July 3, 2003
Jag räknade lite på detta och tänkte att i genomsnitt har personerna 400W nätaggregat (de som kommer på mitt LAN) och alltså 5*400W / 220V = ~9,1A alltså kan jag ha 5 pers per 10A säkring så det borde inte vara något att oroa sig över? Dock är det ju bara att sen ska det gå åt ström för lampor och annat diverse ting.
July 3, 2003
The Whistler wrote: På DreamHack räknade vi med att varje dator med kringutrustning ligger på ungefär 1A, dvs man kunde ha 10 datorer per säkring.
Låter lite med bara 1A, men aye det fungerade väl? 🙄 Då blir nästa problem att det är så tajt och det kommer bli så varmt, men det är skönt för jag sitter vid ett fönster 😀
July 17, 2002
Segis wrote: [quote=The Whistler]På DreamHack räknade vi med att varje dator med kringutrustning ligger på ungefär 1A, dvs man kunde ha 10 datorer per säkring.
Låter lite med bara 1A, men aye det fungerade väl? 🙄 Då blir nästa problem att det är så tajt och det kommer bli så varmt, men det är skönt för jag sitter vid ett fönster 😀
Långt ifrån alla drar ända upp till 1A, men det jämnar ut sig rätt bra då vissa drar lite mer. Min dator ligger på 4A, men det är ett extremfall, så om du har några gäster med typ Vapochill och sånt så ha i åtanke att de suger sjukt mycket ström.
July 3, 2003
Pojo wrote: Sen ska du ju vara säker så du vet vilka uttag som sitter på en säkring flera uttag kan vara på samma säkring.
Jag tog en hårtork och pluggade i och sen tog ur säkringar och kollade så jag vet 2st uttag som är på olika säkringar som ska gå till det rum med 10 pers i. Sen ska vi sitta 4 pers i mitt rum, en annan säkring på det.
The Whistler wrote: Långt ifrån alla drar ända upp till 1A, men det jämnar ut sig rätt bra då vissa drar lite mer. Min dator ligger på 4A, men det är ett extremfall, så om du har några gäster med typ Vapochill och sånt så ha i åtanke att de suger sjukt mycket ström.
Wow! Det var inte lite det 😉
Det kommer några med gamla datorer i stil med 500MHz till 1GHz'are så de kommer nog inte dra så mycket. Jag tror det bara är jag och en annan polare som har över 400W dock.
July 17, 2002
Segis wrote:
Det kommer några med gamla datorer i stil med 500MHz till 1GHz'are så de kommer nog inte dra så mycket. Jag tror det bara är jag och en annan polare som har över 400W dock.
Som sagt så spelar det inte någon roll vad maxeffekten på ditt nätagg är, då du kanske bara har en effektförbrukning på 150W.
July 3, 2003
The Whistler wrote: Som sagt så spelar det inte någon roll vad maxeffekten på ditt nätagg är, då du kanske bara har en effektförbrukning på 150W.
Om jag för säkerhetsskull räknar på 200W, tar jag för mycket eller går det bra? Efter vad man hört av folk så är det typ de 5 första sekundrarna när datorn bootar som möjligtvis maxeffekten används, betyder det då att om alla personer startar samtidigt så kan det skita sig?
Hur som helst så ska det inte vara någon fara även om jag räknar med 200W.
October 7, 2002
Dreamhack räknar med 275 W per dator, dvs ca 275/230 = 1,2 A.
[Överkurs]
Fast de försummar fasförskjutningen helt om jag minns rätt, har för mig att fasförskjutningen brukar ligga på runt 0,7 för ett normalt, simpelt nätagg till en dator. Alltså drar en dator med samma beräkningsgång ca 0,85 A eller ca 200 W. Det har i och för sig ingen inverkan på belastningen av säkringen (eftersom det är strömmen som avgör belastningen av säkringen)
[/Överkurs]
1 Guest(s)