Hur spärra åtkomst till webbsidor förutom vissa undantag?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur spärra åtkomst till webbsidor förutom vissa undantag?
Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 28, 2005 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ska försöka spärra i princip alla tänkbara sidor på några datorer.
Dessa datorer nyttjas av personer som är inloggade på gäst-kontot i WinXP.
Jag vill kunna ange en eller ett par adresser som ska vara ok att gå in på. Alla övriga ska vara spärrade.

Hur ska jag bära mig åt för att lyckas? Det behöver inte vara en jättesnygg eller ohyggligt säker metod, bara någon som gör att jag slipper undan att man står och läser sidor som inte är ok.

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
Member Since:
May 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
970251
October 28, 2005 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju skriva ip adresserna till sidorna som ska vara ok i host-filen(C:WINDOWSsystem32driversetc) och sedan ta-bort dns-inställningen så borde det vara löst.

Avatar
Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
Member Since:
April 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
970253
October 28, 2005 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Sätt din läsare IE på hög, i säkerthetsfliken under verktyg/internet alternativ 😛 wink

PolarIce
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1442
Member Since:
March 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
970254
October 28, 2005 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Är det IE du vill spärra?
I sådana fall;
Verktyg --->Internet Alternativ ---> Fliken Innehåll. Under "Klassificering av innehåll" kan man leka med inställningarna, fast glöm inte bort lösenordet bara (som jag gjort :)) och aktivera.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
970255
October 28, 2005 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Det går genom att t.ex. använda en mjukvarubrandvägg som blockerar alla anslutnigar för IE (eller vald webläsare) förutom till en del utvalda ipnummer. Detta kommer effektivt att stoppa i princip all reklam på sidorna också vilket är ett tvåeggat svärd 🙂

Går troligtvis också genom att ha en proxy eller något emellan men förstod det som att det skulle impleteras på de valda datorerna.

Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
970259
October 28, 2005 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Sätt din läsare IE på hög, i säkerthetsfliken under verktyg/internet alternativ 😛 wink

Jag ser inte hur jag genom att göra så kan lösa mitt problem. Jag behöver lite mer input för att lyckas.

PolarIce wrote: Är det IE du vill spärra?
I sådana fall;
Verktyg --->Internet Alternativ ---> Fliken Innehåll. Under "Klassificering av innehåll" kan man leka med inställningarna, fast glöm inte bort lösenordet bara (som jag gjort :)) och aktivera.

Ja, det är IE. Verkar lite klurigt att göra, men det kanske fungerar. Räcker det isåfall med att lägga till de platser jag tycker ska kunna visas, så spärras allt annat?

Avatar
Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
Member Since:
April 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
970479
October 28, 2005 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Veric wrote: [quote=Jalle64]Sätt din läsare IE på hög, i säkerthetsfliken under verktyg/internet alternativ 😛 wink

Jag ser inte hur jag genom att göra så kan lösa mitt problem. Jag behöver lite mer input för att lyckas.

PolarIce wrote: Är det IE du vill spärra?
I sådana fall;
Verktyg --->Internet Alternativ ---> Fliken Innehåll. Under "Klassificering av innehåll" kan man leka med inställningarna, fast glöm inte bort lösenordet bara (som jag gjort :)) och aktivera.

Ja, det är IE. Verkar lite klurigt att göra, men det kanske fungerar. Räcker det isåfall med att lägga till de platser jag tycker ska kunna visas, så spärras allt annat?

Jepp så funkar det 😛 wink

Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
970981
October 30, 2005 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Strålande. Tackar väldans!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL