HJÄLP!Hur gör man NÄTVerk utan att få HUVUDVÄRK!!Med XP Home|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HJÄLP!Hur gör man NÄTVerk utan att få HUVUDVÄRK!!Med XP Home
-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
Member Since:
December 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 6, 2006 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en Router som heter: D-Link Dl-804. Jag ska koppla in två XP-datorer och en ME-data(Det är den datan med bäst grafikkort och sämst operativsystem). Jag har provat att "nätverka" (kopplat med andra ord), men det går dåligt. Jag har skrivit in IP adresser, men är inte säker på var de ska vara! Om man skulle ha XP Professional skulle allt nog gå jätte bra, men i detta fall har jag fjuttiga XP Home edition. Jag kör guiden konfigurera nätverk och det går dålit. Annars är jag nybörjare på nätverk och kan lite bara. I XP-datorerna har jag två nätverks-kort. VARför HAR jag DET då? JO, mamma blir arg om jag kopplar in getaway:en i Routern. ME-datan vill jag heller inte ha någon tillgång till internet , den är så VÄRDEFULL (jag vet att datan kan få virus i sig genom fildelningen,). Så jag har ett nätverkskort för internet och ett för nätverk.

Kan någon bäretta för mig hur man ska koppla nätverk med min router, jag ska dela filer, skrivare och spela LANspel ossovidare.

IP-adresser(om man behöver veta):
Routern: 192.168.0.1
Getaway: 192.168.1.1

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
999701
January 6, 2006 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

jag blev helt förvirrad av ditt inlägg 😛

för det första så märker du nog ingen större skillnad mellan xp home och professional!

sen så har du en router med dhcp så behöver du inte tilldela några ipadresser manuellt.

Varför du har 2 nätverkskort i en dator skulle jag behöva ha lite mer förklaring på!

jensa_morini
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 367
Member Since:
November 19, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
999702
January 6, 2006 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

nätmask då??

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
Member Since:
December 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
999712
January 6, 2006 - 11:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: jag blev helt förvirrad av ditt inlägg 😛

för det första så märker du nog ingen större skillnad mellan xp home och professional!

sen så har du en router med dhcp så behöver du inte tilldela några ipadresser manuellt.

Varför du har 2 nätverkskort i en dator skulle jag behöva ha lite mer förklaring på!

I Professional kan nätverkskortret hitta routern automatiskt, sägs det. i home måste man skriva in alla ip-adresser själv. En som jag känner säger så eller nått.

Jag är ju nybörjare och vet inte vad "dhcp" är för något. Förklara för mig...

Ett kort går till getawayen(bredbandet), det andra går till routern. ELLER det kanske ÄR helt PUCKAT att ha två nätverkskort iallafall! För att det finns ju ett WAN hål i routern! :cy:

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
Member Since:
December 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
999717
January 6, 2006 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

nätmask ???????? Vad är det, hur söker man de?

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
August 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
999722
January 6, 2006 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

kör in bredbandet (adsl modemet eller vad du har) i routerns wan port och sedan alla datorerna i i lan portarna p å routern. Sedan konfiguerar du routern så den delar ut IP och ställ in den så den kommer åt internet (beror på vilken ISP du har hur den ska ställas in) sedan så väljer du att datorn ska få ip tilldelat automatiskt, och minns inte hur man gör i ME men ska finns något likande där med har jag för mig. Det är väl det enklaste sättet och som dom flesta gör.

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
999728
January 6, 2006 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

jag blir bara förvirrad, XP home, XP pro, Win 2k där är det väl bara att trycka i sladden så fungerar allt, i Win98 så behövde man typ trycka på att man är ansluten till ett LAN sen så fungerade det.

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
Member Since:
September 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
999753
January 7, 2006 - 12:35 am
sp_Permalink sp_Print

Sen undrar jag hur du kan ha routern som 192.168.0.1 när din gateway är 192.168.1.1? Olika nät där......

