July 31, 2002
Hej!
Jag har precis köpt en bärbar dator med inbyggt Wlan och har nu tänkt se till att utnyttja detta. Min stationära är kopplad direkt till internet (Fiber med 1 fast IP-adress).
Så det jag skulle vilja ha nu är ett nätverk mellan den bärbara och den stationära och självklart ska båda ha tillgång till internet. Den stationära ska inte behöva kopplas trådlöst utan bara den bärbara.
Så det jag undrar nu är vad jag behöver för att få detta att funka, är det en accesspoint med router jag behöver då? funkar de isf så att man kan koppla in datorer både med kablar och trådlöst?
Kan en sådan funka: ?
http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=pl
Om inte, vad är det jag annars behöver?
Clippy
November 26, 2002
Clippy wrote: Hej!
Kan en sådan funka: ?
http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=plClippy
Japp, om din laptop stöder 802.11g, men kolla gärna vilket märke det är
på wlan-kortet i laptopen och köp helst ap/router av samma märke.
July 31, 2002
Tack zubbe för svar,
Datorn är en IBM Thinkpad X31, den stöder inte 802.11g, men de flesta accesspoints är väl bakåtkompatibla med 11b??
Wlanet som sitter i datorn är ett intel:
Intel Pro/Wireless LAN 2100 3B Mini PCI Adapter.
Kan inte hitta Intel accesspoints, och om de nu finns så lär de nog kosta en hel del.
Vilket märke ska man köra på?
Clippy
May 9, 2001
Jag har ett annat märke på min bärbara men samma kort för trådlöst nätverk.
Det stödjer ju endast 11b. Du får ju kolla att accesspunkten verkligen stödjer båda.
Det är ju inte självklart att de gör det. Bara för att de stödjer 11g betyder ju inte att de automatiskt stödjer 11b
November 26, 2002
Clippy wrote:
Kan inte hitta Intel accesspoints, och om de nu finns så lär de nog kosta en hel del.
eeeh, japp :blink:
Kör själv Dlink(DI624+,DWL2000AP+), men har hört att dessa har ibland kompabilitetsproblem med andra märken.
3com verkar vara ett vettigt val.
Saxat från 3coms sida:
And the 3Com 11g Gateway is backward-compatible with 802.11b wireless clients, preserving existing wireless network investments.
1 Guest(s)