March 30, 2003
Jag har satt upp ett litet nätverk på jobbet. En switch är navet i det lilla bygget.
Än så länge är 3 datorer sammankopplade med varandra, 2 med Win2000 (Dator 1 och 2) och 1 med Win Me (dator 3).
Jag kan utan problem komma åt en skrivare som är kopplad till dator 1 från dator 2, men det vill sig inte alls från dator 3. Jag kan inte ansluta till dator 1 (resurs finns inte eller något liknande).
När jag från dator 3 kollar på nätverket hittas dator 1 men inte dator 2. När jag kollar från dator 2 hittas även här bara dator 1.
Alla datorer är inställda på att automatiskt få en IP-adress. Samtliga datorer är inställda på samma arbetsgrupp.
Vad ska jag göra för att få det att fungera som jag vill, dvs att kunna komma åt alla datorer oavsett var jag sitter samt kunna skriva ut från vilken dator jag vill?
May 9, 2001
På skrivardatorn måste du lägga till drivrutiner för tidigare versioner av Windows.
Som standard så installerar den endast för 2000 maskiner.
Start --> Settings --> Printers and Faxes
Högerklicka på skrivaren och välj Properties
Gå till Sharing fliken och klicka på Additional Drivers...
Bocka i rutan vid Intel Windows 95, 98 and Me
March 30, 2003
Rackarns... det ville sig inte. Flera problem med att lösa det hela:
* Win Me finns inte som alternativ, endast 95 och 98 finns (borde iofs fungera ändå, men...)
* När jag väljer 95/98 efterfrågas Win 2000 Server-skiva fast jag installerat Win 2000 Pro
* Katalog som efterfrågas ser ut att vara en katalog som inte finns öht på Win2k-skivan.
March 30, 2003
Hur gör jag för att installera drivrutiner för två olika operativsystem utan att det ena systemets drivrutiner skrivs över av det andra?
Egentligen borde jag lägga in Win2000 på dator 3 också, men eftersom det är en kollegas dator kanske hon inte tycker det är en kul idé.
Därför vore det bra att veta om det går, och i så fall hur jag ska bära mig åt...
2 Guest(s)