Hur kopplar jag ihop switcharna för bästa prestandan.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur kopplar jag ihop switcharna för bästa prestandan.
Znaap
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 2, 2002 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.dustin.se/default.a.....5010032969

Vi ska inhandla 4 sådana switchar nu undrar jag hur jag kopplar ihop dem för att utnyttja nätverkskapaciteten bäst.

Vad för kablar och till vilka portar ska jag koppla dem.

Vinner man prestanda på att använda STP istället för UTP när man har korsade kablar.

Behöver hjälp ganska omgående.

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
206830
October 2, 2002 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

Du använder jhu UPLINK-porten till att koppla ihop dom & vanliga TP-kablar duger till det.

Znaap
Medlem
206856
October 2, 2002 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Men alltså som vi har kört nu så har det varit

port 1 på switch 1 -> korskabel -> port 1 på switch 4
port 1 på switch 2 -> korskabel -> port 1 på switch 4
port 1 på switch 3 -> korskabel -> port 1 på switch 4

Om man kopplar i uplink så ska man alltså ha en rak kabel från uplink kontakten till en vanlig i en annan switch.

Nu har vi ju kopplat som stjärnnät 3 switchar in i 1 switch, är det snabbare o koppla i ring nät ?

ritznet
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 212
206857
October 2, 2002 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Skillnaden mellan STP och UTP är att STP som står för Shilelded Twisted Pair har bättre skydd mot EMI alltså magnetiska fält

Znaap
Medlem
206863
October 2, 2002 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

ritznet wrote: Skillnaden mellan STP och UTP är att STP som står för Shilelded Twisted Pair har bättre skydd mot EMI alltså magnetiska fält

Jag vet skillnaden mellan UTP och STP, det jag undrade var om STP ger bättre prestanda, har läst det någonstanns men jag kan inte komma på vart och då tänkte jag höra mig för ifall det var något som var allmänt känt.

eta
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 54
206872
October 2, 2002 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Beror på omgivningen, du kommar antagligen inte marka någon skillnad föutom om du skulle köra en transformator och ett elkrafverk brevid... men då skulle de antagligen påverka kablarna lika mycke så det skulle inte göra så mycket ändå =) men visst sheilded e alltid bättre om vi säger så.

[TriGGer]
Medlem
Forum Posts: 20
206954
October 2, 2002 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har en liten fråga bara hur fungerar switcharna? vi är några stycken som ska köpa en switch.

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
207196
October 3, 2002 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

[TriGGer wrote: ]jag har en liten fråga bara hur fungerar switcharna? vi är några stycken som ska köpa en switch.

Switch

Kopplingspunkt i datanätverk, där data som kommer in slussas vidare till en eller flera olika riktningar. Består av en låda som har flera portar där man kan koppla in en dator i varje, till ett nätverk. Se även Hub. Skillnaden mellan en switch och en hubb är att en switch kan prioritera trafik mellan portar. (om dom inte är fast förkonfigurerade för lastbalansering, vill säga).

Vad är en switch?

Switchar kontrollerar trafiken i nätverket på ett effektivare sätt än hubbar. Tio användare som är anslutna till en Fast Ethernet-hubb delar på samma 100 Mbit/s bandbredd. Om en av användarna gör något som kräver stor bandbredd, t ex läser eller skriver i en stor databas eller sänder en videofil, får övriga användare dela på den återstående bandbredden. Med hubbar är användarna med andra ord inte garanterade 100 Mbit/s även om deras datorer är utrustade med nätverkskort för 100 Mbit/s.

En dual speed 10/100-switch ger varje användare en egen anslutning på 10 eller 100 Mbit/s, beroende på om deras datorer är utrustade med nätverkskort för Ethernet eller Fast Ethernet (dual speed 10/100 nätverkskort ansluter automatiskt med 100 Mbit/s).

Hubbar sänder all information till samtliga tillgängliga portar i nätverket medan switchar endast levererar information till dess avsedda destination, såsom servern, en skrivare eller en annan användare. Därför kan man med switchar dela in användarna i grupper vars lokala trafik inte belastar det övriga nätverket. Detta ger mer tillgänglig bandbredd för övriga användare. Switchar är idealiska för grafiska formgivare, ingenjörer, arkitekter, databasanvändare, avdelningar för kundservice - dvs. anställda och arbetsgrupper som använder komplexa tillämpningsprogram eller stora filer och som i hög utsträckning är beroende av nätverket.

[NH] Intel
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
207199
October 3, 2002 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Om du vill koppla det för att få den så snabbt så möjligt så borde du göra så här:

Switch 1, port 1 -> Switch 2 (vilken port du vill)
Switch 1, port 2 -> Switch 3 (vilken port du vill)
Switch 1, port 3 -> Switch 4 (vilken port du vill)

Obs! Du måste använda korsad kabel för att koppla ihop switchar på dom vanliga portarna.

Då blir Switch 1 Backbone switchen och om du vill ha flera switchar sen så kan du koppla in dom i den. Det här är den snabbaste nätlösningen för att du kan högst gå igenom 3 switchar hur många switchar du en har kopplat in i Switch 1.

Ha det bra!

Markus Olofsson (Intel)

Huvudansvarig NordicHardware NordicLAN
Evenemangsansvarig, kontaktperson NordicLAN, samarbeten, kontaktperson i sponsorfrågor samt huvudorganisatör evenemang.

Tele: 070-2228084
Mail: [email]Markus@NordicHardware.se[/email]
http://www.NordicLAN.com

PaZk
Medlem
Forum Posts: 16
207926
October 6, 2002 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

Men alltså på min switch som jag har så har jag på min upling en knapp som jag kan ställa in om jag vill köra med en rak eller korsad kabel..smart.. 😉

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
364105
July 4, 2003 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

[NH wrote: Intel]Om du vill koppla det för att få den så snabbt så möjligt så borde du göra så här:

Switch 1, port 1 -> Switch 2 (vilken port du vill)
Switch 1, port 2 -> Switch 3 (vilken port du vill)
Switch 1, port 3 -> Switch 4 (vilken port du vill)

Obs! Du måste använda korsad kabel för att koppla ihop switchar på dom vanliga portarna.

Då blir Switch 1 Backbone switchen och om du vill ha flera switchar sen så kan du koppla in dom i den. Det här är den snabbaste nätlösningen för att du kan högst gå igenom 3 switchar hur många switchar du en har kopplat in i Switch 1.

Ha det bra!

Ska du har många switchar kopplade till en sk backbone, så är det utav vikt att detta är just en backbone switch. Dessa är dyra, men försök att få en lite mer "speciell" switch att ha som backbone, med så mycket bandbredd som möjligt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 314
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL