June 30, 2003
Jag sitter på lan och tänkte att vi skulle lira en cs pcw..
Så klart, kom jag på att man måste öpnna cs porten eftersom vi sitter flera på nätverket..Jag provade att fixa de med ett program som heter Portmapper men de funkade inte, kanske för att jag skrev fel port (nån som har de programmet?) jag skrev port 27015..
Fråga 1: Hur öppnar jag portarna på ett annat sätt
Fråga 2: Vad är de för port på CS ?
PS: När jag startade dedicated server i Steam så står de att de är ip: 192.168.0.1 ?
Jag har en dator som delar ut ip till oss andra om de kan vara till någon nytta..
Tacksam för svar !
May 17, 2004
på fråga 1. vad är det för router?
och cs använder portarna
Client: X:27005
Server: X:27015
HLTV: X:27025
Om man ska öppna porter så måste man låsa upp dem i routern genom att säja att den ska tlllåta den porten, bara i vissafall tex om man skall ha en server. Och ipt 192.168.0.1 är ett lan ip och 1 betyder att du har det första. Att det är ett lan IP betyder att det är ipt som är innom lanet, ditt ip som visas utot kan vara 217.32.21.341 eller något.
June 30, 2003
ni får gärna förklara lite lättare, är ingen höjdare på datorer..
Nu ska jag förklara allt som jag tror är nödvändigt.
En dator bredvid mig delar ut ip:n till alla (den har två nätverkskort i sig)
Ett av nätverkskorten är de riktiga ip:et som jag fått av min internet leverantör och de nätverkskortet är delat, de andra vet jag inte va de gör :)..
Dessutom har jag ingen router, utan bara en hub..Där alla är inkopplade..
Just nu har jag en dedikerad server på den datorn JAG sitter på (port 27016) de jag vill göra är att andra från internet ska kunna joina den, just nu kan bara kompisarna på lanet joina den..Vad ska jag göra?
EDIT: de står att ip:et till servern är: 192.168.0.70:27016, men de ip:et ska de väll inte vara om de ska vara till internet?
November 9, 2002
RyXze wrote: [quote=Xuestor]datorn fungerar då som en dhcp eller?
Du configurerar portarna genom DHCP:n
Hur då?
Vart går jag in osv ?
ok, som jag fattat det, så har du bara en vanlig dator som för vidare internet till hubben. Kör servern på den datorn som har 2 NIC(nätverkskort) så skall allt ordna sig. Det är det smidigaste sättet
1 Guest(s)