HSB Bolina - angånde p2p|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HSB Bolina - angånde p2p
Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 29, 2004 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Tjo

Jag har inte särskilt mycket erfarenhet med HSB-uppkoppling.

Dock har jag satt min laptop hos pappa nu, som jag styr igenom radmin hem ifrån, gjort så för att jag trodde att jag skulle nå högra hastigheter emot internet med hsb, å kunna dra ner filer till laptopen, sedan i lugn och ro dra dem till min hem dator.

De interna hastigheterna är jag jättenöjd med, dock är de emot internet jättedåliga. Jag laddar sällan över 300 kB/sek via DC, uppströms kommer jag ALDRIG över 85 Kb/sek, hur många som än laddar, testat att ha 20 portar öppar utan förbättrade resultat. Det verkar som hastigheten uppströms är låst där, det trodde jag också tills jag satte upp en ftp. När folk ladda upp filer var det inte ovanligt med hastigheter som 500 kB/sek, uppströms nåde dem som mest 350 kB/sek. Dvs mycket bättre hastigheter än på DC, så nu undrar jag om det är så för dem andra? Har HSB låst hastigheterna på DC, kan man förbättre uppströms på någotvis? (kör aktiv, ifall det nu skulle spela någon roll).

Är det likadant på andra p2p nätverk ex WinMX? Hur funkar HSB med BitTorrent?

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
656460
June 29, 2004 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Är det adsl? eller vad lite info om typ av anslutning.

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
656463
June 29, 2004 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

jag har hsb bolina, jag laddar iof inte hem så värst mycket men jag får inte heller över 200 oftast. internet är det också supersnabbt som du säger.

Nice
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 241
656603
June 29, 2004 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Sitter man uppe nattetid så är hastigheten vanligtvis ca 1MB/s....även jag har hsb 10Mbit....antar att de är de ni kallar "bolina" !?

Spelar ingen roll från vad....DC FTP Torrent or what ever..... 8)

just ja de gäller åt bägge hållen...... När de gäller DC så håller man sig givetvis till 10Mbit's hubbar !!!

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
658985
July 1, 2004 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Min uppströms vid DC går i ~75kB/sek 24/7, testat att fylla i mitt ip och annan port (4343) vid "aktiv" utan förbättrade resultat.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
659090
July 1, 2004 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

grejen är att dom kan prioretera protokoll i sina routrar, så tex ftp protokollet har lägre prioretering än vad nu det är som DAP använder sig av osv.
http har förmodligen en relativt hög prioretering.
dom kan även göra samma sak mer portarna.

Nice
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 241
659161
July 2, 2004 - 7:06 am
sp_Permalink sp_Print

Hoppas ni förstod att min hastighet var 1Megabyte/s in o ut inte 1Mbit......

bjorne har du verkligen 10Mbits lina ?

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
659310
July 2, 2004 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Nice wrote: Hoppas ni förstod att min hastighet var 1Megabyte/s in o ut inte 1Mbit......

Vet inte vad jag har för s.k "mbit-lina", vet bara att jag har HSB bolina, med 100mbit internt.

Mind, tror du det finns någon lösning då? Hur kan de identifiera dc-protokollet?

Azorac
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
660620
July 3, 2004 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote:
Mind, tror du det finns någon lösning då? Hur kan de identifiera dc-protokollet?

´

Med en sak som kallas en sheper (eller hur det stavas), underskata inte vad man kan göra med datorer wink

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
666266
July 11, 2004 - 5:28 am
sp_Permalink sp_Print

Azorac wrote: [quote=bjorne] Mind, tror du det finns någon lösning då? Hur kan de identifiera dc-protokollet?

´

Med en sak som kallas en sheper (eller hur det stavas), underskata inte vad man kan göra med datorer wink

Har sökte och sökt efter "sheper" hittar inget. Snälla du, hade du kunnat berätta lite närmare om det här och vart det kanske kan hittas?

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
668738
July 14, 2004 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: [quote=Azorac][quote=bjorne] Mind, tror du det finns någon lösning då? Hur kan de identifiera dc-protokollet?

´

Har sökte och sökt efter "sheper" hittar inget. Snälla du, hade du kunnat berätta lite närmare om det här och vart det kanske kan hittas?

ja jag vill oxå veta mer om just "sheper" som du kallar det, det jag skrev är nästan allt jag vet.

jag har ju sett att det går o pula lite med protokoll i avancerade FW program, och då måste det finnas för lite dyrare Routrar.

Cyrgo
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
668835
July 14, 2004 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Azorac wrote: [quote=bjorne] Mind, tror du det finns någon lösning då? Hur kan de identifiera dc-protokollet?

´

det kallas packetshaper. en teknik som gör att man kan priotera traffik.

"shaping technology allows you to fix WAN and Internet performance problems. Shaping controls bandwidth utilization and application performance"

Pojo
Member
Medlem
669338
July 15, 2004 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: [quote=Nice]Hoppas ni förstod att min hastighet var 1Megabyte/s in o ut inte 1Mbit......

Vet inte vad jag har för s.k "mbit-lina", vet bara att jag har HSB bolina, med 100mbit internt.

Använder inte DC ftp-protokoll? Skulle jag säga att det gör.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
669359
July 15, 2004 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=bjorne][quote=Nice]Hoppas ni förstod att min hastighet var 1Megabyte/s in o ut inte 1Mbit......

Nej DC använder sitt eget protokoll.

Det finns program/routrar som har möjligheten att analysera alla paket och kolla om de är från något p2p nätverk och isåfall begränsa hastigheten. Skulle dock inte tro att HSB kör med något sådant utan att de har begränsat vissa portar. Vissa dc hubbar kör på port 21/80 också så att man skall kunna slippa dessa portbegränsningar, pröva en sådan hubb.

Pojo
Member
Medlem
669449
July 15, 2004 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=Pojo][quote=bjorne][quote=Nice]Hoppas ni förstod att min hastighet var 1Megabyte/s in o ut inte 1Mbit......

Nej DC använder sitt eget protokoll.

Det finns program/routrar som har möjligheten att analysera alla paket och kolla om de är från något p2p nätverk och isåfall begränsa hastigheten. Skulle dock inte tro att HSB kör med något sådant utan att de har begränsat vissa portar. Vissa dc hubbar kör på port 21/80 också så att man skall kunna slippa dessa portbegränsningar, pröva en sådan hubb.

Då var det så att DC protokollet på ftp protokollet för det är därifrån som det kommer att det inte får finnas specialtecken (&#) i namn på anvä'ndare och tror det gällde filer med.

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
669663
July 15, 2004 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

äh va surt ingen hjälper då.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL