Hur kan en hub känna av Netlimiter???|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur kan en hub känna av Netlimiter???
Titan@Forum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 344
Member Since:
April 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 9, 2006 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste i en tråd här att det var en som blivit bannad från en hub pga av att personen använde Netlimiter.
För att inte förstöra hans tråd så startar jag en ny pga av nyfikenhet.

Hur kan en hub känna av om någon använder tex Netlimiter, trafiken går ju aldrig via hubben utan direkt mellan användarna???

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
Member Since:
May 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1001009
January 9, 2006 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

En användare rapporterade hans upload hastighet.

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1001021
January 9, 2006 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du tex "BBB 10MBit" som signnamn men en upload som stadigt ligger på 200b/s utan att röra på sig så är det nog NL på g.

Sen brukar ju vissa glömma att ta bort filen nl.exe från sin share 😉

Titan@Forum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 344
Member Since:
April 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1001199
January 10, 2006 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Så det bygger på att folk rapporterar. Men igentligen kan dom ju inte veta om det är många som tankar från personen i fråga som gör att det går segt eller att det är något annat som strular med nätet. Så det är långt ifrån 100%:igt.
Om det bygger på rapportering så är det ju bara klantskallar (som begränsar extremt lågt) som åker dit igentligen, vilket gott dom kan göra.

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1001288
January 10, 2006 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

behöver ju nite enbart vara kantskallarna som åker dit ju... det är väldigt sällan som du kan få en låst uppladdnigshastighet om du inte använder NL. Har du tex 80 kb/s som maxupload och du har fyra som tankar från dig så blir det ju 20kb/s per slot (om man räknar på att de har samma hastighet de som laddar från dig)

Men dessa 20kb/s pendlar ju alltid upp och ner. Mn har du NL så går den ju aldrig upp och den går sällan ner heller. Det är just den uteblivande pendlingen som kan få ägarna att tro att du NL:ar...
Fast för att de ska märka det så krävs det ju rapportering från en som addar ner från dig ju...

Titan@Forum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 344
Member Since:
April 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1001329
January 10, 2006 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: behöver ju nite enbart vara kantskallarna som åker dit ju... det är väldigt sällan som du kan få en låst uppladdnigshastighet om du inte använder NL. Har du tex 80 kb/s som maxupload och du har fyra som tankar från dig så blir det ju 20kb/s per slot (om man räknar på att de har samma hastighet de som laddar från dig)

Men dessa 20kb/s pendlar ju alltid upp och ner. Mn har du NL så går den ju aldrig upp och den går sällan ner heller. Det är just den uteblivande pendlingen som kan få ägarna att tro att du NL:ar...
Fast för att de ska märka det så krävs det ju rapportering från en som addar ner från dig ju...

Tackar, tackar. Så om man kollar på "pendlingen" eller rättare sakt avsaknaden av denna kan jag förstå hur man kan se det.
Jag använder inte själv dc eller liknade (all sådan trafik är spärrad) så jag har ingen direkt erfarenhet av det. Utan då jag provat någon annan stanns (0,5Mbit ADSL). Då kunde någon ha en upload på i storleksordninge några 100b/s medan en annan kunde ha några kb/s. Så det var därför jag tyckte att bara för att det går sakta (b/s) behöver det ju inte betyda att någon begränsning används.

bingolotto
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
Member Since:
February 8, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1001900
January 11, 2006 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår inte varför man ska använda sig av mjukvara/hårdvara som begränsar hastigheten.
Det förstör ju hela grejen med fildelningsnätverken.

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1002009
January 11, 2006 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

bingolotto wrote: Jag förstår inte varför man ska använda sig av mjukvara/hårdvara som begränsar hastigheten.
Det förstör ju hela grejen med fildelningsnätverken.

Därför att alla inte har tvåvägs 100MBit?

Jag har adsl 8Mbit och om nån tankar för fullt från mig (80-90 kb/s) så får jag en dl på 40-50 kb/s och därför använder jag NL. Har inte lust att sitta och vänta i timmar för en fil som kan gå snabbt.

Nu ska jag inte säga alltför mycket innan jag blir avstängd dock, men nu har du en orsak till användningen av sådan mjukvara iaf.

bingolotto
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
Member Since:
February 8, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1002126
January 12, 2006 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=bingolotto]Jag förstår inte varför man ska använda sig av mjukvara/hårdvara som begränsar hastigheten.
Det förstör ju hela grejen med fildelningsnätverken.

Därför att alla inte har tvåvägs 100MBit?

Jag har adsl 8Mbit och om nån tankar för fullt från mig (80-90 kb/s) så får jag en dl på 40-50 kb/s och därför använder jag NL. Har inte lust att sitta och vänta i timmar för en fil som kan gå snabbt.

Nu ska jag inte säga alltför mycket innan jag blir avstängd dock, men nu har du en orsak till användningen av sådan mjukvara iaf.

Då tycker jag helt ärligt att du ska låta bli att vara där. Varför förstöra för andra? Ska dessa få en download på 20-30kbps från dig medans du trycker på fullt?

Detta kommer ju bara att leda till att någon form av ratio införs. Vilket iof skulle vara bra så man slipper dessa snyltare

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1002203
January 12, 2006 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

bingolotto wrote: [quote=csm101][quote=bingolotto]Jag förstår inte varför man ska använda sig av mjukvara/hårdvara som begränsar hastigheten.
Det förstör ju hela grejen med fildelningsnätverken.

Därför att alla inte har tvåvägs 100MBit?

Jag har adsl 8Mbit och om nån tankar för fullt från mig (80-90 kb/s) så får jag en dl på 40-50 kb/s och därför använder jag NL. Har inte lust att sitta och vänta i timmar för en fil som kan gå snabbt.

Nu ska jag inte säga alltför mycket innan jag blir avstängd dock, men nu har du en orsak till användningen av sådan mjukvara iaf.

Då tycker jag helt ärligt att du ska låta bli att vara där. Varför förstöra för andra? Ska dessa få en download på 20-30kbps från dig medans du trycker på fullt?

Detta kommer ju bara att leda till att någon form av ratio införs. Vilket iof skulle vara bra så man slipper dessa snyltare

Jag tycker att du ska veta hur jag gör INNAN du kallar mig för snyltare. Jag låter folk ladda ner från mig efter att jag är klar. Sen har ju inte alla turen att bo på samma sätt som du och ha tvåvägs bredband med 100mbit åt båda hållen, så kom inte här och snacka om snyltare. Prova du själv att köra med adsl så får du se att det inte är mycket till snyltning.
Och varför skulle det jag gör förstöra för andra? Det är ju pga av omständigheterna jag använder NL.

Sen finns det ju privata hubbar med för riktigt snabba uppkopplingar som du kan joina om du tycker att det är för mycket "snyltande" i vanliga hubbar...

bingolotto
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
Member Since:
February 8, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1002377
January 12, 2006 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet hur det är att sitta med ADSL. Jag vet även hur det var på tiden man satt med dubbla/enkla ISDN linor.

Och på tiden modem gällde. Ända ner till 2400baud.

Hela fildelningsnätverken bygger ju på att man ska dela med sig så mycket man kan. Inte dra in på det.

Tex. Hittar jag något som enbart du har, varför ska jag då inte kunna få hem det i hyfsad fart i alla fall?

Jag tycker det är synd att många tappat glädjen med att dela med sig. På det sättet är Torrent lite roligare.

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1002404
January 12, 2006 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra, då vet du ju precis hur det är då ju, således borde du själv veta varför folk NL:ar.

Men om vi nu tar en fil som enbart jag har då är det ju klart att jag delar med mig av den ( när jag tex inte laddar ner själv). men om det är en fil som 50-60 andra har så är det inte lika farligt om jag inte delar med mig av filen.

Tycker också om torrent men oftast går det fortare med andra programj för mig.

Avatar
webzonen
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 218
Member Since:
October 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1003465
January 14, 2006 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Bra, då vet du ju precis hur det är då ju, således borde du själv veta varför folk NL:ar.

Men om vi nu tar en fil som enbart jag har då är det ju klart att jag delar med mig av den ( när jag tex inte laddar ner själv). men om det är en fil som 50-60 andra har så är det inte lika farligt om jag inte delar med mig av filen.

Tycker också om torrent men oftast går det fortare med andra programj för mig.

Men om alla de 50-60 andra resonerar på samma sätt som du gör då?

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1003655
January 15, 2006 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt så finns det hubbar som kör med snabbare uppkopplingar, bara att gå med dem ju så har ni löst problemet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL