Hur? QoS (gamefuel) D-link 4300|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur? QoS (gamefuel) D-link 4300
Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 23, 2006 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Har fått hem min nya D-link 4300 router och älskar den redan!

Dock så har jag problem med deras gamefuel funktion (QoS). Om jag kör igång t.ex några torrents så att min lina blir belastad så åker in ping upp i counterstrike source. Till fööör höga nivåer. Dvs mitt gamefuel fungerar inte så bra... Det ända jag har gjort är att aktivera det och som jag antog skulle den känna av vad som är viktigast att prioritera (dvs den borde ta spelet) men detta gör den inte...

Hur gör jag för att få den att prioritera ett spel före filöveröförningar mm ?

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1044083
May 24, 2006 - 4:32 am
sp_Permalink sp_Print

Nu vet jag inte vilka inställningar som finns att göra i 4300 men jag antar att du kan lägga till egna portar samt ställa in prioriteringen på dessa sen.. Så lägg till portarna för cs och torrent och ange cs som högsta prioritet och torrent till lägsta..
Finns det inställningar för down/uplink hastighet prova ställ in dessa själv istället för automatiskt, 5-20% lägre än max brukar fungera bra..

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
Member Since:
April 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1044097
May 24, 2006 - 6:22 am
sp_Permalink sp_Print

För att QoS skall fungera optimalt så kräver ju det även att din ISP´s routrar är med på leken samt att du betalar mkt extra för att få QoS.
De lyssnar inte ens på vad din router har att säga.
Den QoS du kan styra är lokalt i ditt LAN.
Vad du önskar prio på.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1044148
May 24, 2006 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

ett tips är ju att läsa manualen 🙂

och garg har helt fel, WoS fungerar perfekt oavsett ISPn

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
Member Since:
April 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1044178
May 24, 2006 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Jag fel ? pffffft 😀
WoS vet jag inte vad det är, men gamefuel och QoS är inte samma sak. De vill få dig att tro det. För att ordet är hipp idag, men inget för hemmabruk.

Jag jobbar hos en ISP och vet att QoS kostar lite extra. Används främst för IP-telefoni för företag.
Styr upp det mellan routrar i deras befintliga nät.

http://www.cisco.com/univercd/.....tm#1020563
Med QoS så taggar man i ethernet headern.

Ja men om ISPn inte ger dig QoS vidare i nätet så kommer all din trafik ha samma värde. Dessutom så har du ju inte kommit överens med ISP vad som skall prioriteras, hur mkt och hur snävt.
Accessroutern i stationen kastar alla paket du du försöker tagga med QoS. Så är den inställd.

Här är en review på D-link 4300.
http://www.extremetech.com/art.....081,00.asp
Counter-Strike: Source:
No traffic / GameFuel OFF 62ms
No traffic / GameFuel ON 67ms
Heavy P2P use / GameFuel ON 432ms

En billig D-link router med både för lite minne, prestanda fixar helt enkelt inte biffen för att hantera traffic shaping i realtid. QoS är mer tänkt för nätverk med minst 2mb i bägge riktningar, helst mer.
Stora nätverk alltså inte hemmalan.

"Hur gör jag för att få den att prioritera ett spel före filöveröförningar mm ?"

Din bandbredd är huvudfaktorn, samt hur mkt din D-link klarar att tugga, desto fler burkar å mer last desto sämre presterar den. Desto mer av din bandbredd som används desto sämre presterar det för spel. Inga hemligtheter.
Har du vanligt adsl så är mitt råd att stänga av filöverföringarna eller begränsar i filklienten överföringshastigheten rejält när du spelar tills den dag du får en lina med 10mb i uppladdning.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1044186
May 24, 2006 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.cisco.com/univercd/.....tm#1020570

QoS Within a Single Network Element

Congestion management, queue management, link efficiency, and shaping/policing tools provide QoS within a single network element.
Congestion Management

Because of the bursty nature of voice/video/data traffic, sometimes the amount of traffic exceeds the speed of a link. At this point, what will the router do? Will it buffer traffic in a single queue and let the first packet in be the first packet out? Or, will it put packets into different queues and service certain queues more often? Congestion-management tools address these questions. Tools include priority queuing (PQ), custom queuing (CQ), weighted fair queuing (WFQ), and class-based weighted fair queuing (CBWFQ).

HTB eller CBQ qdisc under linux används ofta för hemma bruk

http://luxik.cdi.cz/~devik/qos...../userg.htm

Det du kan göra är att skapa en kö i den delen av nätverket som du har kontroll över genom att sätta begränsningar i kapaciteten lägre än vad du faktiskt får från isp, på så sätt skapar du en kö hos dig.

Kontrollerar du kön så kan du prioritera paket i kön efter dina önskemål.

om det går segt pga ISPn är överbelastad, så byt ISP!

har du bara en dator i hushållet?
då kan jag rekommendera programmet cfosspeed.
Eller så kan du köpa ett moderkort baserad på Nforce5 som har trafikprioritering en en funktion som kallas "FirstPacket" det fyller samma funktion som cfosspeed

annars kan jag rekommedera en router baserad på linux så kan du prioritera trafiken via tex HTB.

Alltså läs maualen ! Där står det hur du gör för att prioritera

Förövrigt är QoS ett satyg! Det bästa är att öka kapaciteten!
QoS introducerar bara fler komponenter i nätverket vilket ger högre komplexitet vilket inte är önskvärt ...

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
Member Since:
April 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1044187
May 24, 2006 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja men en d-link klarar inte buffra trafiken och hantera den i realtid, och cisco är inte direkt för hemmabruk.
Visst dlinken kunde sänka från 1200ms till 430ms i reviewen med intern trafikshaping på.
Men 430ms i spel ? GL

Bättre i såfall med det andra alternativet.
Sedan om han är van vid linux är en annan femma.
Visst smäck upp en linuxburk med ett flertal nätverkskort med multum av tjänster dhcp/router/brandvägg/filserver shapa trafiken whatever och bli navet i hemmet så kan man lösa det också, å lägga D-linken på en annons på blocket.
Å andra sidan är det inget medelsvensson däremot har varken tid eller kunskaper att greja med.

Eller så räknar han bara ut eller testar sig fram hur mkt han måste begränsa upp/nedladdningen i filklienten då han spelar för att behålla en bra ping.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1044188
May 24, 2006 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

jag rekommenderade inte någon cisco produkt. Jag ville bara påvisa din snäva tolkning av begreppet QoS.

Nu vet jag inte hur kapabel just DLinks 4100/4300 QoS/trafikprioriterings funktion är.

Den har iaf en sådan. 🙂

Det vore konstigt om dlinken inte i grundutförande prioriterade iaf ACK paket.

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
Member Since:
April 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1044206
May 24, 2006 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej ja QoS är ett ganska brett begrepp.
Till vardags för mig i arbetet innebär det iaf en tjänst i hela större nätverk.
Klart man inte kan rekommendera cisco produkter till en privatperson 😀
De fixar biffen men kostar 5-10 ggr mer än Dlinken.

Men att påstå att en dlink med gamefuel för 1000-1500 kr skulle fixa QoS tillfredsställande är att lura sig själv.
Falsk markadsföring nästan.
En bra linuxburk är väl den billigaste lösningen.
Men att trafikprioritera på en enkel adsl-lina är drygt.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1044218
May 24, 2006 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Lägg din torrent download och upload 10 kb (eller 5kb kanske räcker) under ditt max så borde du redan slippa problem med för hög ping.

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1044219
May 24, 2006 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Mjo som tidigare sagt så är allternativ t.ex. m0n0wall eller liknande

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1044244
May 24, 2006 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Stort tack för alla svar!

Dock så borde väll deras gamefuel fungera bra lokalt antar jag? Inte för att jag kommer använda den för det ändamålet men ändå.

Angående deras manual så säger den inte så mycket, ungefär "ställ in allt själv" vilket jag gjorde och det fungerade inte så bra 😉 Dock så vet jag nu att det inte ska fungera heller så det gör inget.

Att begräns min upp/down under min max kapacitet räcker inte på långa vägar då min faktiska lina på 13/1 inte orkar ändå...

cfosspeed, jag testade det programmet förut men fick ingen effekt (dock så sitter vår familj med ~5 burkar igång). Som jag förstog det så slänger den bara onödiga paket 🙂 Eller något likande. Idag så använder jag DU supercontroll för att strypa trafiken på vissa program medans jag spelar och det går helt okej.

Anledningen till att jag ställde frågan var för att jag var nyfiken om det fungerade, vilket det inte gör som ni säger. Jag skulle säkerligen kunna slänga upp en linux burk och confa upp den, men det skulle ta tid och penga och jag har inte något av det, (då jag inte är såå haj på linux).
Dlinken fungerar annars bra och jag är nöjd med den!

För övrigt skall jag ringa till telia och klaga lite snart.... har deras adsl 24/1 och ligger på som bäst 13/1 och om jag använder över 10 så blir det pannkaka på allt annat jag gör. Anledningen till att jag inte kan byta ISP är för att vi är låsta till Telia och att min fars jobb betalar så han orkar inte försöka få det fixat, så länge det är grattis är det bra 🙂 )

Återigen, STORT tack för alla bra svar!

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1044284
May 24, 2006 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Lösningen finns här:
http://www.pfsense.com
Baserat på FreeBSD 6.0 = stabil/säker som fan, du bootar på en "live CD" = inga linux/kunskaper krävs.
I pfSense finns allt och lite till som du kan begära av en brandvägg.
Installerar du ett trådlöst kort som stödjs av FreeBSD så fungerar den utmärkt som AP.
Själv så kör jag med en PIII 500 med 256 RAM och routar utan problem 10/10 WAN<->LAN, med som mest 30% processor utnyttjande, så det finns mycket mer att ta av.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 61
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL