July 6, 2002
Jo det är såhär att imorgon ska jag på LAN 😀 , och jag ska sätta upp hela nätverket med min server där. Jag har Windows 2000 professional [Eng] med Servicepack 3 på min server. Såhär ser det ut: All internettrafik ska gå genom min server vidare till en switch där resten av datorerna är inkopplade (ca 30st). Hur ska jag ställa in inställningarna på servern? Och hur ska alla andras datorer vara inställda? Servern har som sagt var Windows 2000 pro med sp3 och de andra 30personerna har xp pro, xp home, me, 98 och 2000 på sina datorer... Jag är VÄLDIGT tacksam för svar 😀 vill att det ska bli ett lyckat LAN!
MVH // Linus
May 4, 2002
Dra in windows 2000 server sen är det bara att dra igång routing funktionen.. och om de som är på lanet inte orkar ställa in lite inställningar i nätverket kör då igång dhcp service och be dem bara ställa in att ta emot en ip automatikst.. har för mig att i dhcp service kan du även ställa in vilken ip som default gatwayn har (din server bruk) .. du kan även dra igång dns service på din server så de kan surfa lite utan att kunna varje ip eller låna nån isp´s dns
April 1, 2001
Om:
- du inte har Windows 2000 Server
- du inte orkar/kan fixa med dns service, NAT, DHCP och sånt i w2k server
- det är typ 30 pers på lanet som du sa...
... Då kan du köra ICS (internet connection sharing) på din w2k pro dator och dela internetanslutningen till LANet. DHCP är inkluderat i ICS.
Det finns en guide som visar hur du gör här på NH.
https://www.nordichardware.se/.....hemnatverk
1 Guest(s)