July 13, 2004
Hej!
Jag tänkte ha ett lan snart o lira med 3-fas. Jag har en skarvdosa som gör om 3-fasen till ETT vanligt uttag.
Kan man koppla in ca20 datorer till detta uttag utan att riskera att nåt smäller?
Jag läste om att man måste jämnbelasta 3-fasen, fixar skrvdosan det eller vad tror ni?
//mvh steffe
April 29, 2004
April 25, 2001
Allt beror på, men troligen inte.
Troligen så har du 16A utrustning. Normalt brukar jag räkna med 1,25A per burk på ett LAN. Detta gger 12 datorer på 16A. Använder du alla tre faserna så kan du få 3*12 = 36 datorer.
Men om du nu har en skarv med ett 230v-urtag kan du nog inte koppla 20 datorer på det. Försök få tag på nått som kan använda alla tre faserna.
July 13, 2004
Så om man har en "konverter" som helt enkelt gör om 3-fasen till ett vanligt uttag, belastar den bara en fas då? det verkar ju rätt konstigt, hur vet man att konvertern inte jämnbelastar automatiskt?
En 3-fas e de väl ca 190ampere i eller? läste de i en guide. Men är inte dom aperen kvar om man konvertar till vanligt uttag?
// Steffe... (jag vet, jag är en noob. Men om man inte frågar får man inget veta....)
July 13, 2004
...om jag har förstått rätt så funkar alltså inte min lilla skarvdosa som konverterar 3-fasen till endast ett "vanligt uttag"? men hur funkerar den då? belastar den bara EN fas, och blir då som ett vanligt 16ampere uttag?
SNÄLLA FÖRSÖK OCH FÖKLARA JAG FATTAR NOLL!!!!!
..också en liten fråga på sidan om.
Om man byter ut 10ampere proppen mot en 20ampere, e det bara tuta o köra då lr? vad blir skillnaden?
February 21, 2004
ZonkeD
I en vanlig förklaring !!!
Ett 3fas uttag eller en egen strömlinje Kommer aldrig att ta 20datorer ensamt om ni alla inte har låg strömförsörjande datorer!
Helst 2 ska det finnas .. Sen för det andra behöver ni ett elskåp som delar upp 3fas kabeln i olika !! Jag kan inte el ord utan jag kan bara koppla in skiten :p =)
Så nej din 3fas konverterare kommer aldrig o räcka! För skarvdosan pallar inte så mkt som en 3fas kabel kan ge
April 25, 2001
ZonkeD wrote:
....men om jag kör 10 datorer på en 10ampere propp o proppen smäller. Är det bara o byta till en 20 amperare då, eller?
Nej, du kan inte sätta en 20A säkring där det är avserr för 10A, detta för att det medför brandfara.
http://www.biltema.se/products.....emId=42180
kanske är nått för dig
October 7, 2002
Din konverterdosa är antagligen bara en väldigt enkel sak, som kopplar ihop det "vanliga" uttaget med trefaskontakten så att endast en av faserna används (det är det enda normala sättet att koppla ihop dem på). Det hjälper alltså inte alls att du har tre faser att använda - för två av dem är inte anslutna till det "vanliga" uttaget.
Enda möjliga varianten som skulle kunna koppla ihop det så är om du har någon form av frekvensomriktare eller liknande mellan. Fast isåfall skulle du nog veta om det (konvertern skulle vara tung och dyr). Och oavsett så är ett vanligt vägguttag inte gjort för att hantera så stora strömmar som det då skulle kunna bli...
Hur löser man då ditt problem?
1) Som en del sagt finns det sådana konvertrar, fast från ett trefasuttag till tre enfasuttag. Dessa är såvitt jag vet kopplade som så att du har en fas i varje uttag.
2) Använd en vanlig byggcentral.
2 Guest(s)