February 23, 2004
Mathias wrote: * 100 Mbit ger maximalt 12,5 MB/s (observera, stort 'B' för Byte).
* 1 Gbit ger maximalt 125 MB/sNågot sånt svar du väntade dig?
Edit: det går 8 bitar på en Byte, dvs. dela 100 mbit med 8 och du får 12,5 MB.
Ahh, naturligtvis skall det vara stort B! Förlåt, slarvigt av mig... Japps, det var ett sånt svar jag väntade mig. Hur mkt blir det i praktiken då? I och med att hårddisken blir som en flaskhals?
June 30, 2001
Ramon wrote: Oki, thx för snabbt svar! Syftar du på de allra senaste sata-diskarna lr på SCSI-diskar?
SATA-gränssnittet klarar högre hastigheter än IDE, men diskarna är lika snabba, runt 50 MB/s. Sedan finns det ju raptors som snurrar i 10000 varv per minut. Hur snabbt den läser/skriver vet jag dock inte.
November 23, 2001
Mathias wrote: [quote=Ramon]Oki, thx för snabbt svar! Syftar du på de allra senaste sata-diskarna lr på SCSI-diskar?
SATA-gränssnittet klarar högre hastigheter än IDE, men diskarna är lika snabba, runt 50 MB/s. Sedan finns det ju raptors som snurrar i 10000 varv per minut. Hur snabbt den läser/skriver vet jag dock inte.
Äldre PATA ~40mb/s, Nyare PATA ~45mb/s, SATA ~55mb/s, Raptor ~60mb/s, SCSI U320 15krpm ~65mb/s.
June 9, 2001
Kör gbit nätverk här hemma, har en D-Link Switch och i Linux-burken sitter ett D-Link nic (OBS, billiga saker alltså 😉 ), i min Windows kör jag med det inbyggda på mitt Asus-moderkort. Kommer upp i 35MB/s när jag för över filer mellan datorerna via ftp. Har testat att ta med två datorer från Linux datorn (från varsin disk), fick då ca 45MB/s. Så det är ju helt klart lika att man köper gbit grejer idag, även de billigaste prylarna ger en prestanda-boost.
August 30, 2005
tycker om mitt Gignetverk server jobbar redan med nåt den ska packa upp en fil hämtas ifrån server denna speldator packar upp den oxå och till packa till server sen till en annan hd samtidigt hämtar en kompis något ifrån servern. sånt här är hur bar som helst vid ett lanar. 3 andra spelar de känner inte av något lagg eller nåting.
February 23, 2004
cHeNg_Ho wrote: Lånar tråden lite..
Jag och polaren har Gigabit båda två, och vi kör med korssad kabel.
Men när vi tankar filer av varandra så kommer vi sällan upp fortare än ~15 MB/s vad beror det på? Dålig kabel?
Kan bero på att ni kör med Cat5e-kabel (max 100mbps i överf.hastighet). För att få gigabit-hastighet kör man med Cat6.
June 30, 2001
Ramon wrote: [quote=cHeNg_Ho]Lånar tråden lite..
Men när vi tankar filer av varandra så kommer vi sällan upp fortare än ~15 MB/s vad beror det på? Dålig kabel?
Kan bero på att ni kör med Cat5e-kabel (max 100mbps i överf.hastighet). För att få gigabit-hastighet kör man med Cat6.
Nej, cat5e-kablar klarar gigabit, till skillnad från vanliga cat5-kablar.
August 16, 2003
Ramon wrote: [quote=cHeNg_Ho]Lånar tråden lite..
fel fel fel (älskar att säga så 😛 )
CAT5 är 100Mbit
CAT5e är 1000Mbit
idag saxar jag från inWarehouse. wrote: Kategorier:
TP kabeln finns i olika kategorier (CAT.) beroende på vilken överföringskapacitet den har.Kategori 5 (CAT5) används i de flesta nätverkssystem idag. Kabeln klarar max 100 Mbit/s. Kabeln Använder fyra ledare för nätverksöverföring men kabeln innehåller 8 ledare.
Kategori 5e (CAT5e) är en förbättring (e = enhanced) av kategori 5. Kabeln klarar max 1000 Mbit/s. Kabeln använder alla 8 ledare för överföring av 1000 Mbit/s och fyra ledare vid 10/100Mbit/s. Vid användning av korsad kabel måste samtliga 8 ledare användas. Vid Gigabitöverföringar blir kabeln väldigt känslig för störningar. Skärmad kabel rekommenderas vid den typen av installationer.
Kategori 6 (CAT6) är den senaste fastställda standarden. CAT6 kabel ger extra hög kapacitet i Gigabit-nät för extremt krävande datatrafik.
1 Guest(s)