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
999778
January 7, 2006 - 1:34 am
sp_Permalink sp_Print

jag gissar att han ahr ställt in så att det inte fungerar, om han iställer skulle sätta allt på default så skulle det nog gå bättre

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
Member Since:
December 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
999868
January 7, 2006 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

ÖÖ, VA!

Lixom: i webbläsaren skriver jag in 192.168.0.1 så kommar jag in i Routern. om jag skriver in 192.168.1.1 så kommer jag in i getaway. Jag kan det för att jag har två nätverkskort (Som de flästa säger är dålitgtit!!) i datorerna med XP. DU VET: ett till bredbandet (ADSL(DET SEGASTE OCKSÅ: 0,5 Mbit!!)), ett till Routern.!

Annars så vet jag inte vad de flästa ord(eller vad det är) betyder och vad det är för nått

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
Member Since:
December 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
999871
January 7, 2006 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: jag blir bara förvirrad, XP home, XP pro, Win 2k där är det väl bara att trycka i sladden så fungerar allt, i Win98 så behövde man typ trycka på att man är ansluten till ett LAN sen så fungerade det.

Jag vet att det kommer upp en liten skylt nere i hörnet om LAN-grejs. Men för att kunna dela skrivare och mappar och spela LAN-spel måste man göra nått först som jag inte vet.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
Member Since:
December 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
999873
January 7, 2006 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornsson wrote: kör in bredbandet (adsl modemet eller vad du har) i routerns wan port och sedan alla datorerna i i lan portarna p å routern. Sedan konfiguerar du routern så den delar ut IP och ställ in den så den kommer åt internet (beror på vilken ISP du har hur den ska ställas in) sedan så väljer du att datorn ska få ip tilldelat automatiskt, och minns inte hur man gör i ME men ska finns något likande där med har jag för mig. Det är väl det enklaste sättet och som dom flesta gör.

Jag vet inte hur man gör för att routern ska dela ut ipadresser. Jag vet inte hur man gör för att routern ska komma åt internet. Vad är ISP?

Jag kan inget embarassed [/code]

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
999874
January 7, 2006 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Koppla in modemet (gateway du kallar det) i wan porten på routern,
sen kopplar du in alla datorer i lan portarna på routern,
sen ändrar du i nätverksinställningarna på datorerna du kopplat in att du ska erhålla en ip-adress automatiskt.
Slutligen kan du ta bort det andra nätverkskortet i datorn med två stycken..

Läs om dhcp här: http://susning.nu/DHCP

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
Member Since:
December 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
999882
January 7, 2006 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Koppla in modemet (gateway du kallar det) i wan porten på routern,
sen kopplar du in alla datorer i lan portarna på routern,
sen ändrar du i nätverksinställningarna på datorerna du kopplat in att du ska erhålla en ip-adress automatiskt.
Slutligen kan du ta bort det andra nätverkskortet i datorn med två stycken..

Läs om dhcp här: http://susning.nu/DHCP

Jaha, I båda XP-datorerna har jag två nätverkskort: ett för NÄtveerk och ett för internet. I ME-datan har jag ett för Nätverk och inget för Internet. ME-datan tycker jag inte ska vara öppet ansluten mot internet. Det kan komma in virus ossovidare. Det kan spridas via fildelning också, men jag tar inge större risker.

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
999907
January 7, 2006 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

modem - router - datorerna direkt från routern

så ska allt fungera, både LAN och internet, med 1 (ett) per dator.

oroa dig inte för mycket över ME datorn (dator inte inta data, dator = PC , data = information, tyo 1or och 0or)
routern har inbyggd brandvägg, jag ahr aldrig varit med om att en dator har fått virus som har tagit sig in igenom brandväggen och smitat någon dator, pappa envisas fortfarande att ha kvar en 200MHzare med Win 98, den är ansluten till routern och saknar virusskytt helt. men däremot om man kör KaZaA så händer det grejer ^^

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 72
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL