September 5, 2001
det är så att nu när det blir lov e nvecka så är det ju nästan ett måste att ha ett lan hemma=) nu e det så att jag har en Netgear RP114 och en vanlig 4portars net gear hub. jag vet inte säkskillt mkt om uplink så jag tänkte låta ni hjälpa mig=) jag har inte sett att min router stödjer uplink nånstans (har inte sett en uplinkknapp på sälva routern) men på min vanliga hubb har jag sett en sådan knapp så den vet jag stödjer det=) hur ska jag koppla detta för att det skall fungera med så många använder som möjligt? (att internet utdelningen på internet fungerar är inget krav)
April 1, 2001
Den där knappen som finns på vissa hubbar/switchar är inte särskilt avancerad, vad den gör är att den korsar ena änden av nätverkskabeln för att det ska vara kontakt mellan hubbarna.
Om du har två hubbar utan uplink så går det bra med en korsad kabel mellan dem så har de kontakt.
Gör som så att du kopplar en kabel (rak eller korsad, ta vad du har) från valfri port på routern till porten med en uplink knapp på switchen/hubben. Lyser inte lampan för uplink porten trycker du på knappen så ska det lysa 🙂
May 23, 2001
Zoccan wrote: det borde väl rimligtvis vara port 1 som blir uplink?
port 1 eller också sista porten brukar vara uplink, men ibland måste man trycka in en knapp så att uplinken ska fungera som en uplink.... Finns säkert nån gammal hubb som inte har någon uplink också...
1 Guest(s)