hur kan bredbandbolagen mm få reda på var man varit|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
hur kan bredbandbolagen mm få reda på var man varit
kalle_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 206
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 11, 2003 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

jag undrar om det är någon som vet om hur telia mm telia tele2 mm kan se var man varit vilka program man använder
och hur långt tillbaka kan man gå

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
333860
May 12, 2003 - 1:13 am
sp_Permalink sp_Print

kalle wrote: jag undrar om det är någon som vet om hur telia mm telia tele2 mm kan se var man varit vilka program man använder

de loggar allt ifrån och till din dator.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
333879
May 12, 2003 - 3:44 am
sp_Permalink sp_Print

jag vet att alla telefon samtal lagras iallafall i 10år

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
333884
May 12, 2003 - 5:11 am
sp_Permalink sp_Print

enligt tele-lagarna får de inte sitta och kolla upp sånt, men det sätter ju inte ett hinder för att logga i statistiska syften som en del ISP´s gör...
enda fallet du kommer råka på trassel är om du gör något du inte ska och någon kollar ditt IP och sedan anmäler dig till din ISP...
då kommer de kolla vem som hade det IP´t vid tidpunkten, och sedan kan det hända saker...

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
333965
May 12, 2003 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: enligt tele-lagarna får de inte sitta och kolla upp sånt, men det sätter ju inte ett hinder för att logga i statistiska syften som en del ISP´s gör...
enda fallet du kommer råka på trassel är om du gör något du inte ska och någon kollar ditt IP och sedan anmäler dig till din ISP...
då kommer de kolla vem som hade det IP´t vid tidpunkten, och sedan kan det hända saker...

Kör du med Telias proxy då ser dom precis vilka sidor du har besökt, men det gör dom ändå om dom vill, men inte lika lätt..
Alla operatörer har av säkerhetsskäl stenhård koll på vad som händer på deras nätverk. Men det ska till något extra för att dom ska in och punktmarkera just dig.. Men jag vet att dom även snor en del filer som folk tankar hem, t.ex. nya filmer schyssta mp3s mm. mm. Men så länge du inte gör någonting som skadar ISPns nät då ska du inte vara orolig, men tänk på att bara ladda ner bra saker, då kan du bli känd i driften.. 😛

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
333966
May 12, 2003 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: jag vet att alla telefon samtal lagras iallafall i 10år

Mjaaa, dom lagrar inte själva samtalen så länge, men dom kan se exakt vart du har ringt och så. Det måste dom spara länge.. Det är olagligt att spela in dina samtal, om du inte är SÄPO eller någon svensk hemlig underättelsetjänst..

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
334054
May 12, 2003 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

GeneSiS wrote: [quote=jonte_power]jag vet att alla telefon samtal lagras iallafall i 10år

Mjaaa, dom lagrar inte själva samtalen så länge, men dom kan se exakt vart du har ringt och så. Det måste dom spara länge.. Det är olagligt att spela in dina samtal, om du inte är SÄPO eller någon svensk hemlig underättelsetjänst..

Eller en bank eller liknande.
Dom spelar in samtal för att kunna skydda sig mot felaktigheter, därimot tror jag inte att du kan ta del av materialet ifall banken skulle vara den som gjort fel.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
334152
May 12, 2003 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=kalle]jag undrar om det är någon som vet om hur telia mm telia tele2 mm kan se var man varit vilka program man använder

de loggar allt ifrån och till din dator.

eller inte...

dom har antagligen möjlighet att göra det men jag betvivlar starkt att dom skulle slösa resurser på något sådant.

dock loggar dom som någon sade vem som hade vilket ip när

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
334161
May 12, 2003 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

kalle wrote: jag undrar om det är någon som vet om hur telia mm telia tele2 mm kan se var man varit vilka program man använder

Vad har du gjort nu för dumt då?

eller

Vad tänker du göra för dumheter?

kalle_1
Medlem
Forum Posts: 206
334213
May 12, 2003 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: [quote=kalle]jag undrar om det är någon som vet om hur telia mm telia tele2 mm kan se var man varit vilka program man använder

Vad har du gjort nu för dumt då?

eller

Vad tänker du göra för dumheter?

inget speciellt man jag bara undrade kul att veta vad dom vet om var man är på internet
lite obehagligt att folk kan ta reda på vad man gör

om man är på många ställen har många internet relaterade program samtidigt kan det förstöra deras log för att den blir så otroligt stor

jonte_power
Member
Medlem
334498
May 12, 2003 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Chewie wrote: [quote=GeneSiS][quote=jonte_power]jag vet att alla telefon samtal lagras iallafall i 10år

Eller en bank eller liknande.
Dom spelar in samtal för att kunna skydda sig mot felaktigheter, därimot tror jag inte att du kan ta del av materialet ifall banken skulle vara den som gjort fel.

dom sparar dem av säkerhets skäl.. men får inte lyssna av samtalen om det inte handlar om rikets säkerhet m.m.

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
335332
May 13, 2003 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power, menar du att telia "sparar" ljudupptagningar av alla samtal? Det är olagligt, även om de inte lyssnar av dem. Vilka säkerhetsskäl skulle det gälla?

Telia (läs: alla telefonbolag) sparar säkert loggar med tid och sådant, men knappast ljudupptagningar. För att spela in och avlyssna telefonsamtal krävs husransakan (även om det låter konstigt) och sådan ges inte ut av vem som helst och för att få en sådan krävs att man på "sannolika skäl" är misstänkt för ett brott. Det är inte ofta SÄPO får spela in och lyssna av samtal de heller....

Azz
Medlem
Forum Posts: 190
335591
May 14, 2003 - 4:47 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har hört att alla GSM sparas i 10 år. Med nummer, samtal och position.

Om jag inte minns helt galet så var det även ett rån (tror det var i Sundsvall) som blev löst med hjälp av detta för något år sedan. Det var med på nyheterna (tror det var TV3) men bara ett program och sedan blev det helt tyst om det hela.

Sedan detta med "att lägga resurser bara för detta" som någon skrev så är ju inte de resurserna så hemsk dyra igentligen när de redan har saker för att göra det. Utrustningen alltså. Det enda de behöver är lagringsutrymme.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
335604
May 14, 2003 - 5:59 am
sp_Permalink sp_Print

GeneSiS wrote: [quote=boogey]enligt tele-lagarna får de inte sitta och kolla upp sånt, men det sätter ju inte ett hinder för att logga i statistiska syften som en del ISP´s gör...

Kör du med Telias proxy då ser dom precis vilka sidor du har besökt, men det gör dom ändå om dom vill, men inte lika lätt..
Alla operatörer har av säkerhetsskäl stenhård koll på vad som händer på deras nätverk. Men det ska till något extra för att dom ska in och punktmarkera just dig.. Men jag vet att dom även snor en del filer som folk tankar hem, t.ex. nya filmer schyssta mp3s mm. mm. Men så länge du inte gör någonting som skadar ISPns nät då ska du inte vara orolig, men tänk på att bara ladda ner bra saker, då kan du bli känd i driften.. 😛

telia har iofs plockat bort proxyn har jag för mig, men det spelar ingen roll...
enligt lag (uppgifterna är från Jonas Birgersson), så får de inte sitta och kolla vad man har laddat hem, på samma sätt som Telia inte får sitta och lyssna på ens telefonsamtal... de båda sorterna av trafik ligger tydligen under samma lag...
Nu tvekar jag inte en sekund till att de inte kollar ändå, men iom att det är olagligt är det ju inte ett gångbart bevis och de kan alltså inte gå in och kolla och sen anmäla folk...

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
335677
May 14, 2003 - 8:03 am
sp_Permalink sp_Print

...Även GSM-samtal är olagliga att spela in om man inte är "på sannolika skäl misstänkt" och särskilda skäl föreligger. Att avlyssna någons samtal betraktas som grovt kränkande och händer mycket sällan. Säpo får inte avlyssna telefoner så ofta som de vill eftersom det inte räcker med att någon är "skäligen misstänkt", utan det måste vara den starkaste misstankegraden.

Därför tvivlar jag på att GSM-samtal har en sparad ljudupptagnig hos operatörerna. Tänk dessutom hur mycket lagringsutrymme som skule behövas för ALLA samtal i 10 år! Tänk dessutom på att för 10 år sedan så kostade lagringsutrymme mycket mer, även backupband. Då skulle merparten av Telias investeringar gå till lagringsutrymme... Verkar inte troligt, och dessutom, som jag sagt: olagligt...........

jonte_power
Member
Medlem
336028
May 14, 2003 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

jajaja.. skit samma.. om det sparar samtalen eller inte.. men jag tror det jag tror och du tror det du tror... OKEJ??

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
336937
May 15, 2003 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, men du säger att du VET att man sparar samtalen i 10 år. Du har fel! Det är olagligt och de sparar dem inte! Du kan få leva i din fantasi, men säg då isåfall inte att du VET något när du bara tror att det kan förhålla sig så...

Men jag håller med dig: inget att bråka speciellt mycket om...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 96
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL