslutningar, en till internet och en till nätverket. Den som är mot internet har jag kryssat i "dela internet" och sen kör jag automatisk ip på båda datorerna.
jag kan inte ipconfig/release på min mammas dator, för då står det, att alal kort är bundna till dhcp adresser. Vad är fel snälla hjälp mig, jag får ett x-box av min mamma ifall jag hjälper henne.
July 23, 2002
Du ska ha fasta ip-adresser på det interna nätverket. Tex 192.168.0.1 på den med internet och 192.168.0.2 på den andra.
Den andra datorn allså den utan internet ska då han den datorn med internets ip som gateway och dns, då ska du skriva in 192.168.0.1 i gatewayen o DNSen.
LYCKA TILL!!
November 4, 2001
säkert ett steg på vägen men det fungerar tyvärr inte än. Vad är wins, när jag väljer avancerade egenskaper och klickar ok står det att jag har tom wins adress.
Nu när jag ska frigöra (ipconfig/release) står det inga kort som är bundna till tcp/ip är aktiverade för dhcp.
Kom igen nu hjälp mig lösa det!
November 4, 2001
tänkte bara dela med mig av en bild föra tt ni lättare ska kunna förstå detta är alltså klientdatorn.
March 20, 2002
Kör själv min dator som router med delad internet anslutning. Jag har iofs bredband men grundprincipen borde ju vara samma. På min dator (routern) har jag på inkommande nätverkskort satt att den ska erhålla ipnummer automatiskt (detta kortet är satt att det ska dela ut internet) På kort 2 i routern har jag satt att den ska ha ip nummer tex: 192.168.0.1 och nätmask: 255.255.255.0 och sedan inget mer.
På gummans dator som alltså får sin internet anslutning genom min har jag ställt in att den ska erhålla internet adresser automatiskt. Alltå inga ipnummer inställda alls. Och denna lösning funkar för mig.
Har du testat att ge fasen i att fylla i Standard Gateway & DNS Server ?
Hoppas det ordnar sig och att du kan inkassera ett stycke X-Box.
1 Guest(s)