September 11, 2002
Jag har två datorer i nätverk. Båda kör XP och den ena delar ut internetuppkopplingen till den andra.
Jag har Norton antivirus 2002 installerat och det fungerar alldeles klockrent. Någon gång då och då dimper det ner ett virus som omedelbart läggs i karantän, så jag har inget att klaga på.
Däremot undrar jag hur jag kan identifiera källan till de virus som anländer när viruset inte anländer som e-mail attachments? Finns det något sätt att enkelt se till exempel vilken ip-adress som är upphovet till viruset?
May 29, 2001
börja med att kolla hur viruset hamnar på din dator, börja med att kolla med net share som listar alla utedelade resurer sen ser du till att rättigheterna är korrekt satta på det som du har utdelat mot internet (helst ska du inte ha något utdelat mot nätet) sen om du vill spåra ursprunget så slår du på auditing (kommer ej ihåg vart man gör det) och ser till så att det loggas en event när någon försöker komma åt en utdelad resurs men misslyckas, då bör ip nr eller netbios namn sparas i loggen.
September 11, 2002
http://www.uksecurityonline.co.....diting.htm
Tack, auditing var precis vad jag letade efter
2 Guest(s)