February 12, 2005
August 16, 2003
hub, stenålder osv. :cy: jag blir rädd när jag blir påmind om sånna gamla grejer, kasta kasta som en lärare sa förra året.
en korsad kabel har några av trådarna korsade precis som namnet antyder, den har bytt plats på skicka och ta emot ledningarna eller hur det nu var, men detta gör att man då kan ha den dator-dator istället för dator-switsh-dator
att köra korsad mot en router går om routern stödjer det, jag vet inte hur det är med vanliga svensson routrar/switshar, men i skolan (som har lite dyrare Cisco grejer) där spelar det ignen roll om man använder korsad eller rak kabel
att koppla en korsad kabel mellan modem och dator kommer förmodligen inte fungera
August 16, 2003
fel fel fel.. 😛
adslmodem-nätverkskort = rak (annars så är det någon skumm special konstruktion)
full duplex är när det är lika hög hastighet upp som ner
till Felai adsl 8/1 är inte full-duplex men BBB fiber 10/10 är full duplex (nu har dom visserligen ändrat till 100/10)
korsad är bara när man ska köra dator-dator xbox-dator, sånna saker altså
October 4, 2002
Poontus wrote: full duplex är när det är lika hög hastighet upp som ner
till Felai adsl 8/1 är inte full-duplex men BBB fiber 10/10 är full duplex (nu har dom visserligen ändrat till 100/10)
fel fel fel.. 😛
Full duplex är när du kan skicka och ta emot data samtidigt och har INGENTING med hastigheten att göra. ADSL i soneras nät i sverige är alltid full duplex. Sen att det är en asymmetrisk uppkoppling är en annan sak.
2 Guest(s)