hur får jag bredband på 2 datorer på billigast sätt?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
hur får jag bredband på 2 datorer på billigast sätt?
king_jimmy
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 29, 2005 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har redan bredbands uppkopling på en av dom.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
943415
August 29, 2005 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Du måste ha 2st nätverks kort i den med internet sen dela du ut internet på ena nätverks kortet coch drar en korsad nätverks kbabel till den andra datorn.

king_jimmy
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
943418
August 29, 2005 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

någon annan?

LuckyLuke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
943442
August 29, 2005 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

2 nätverkskort i en dator är det billigaste nog. Men jobbigt då datorn hela tiden måste vara igång.
D-Link Router DI-604 är inte SÅ dyr, så jag tror det blir den bästa lösningen och minst jobbigast.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
943457
August 29, 2005 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett vettigt nätverkskort kostar ju lika mycket som routern, så varför inte köra på det? 325kr är ingenting om man ser på det i lite längre perspektiv.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
943654
August 29, 2005 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Ett vettigt nätverkskort kostar ju lika mycket som routern, så varför inte köra på det? 325kr är ingenting om man ser på det i lite längre perspektiv.

Ser man då på det i ett ännu längre perspektiv så håller nog inte routern i flera år heller om man stirrar sig blind på priset.

En router och 2 nätverkskort av vettig kvalitê och pris är att föredra men om du ska ha datorerna på för gjämnan så kan det vara stabiliare med 2 NIC's i en dator och sedan 1 NIC i den andra burken...

denstore
Member
Medlem
943660
August 29, 2005 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=denstore]Ett vettigt nätverkskort kostar ju lika mycket som routern, så varför inte köra på det? 325kr är ingenting om man ser på det i lite längre perspektiv.

Ser man då på det i ett ännu längre perspektiv så håller nog inte routern i flera år heller om man stirrar sig blind på priset.

En router och 2 nätverkskort av vettig kvalitê och pris är att föredra men om du ska ha datorerna på för gjämnan så kan det vara stabiliare med 2 NIC's i en dator och sedan 1 NIC i den andra burken...

Jag skulle vilja påstå att min router är stabil nog att stå på för jämnan, och det var den 604:an jag hade tidigare också. Och med tanke på man har nätverkskort på nästan alla moderna moderkort, så ämnar jag inte köpa något sådant på en bra tid. Och om jag vill så kopplar jag in såväl tjejens som grannens dator på routern utan mer kostnad än sladden. Har de sedan trådlöst kan jag väl låta dem ansluta där också, och det blir ingen försämring för mig oavsett vad som görs mot routern.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
943671
August 29, 2005 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=denstore]Ett vettigt nätverkskort kostar ju lika mycket som routern, så varför inte köra på det? 325kr är ingenting om man ser på det i lite längre perspektiv.

Kan ju nämna att jag har haft min router i flera år och den håller sig fortfarande väldigt bra.

He he. Mitt inägg nummer 4000

Cezar
Member
Medlem
943678
August 29, 2005 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Cezar][quote=denstore]Ett vettigt nätverkskort kostar ju lika mycket som routern, så varför inte köra på det? 325kr är ingenting om man ser på det i lite längre perspektiv.

Jag skulle vilja påstå att min router är stabil nog att stå på för jämnan, och det var den 604:an jag hade tidigare också. Och med tanke på man har nätverkskort på nästan alla moderna moderkort, så ämnar jag inte köpa något sådant på en bra tid. Och om jag vill så kopplar jag in såväl tjejens som grannens dator på routern utan mer kostnad än sladden. Har de sedan trådlöst kan jag väl låta dem ansluta där också, och det blir ingen försämring för mig oavsett vad som görs mot routern.

Jo, helt klart beroende på vilken router men jag skulle inte rekomendera en billigare router gämfört med ett NIC i samma priskategori.

rsastin wrote: [quote=Cezar][quote=denstore]Ett vettigt nätverkskort kostar ju lika mycket som routern, så varför inte köra på det? 325kr är ingenting om man ser på det i lite längre perspektiv.

Kan ju nämna att jag har haft min router i flera år och den håller sig fortfarande väldigt bra.

He he. Mitt inägg nummer 4000

Japp min D-link DI-804 också men den kostade å andra sidan ca 1800:- då den var ny.

Visserligen har priserna sjunkt enormt på routrar men det som skiljer i priserna är just kvalitê och funktioner.

En annan tråd om routrar: https://www.nordichardware.se/forum/kop-av-router-vt120984.html

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
943684
August 29, 2005 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

En annan router som jag har hållt sig men böt till en annan för att jag ville ha lite andra funktioner.

denstore
Member
Medlem
943692
August 29, 2005 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote:

Jo, helt klart beroende på vilken router men jag skulle inte rekomendera en billigare router gämfört med ett NIC i samma priskategori.

Fast varför? Oavsett hur dyrt eller billigt nätverkskort, så får man aldrig de funktionerna som man får med en router. För 3-400kr får man möjlighet att koppla in ett antal datorer, ingen av dem behöver vara på, inga resurser används i onödan, man får en brandvägg och oftast en del andra funktioner som gör det bekvämt för användaren. Om det inte är så att man redan sitter med en gammal burk och en massa oanvända nätverkskort, så ser jag ingen som helst anledning att gå på nätverkskortet.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
943693
August 29, 2005 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

BILLIGASTE LÖSNINGEN!!!

Köp ett NIC och en korsad kabel från mig!
😀

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
943755
August 30, 2005 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Vad har du för bredband?
Vissa leverantörer ger ut extra ip adresser och då kanske han inte behöver en router.

Men vi kör på billigaste krimms krammset då router osv.

Tar för givet att du har ett nätverkskort i ena datorn redan då den har internet via bredband.
Samt att du har en nätverksladd som går från modemet eller anslutning till datorn.

Då behöver du ett till nätverkskort om det inte finns i dator 2 redan samt två nätverkskablar som ska gå från routern till båda datorerna.

Bredband-->sladd-->Roter==>en sladd till varje dator==>dator.

http://www.datorhandel.com/se/.....r=10000793
http://www.datorhandel.com/se/.....s/LA000030
http://www.datorhandel.com/se/.....ducts/5-TP

Pris: 315:- plus frakt.

21:- 5 meter nätverkskabel
21:- 5 meter nätverkskabel
48:- 10/100mbit nätverkskort
225:- Router

Cezar
Member
Medlem
943794
August 30, 2005 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Cezar]

Fast varför? Oavsett hur dyrt eller billigt nätverkskort, så får man aldrig de funktionerna som man får med en router. För 3-400kr får man möjlighet att koppla in ett antal datorer, ingen av dem behöver vara på, inga resurser används i onödan, man får en brandvägg och oftast en del andra funktioner som gör det bekvämt för användaren. Om det inte är så att man redan sitter med en gammal burk och en massa oanvända nätverkskort, så ser jag ingen som helst anledning att gå på nätverkskortet.

Ja en router har en del mer funktioner men den tar tyvärr sin del av linan om den inte är tillräckligt bra så man kan konfigurera den ordentligt.

Det kan märkas ganska bra på linor under 0,5/0,5mbit.

Crona
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
943796
August 30, 2005 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

king_jimmy wrote: jag har redan bredbands uppkopling på en av dom.

Köp dig en switch vet jag, själv så har jag bredband och två datorer och en switch, jag får då två ipnummer på dessa, fungerar klockrent har aldrig haft problem nån gång i nu. 😀

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
943798
August 30, 2005 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Crona wrote: [quote=king_jimmy]jag har redan bredbands uppkopling på en av dom.

Köp dig en switch vet jag, själv så har jag bredband och två datorer och en switch, jag får då två ipnummer på dessa, fungerar klockrent har aldrig haft problem nån gång i nu. 😀

Jo precis det jag sa men det är enbart vissa isp'er som erbjuder det.
T.ex. UPC har det så man kan få 4 externa ip adresser.

Cezar
Member
Medlem
944675
September 1, 2005 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

Crona wrote: [quote=king_jimmy]jag har redan bredbands uppkopling på en av dom.

Jo det är det bästa alternativet.

2 NIC's i en dator + swtich fungerar ju givetvis också :P.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 104
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL