Http sidor hänger sig...|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Http sidor hänger sig...
StarCraft
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 728
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 30, 2004 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har Telia 8 mbit men ändå segar den. Sidor kommer inte upp och vissa bara stannar.
Jag ringde till Telia och frågade om dom visste...dom sa att deet kan vara något filter i adsl modemet.
Är filtret söndrigt så är det söndrigt sa dom.
Så...det räcker att jag ringer D-Link (det är det modemet) så ger dom mig ett nytt filter? Simpel as that?

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
584724
March 30, 2004 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Svammel säger jag bara. Filtrets uppgift är att se till så din telefon fungerar tillsammans med ditt ADSL. Fungerar inte filtret kan man ändå vara uppkopplad, fast telefonen funkar inte, alternativt kopplas man ner när de ringer.

Är de ett konstant problem? Använder du någon router eller brandvägg av något slag? Självklart påverkar även kvalitet på ledningar och avstånd mot stationen. Telia ska dock kontrollera att ledningen fram till ditt 1:a jack är ok innan man säljer tjänsten till dig. Ledningsnätet i din bostad är dock inte Telias ansvar.

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
584742
March 30, 2004 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote: Svammel säger jag bara. Filtrets uppgift är att se till så din telefon fungerar tillsammans med ditt ADSL. Fungerar inte filtret kan man ändå vara uppkopplad, fast telefonen funkar inte, alternativt kopplas man ner när de ringer.

Är de ett konstant problem? Använder du någon router eller brandvägg av något slag? Självklart påverkar även kvalitet på ledningar och avstånd mot stationen. Telia ska dock kontrollera att ledningen fram till ditt 1:a jack är ok innan man säljer tjänsten till dig. Ledningsnätet i din bostad är dock inte Telias ansvar.

Näää... tvärtom. Filtrets uppgift är att se till att ADSL'en fungerar ihop med telefonen. Det sitter ju efter jacket!?!?!? mellan jack och modem!

Filtret kan också ge störningar i datatrafiken, och vara orsak till packetloss!
Har bytt filter 2 ggr p.g.a detta!

ManicBlue
Member
Medlem
584748
March 30, 2004 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja hur man vänder på min mening spelar ju mindre roll. De hela handlar ju om samspelet mellan ADSL och vanlig telefoni.

Självklart kan ett trasigt filter ställa till problem, men de är ett väldigt vanligt argument för att slippa felsöka och bara skicka kunden vidare.

StarCraft
Kommer du hit ofta?
Medlem
584795
March 30, 2004 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Såhär har jag det: Första jack -> Filter -> ADSL Modem -> Router -> Hub (Jag har 30 m från första jack, därför har jag en extra hub)

Allt har fungerat 100% men det har börjat hända saker nu det senaste.
Http sidorna fungerar från och till.
Telefonen fungerar och internet fungerar, det är bara att http:// sidor hänger sig eller tar förbannat lång tid att få fram och till 99% så cpar dom när den har laddat färdigt.
Om det nu är detta "filtret" som är problemet, var kan jag byta det?
D-Link företaget? Bara att ringa till dom och säga att filtret har chrashat och dom skickar nytt?

ManicBlue
Member
Medlem
584804
March 30, 2004 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Innan du skickar in något filter rekommenderar jag dig att koppla en dator direkt mot modemet. De kan vara filter, router, hub eller kablar m.m som spökar. Du måste börja felsöka först. Kanske känns jobbigt att släpa en dator så att du når jacket, men jag tycker nog att de kan vara värt de.

D-link kommer med största säkerhet inte skicka ett nytt. De kommer kräva att du skickar in ditt för kontroll. Är de inte trasigt så har du stått utan filter helt i onödan.

StarCraft
Kommer du hit ofta?
Medlem
584805
March 30, 2004 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, jag ska testa det.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
584891
March 31, 2004 - 7:58 am
sp_Permalink sp_Print

Det här kanske är en dum fråga, men har du bytt webläsare på sistone? Kanske till Opera, Mozilla eller någon annan läsare som stödjer popup-blockering och annonsblockering?
Om det BARA är websidor över http som tar lång tid att ladda hem och allt annat verkar fungera fint så är det inte helt otroligt om det skulle vara problemet i alla fall. Åtminstone har jag en lite annorlunda idé om vad som skulle kunna vara snett..om det stämmer eller inte får du själv avgöra 🙂

Men det går ju snabbt att testa! Vet du att du har börjat köra med en webläsare som stödjer blockering av popups och annonser (eller något annat program som sköter det åt webläsaren) så är det bara att stänga av allt sånt och testa utan, eller kanske testa att gå tillbaka till internet explorer. Problemet som kan uppstå är nämligen att många websidor tvingar dig att vänta medan alla annonser laddas in innan hela sidan kan tankas klart. Går man till exempel in på dn.se eller aftonbladet.se så har de sett till att annonserna är bland det första som ska öppnas. Ofta kan man då råka ut för att man snällt får vänta på att annonserna laddas klart innan resten av sidan fortsätter att tankas hem och visas. Och det tar TID som tusan! Många långa minuter i bland innan sidan förstår att jag bannemig inte kommer att tillåta några annonser att visas oavsett hur länge den försöker...

Det här "problemet" har i alla fall jag konstaterat hemma hos mig på ganska många utvalda websidor både under Windows XP och Slackware när jag kör till exempel Mozilla med mina inställningar. Tydligt är att problemet helt magiskt försvinner så fort man går tillbaka till internet explorer.. men varför skulle man vilja göra det?!

StarCraft
Kommer du hit ofta?
Medlem
585049
March 31, 2004 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

🙄 Så om jag byter webbläsare och sedan byter tillbaka så blir det kanske ok?

ManicBlue
Member
Medlem
585143
March 31, 2004 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Ytterligare en orsak till din typ av problem kan vara ifall man använder någon proxy att surfa genom. Tänkte att de var lika bra att skriva de också.

StarCraft
Kommer du hit ofta?
Medlem
585167
March 31, 2004 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, proxy använder jag inte.

StarCraft
Kommer du hit ofta?
Medlem
586353
April 1, 2004 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu verkar allt funka som det ska igen efter ca 1 vecka.
Ska jag fortfarande bry mig om problemet eller ligga lågt med det?

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
586418
April 1, 2004 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Ligg lågt bara. "Vi" lyckades ju ändå inte komma fram till vad det var för fel. Återkommer det så är det bara att sätta igång felsökningen 8)

StarCraft
Kommer du hit ofta?
Medlem
586430
April 1, 2004 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, jag kör på det 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL