September 5, 2001
jag undrar bara hur många protar det finss som man kan låsa upp i en brandvägg??? är så att det är så jobbit att låsa upp en specefik port för en specefik sak, jag vill öppna alla portar som finns. jag testade att låsa upp port 1-99999 men det gick inte=/ det va för högt lr så fanns det inte=/ nån som vet hur många portar det finns+
October 7, 2002
Det finns portar från och med 0 till och med 65535, med olika användning.
Är du intresserad av att veta vilken funktion alla har kollar du den här länken:
http://www.iana.org/assignment.....rt-numbers
Sen ställer jag mig mycket frågande till att du ska öppna *alla* portar... Vad 17 har du då en brandvägg överhuvudtaget för???? 😕
Att öppna alla portar är nämligen totalt likvärdigt med att inte ha någon brandvägg alls. Dessutom finns det vissa portar som du antagligen aldrig kommer behöva anslutningar till, som om det vill sig illa (om din dator är felinställd eller dåligt uppdaterad) innebär att du öppnar din dator helt och hållet för hackers. Som exempel sitter jag bakom en brandvägg som sorterar bort ingående trafik på standardportar för HTTP, SMTP, FTP, telnet och andra liknande protokoll. En stor anledning till detta är att de är utsatta av hackers.
September 5, 2001
nemOne wrote: vnc kör port 5800 i webinterface och 5900 nör du kör klienten...
bra att det funkar...
japp jag läste nått sånt på deras support sida=) så nu har jag låst upp port 5800-5901. men exakt va har jag för användning av webinterface? va e det överhuvudtaget=)?
May 14, 2001
Du kan använda webinterfacet när du inte har tillgång till VNC viewer klienten...
Då e allt dy behöver göra att skrivan in http://dittip:5800
så kommer det upp en inloggningssida..
Det är en inbyggd webserver/javaapplet i vnc servicen som hanterar detta..
Så det är rätt bra att ha..
Den e lite långsammare dock plus att den brukar vara svår att få att fungera bakom router. Jag har inte fått tilldet iaf.. kanske borde redirecta några fler portar eller nåt..
1 Guest(s)