January 9, 2008
Hej alla !
Jag har nu följande problem.
Ibland lägger min internetförbindelse ner sin verksamhet och jag kan inte surfa mer. :cy:
Har kollat mina drivare och uppdaterat dessa till de senaste jag kunnat hitta.
Jag använder det inbyggda nätverkskortet på mobo.
Nu anar jag att det inte är min dator det är fel på utan att det är min leverantör (Glocalnet) som strular ibland.
Har kollat på modemet och alla lampor lyser grönt trots att internetförbindelsen ej fungerar.
Nu vill jag veta om det finns någon sorts hårdvarutestare man kan ploppa in i ADSL-modemet eller telejacket när detta händer som visar om det är något galet med min förbindelse med telestationen ?
Om inte detta finns hur ska man då kunna utesluta att det inte är själva internetförbindelsen det är fel på från telestationen och att det inte alls är min dator det är fel på ?
Alltså samma princip som man använder när man kollar om det är rätt ström/volt i ett el uttag, man använder en multimeter inställd på spänningsmätning.
Har varken lust eller ork att hålla på och ringa supporten för såna intermittenta fel i heller.
January 9, 2008
Edhunter wrote: skicka ett mail 😉
Haha väldigt roligt ... 😎
Men undrar om det finns nån mojäng som kollar detta ?
Har inte telereparatörerna nån sån manick som de testar med ?
Eller kan man lita 100% på att man har en fungerande internetförbindelse bara WAN-lampan lyser grön på ADSL-modemet ?
April 11, 2003
När jag hade hög ping när jag spela. Då ringde jag min isp och fråga varför. Han sa. Prova pinga telestationen och se va du får för ping där.
Så fråga din isp, Glocalnet, vad telestationen har för ip så kan du pinga den och då ser du om du har kontakt till den iaf. Borde inte det funka?
January 9, 2008
Rune wrote: När jag hade hög ping när jag spela. Då ringde jag min isp och fråga varför. Han sa. Prova pinga telestationen och se va du får för ping där.
Så fråga din isp, Glocalnet, vad telestationen har för ip så kan du pinga den och då ser du om du har kontakt till den iaf. Borde inte det funka?
Jo tack ! om bara ping kommandot hade fungerat vilket det inte gör ?
Får bara timeout hela tiden när jag kör kommandot i cmd.
Fattar inte varför ?
EDIT: ok nu fattar jag varför jag får timeout:
Ping kommandot kan användas för att se hur snabbt man kan komma åt en IP-adress. Värt att notera är dock att den server/dator man pingar kan vara konfigurerad att blockera ICMP-trafik (ping), då får man time-out.
Så jag ska kolla med Glocalnet vilket IPnr min telestation har och se om det funkar.
1 Guest(s)