July 18, 2003
Ok, har en liten klurighet ... (som inte jag kan.... ), Måste få reda på detta :/
såhär lyder den ungefär:
Vi skall skapa ett eget nätverks protokoll (teoretiskt!)
Vi har att tillgå 1 router (se det som en "magisk" router som klarar protokollet vi vill använde ( vårt nya ))
Sedan skall det vara ett mindre antal hubbar inkopplade till den,
Nu kommer problemet,
Vi skall skicka data, source, destination, NUMRERING ( vilket är det svåra), felindikering,.
Header har endast att tillgå 40 bitar, dvs 5 bytes
utgå från inget alls, vi behöver (SKA INTE) använda färdiga protokoll som tcp/ip etc ( vi får hitta på allt vad vi vill dvs)
Såhär långt har jag kommit:
22 bitar går åt destination och mottagare, ( vi har "döpt" hubbar etc till 1-7 ( dvs 3 bitar)
Då har vi 18 bitar kvar till nummreringen och övrigt, ( vilket är det svåra,), för tänk om det är 100 000 paket ?, Detta kommer ta betydlig mera plats att nummrera än 18 bitar...)
:), klart, om jag har missat något väsentligt så fråga gärna.
Det viktigast är att lösa nummreringen som jag ser det, då den kommer bli MYCKET stor...:cy:
Tack för allt typer av svar och support !
// Mvh Tim Eriksson
November 4, 2002
Dry_Ice wrote: Ok, har en liten klurighet ... (som inte jag kan.... ), Måste få reda på detta :/
såhär lyder den ungefär:Vi skall skapa ett eget nätverks protokoll (teoretiskt!)
Vi har att tillgå 1 router (se det som en "magisk" router som klarar protokollet vi vill använde ( vårt nya ))
Nu kommer problemet,
Vi skall skicka data, source, destination, NUMRERING ( vilket är det svåra), felindikering,.
utgå från inget alls, vi behöver (SKA INTE) använda färdiga protokoll som tcp/ip etc ( vi får hitta på allt vad vi vill dvs)
22 bitar går åt destination och mottagare, ( vi har "döpt" hubbar etc till 1-7 ( dvs 3 bitar)
Då har vi 18 bitar kvar till nummreringen och övrigt, ( vilket är det svåra,), för tänk om det är 100 000 paket ?, Detta kommer ta betydlig mera plats att nummrera än 18 bitar...)
Det viktigast är att lösa nummreringen som jag ser det, då den kommer bli MYCKET stor...:cy:
// Mvh Tim Eriksson
Ifall mediet garanterar att alla paket kommer fram och är synkront (vilket det borde vara, det är ju "magiskt") Så behöver ni bara flagga början och slutet.
Ni implementerar naturligtvis en funktion som bryter upp sändningen vid ett visst antal paket, sen kommer en nytt last osv. På så vis behöver ni inte ha enorma löpnummer.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
July 18, 2003
GeneSiS wrote: [quote=Dry_Ice]Ok, har en liten klurighet ... (som inte jag kan.... ), Måste få reda på detta :/
såhär lyder den ungefär:Vi skall skapa ett eget nätverks protokoll (teoretiskt!)
Nu kommer problemet,
// Mvh Tim Eriksson
Ifall mediet garanterar att alla paket kommer fram och är synkront (vilket det borde vara, det är ju "magiskt") Så behöver ni bara flagga början och slutet.
Ni implementerar naturligtvis en funktion som bryter upp sändningen vid ett visst antal paket, sen kommer en nytt last osv. På så vis behöver ni inte ha enorma löpnummer.
Tackar, trodde inte det skulle fungera, men det gör det tydligen !, tack
July 18, 2003
Kronos wrote: Vad ska räknaren användas till? Är det för att hålla reda på tappade paket?
En räknare kommer ju alltid (teoretiskt) att slå runt oavsett hur stor den är men om man bara ska kolla upp tappade paket behöver den kanske inte vara så jättestor.
japp, att hålla reda på tappade paket... SAMT att veta vilken ordning de skickades i..
July 18, 2003
Ok, men med numrerningen så kan jag nu ta reda på tappade paket etc, men hur gör jag om jag skall kunna veta vilken ordning de skickades i, t.ex i en stor fil (film eller ngt)
Så att inte paket nr 224 (på första "lopen", och 224 på 68 "lopen" blandas ihop ?
Den måste ju hålla koll på loparna, vilket gör att den bli cp lång igen, och vi har ju inte så mycket plats att leka med...
July 4, 2003
Dry_Ice wrote: ok, :p Nu har jag kommit en bra bit...
men, felindkering, om du detta 10100011
Och jag vill felsöka detta...
jag har 7 bitar kvar, hur gör jag :/
Sätten man använder i TCP/IP är ju lååååångt, (iofs, uppbyggt på ett helt annat sätt.. )
Checksumma och/eller paritetsbit - då får du reda på om det är nåt fel i paketet och kan begära omsändning.
November 4, 2002
Dry_Ice wrote: "Ifall mediet garanterar att alla paket kommer fram och är synkront (vilket det borde vara, det är ju "magiskt") Så behöver ni bara flagga början och slutet."
Router är magisk på det sättet att den fungerar på vårat påhttade protokoll, inte att den garanterar etc
Jo jo inte så jag menade, men det finns medium som garanterar att datan kommer fram, tex ATM, ethernet gör det inte.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
November 4, 2002
Dry_Ice wrote: Ok, men med numrerningen så kan jag nu ta reda på tappade paket etc, men hur gör jag om jag skall kunna veta vilken ordning de skickades i, t.ex i en stor fil (film eller ngt)
Så att inte paket nr 224 (på första "lopen", och 224 på 68 "lopen" blandas ihop ?
Den måste ju hålla koll på loparna, vilket gör att den bli cp lång igen, och vi har ju inte så mycket plats att leka med...
Det spelar ingen roll, när en "loop" är skickad så kommer det ett RST (RESET) paket, som indikerar att loppen är färdig, var beredd på ett ny loop. Voila!
July 18, 2003
GeneSiS wrote: [quote=Dry_Ice]Ok, men med numrerningen så kan jag nu ta reda på tappade paket etc, men hur gör jag om jag skall kunna veta vilken ordning de skickades i, t.ex i en stor fil (film eller ngt)
Det spelar ingen roll, när en "loop" är skickad så kommer det ett RST (RESET) paket, som indikerar att loppen är färdig, var beredd på ett ny loop. Voila!
😮 tackar...
July 18, 2003
GeneSiS wrote: [quote=Dry_Ice]"Ifall mediet garanterar att alla paket kommer fram och är synkront (vilket det borde vara, det är ju "magiskt") Så behöver ni bara flagga början och slutet."
Router är magisk på det sättet att den fungerar på vårat påhttade protokoll, inte att den garanterar etc
Jo jo inte så jag menade, men det finns medium som garanterar att datan kommer fram, tex ATM, ethernet gör det inte.
Okey,
July 18, 2003
Kronos wrote: [quote=Dry_Ice]ok, :p Nu har jag kommit en bra bit...
men, felindkering, om du detta 10100011
Och jag vill felsöka detta...
jag har 7 bitar kvar, hur gör jag :/
Sätten man använder i TCP/IP är ju lååååångt, (iofs, uppbyggt på ett helt annat sätt.. )
Checksumma och/eller paritetsbit - då får du reda på om det är nåt fel i paketet och kan begära omsändning.
Vet inte riktigt hr det fungerar, skapp kolla upp det nu... Men går det in på 7 bitar så är det finimang !
November 4, 2002
Dry_Ice wrote: [quote=GeneSiS][quote=Dry_Ice]Ok, men med numrerningen så kan jag nu ta reda på tappade paket etc, men hur gör jag om jag skall kunna veta vilken ordning de skickades i, t.ex i en stor fil (film eller ngt)
😮 tackar...
Allså, det är inte så det funkar i TCP/IP. Bara så du inte tror det, men så långt som jag funderade (5sek) så måste det funka bra i ditt protokoll. . Sen tror jag på paritetsbit/checksum som verifierar ifall paketen är korrupta. Men det är inte så dåliga algoritmer bakom så det blir lite påläsning där.. 😉
Vad ska du kalla det föresten? HTP? Haxx0r Transp0rt Pr0t0c0l? 😛
July 18, 2003
GeneSiS wrote: [quote=Dry_Ice][quote=GeneSiS][quote=Dry_Ice]Ok, men med numrerningen så kan jag nu ta reda på tappade paket etc, men hur gör jag om jag skall kunna veta vilken ordning de skickades i, t.ex i en stor fil (film eller ngt)
😮 tackar...
Allså, det är inte så det funkar i TCP/IP. Bara så du inte tror det, men så långt som jag funderade (5sek) så måste det funka bra i ditt protokoll. . Sen tror jag på paritetsbit/checksum som verifierar ifall paketen är korrupta. Men det är inte så dåliga algoritmer bakom så det blir lite påläsning där.. 😉
Vad ska du kalla det föresten? HTP? Haxx0r Transp0rt Pr0t0c0l? 😛
hehe, jadu... skall bara konstruera ett eget protokoll, en läxa typ, men jag fastnade vid numireringen,
1 Guest(s)