November 4, 2001
Ok, först vill jag bara säga att jag vet att min server inte är open relay och den är säker (dvs har godkänts av diverse test på internet).
Anledningen att jag undrar ovanstående är att jag helt enkelt vill vara på den säkra sidan.
Ponera att någon spammare skickar spam via min mailserver, ser jag det då genom att "SMTP-Sent" countern går upp som fan (alltså att otroligt många mail har skickats), eller räcker det att ett mail från en spammare går igenom för att det ska bli massor av andra mail?
Om tex ORDB säger att min server är säker, hur pass mycket kan man lita på det?
January 1, 2003
Spannen wrote: Ok, först vill jag bara säga att jag vet att min server inte är open relay och den är säker (dvs har godkänts av diverse test på internet).
Anledningen att jag undrar ovanstående är att jag helt enkelt vill vara på den säkra sidan.
Ponera att någon spammare skickar spam via min mailserver, ser jag det då genom att "SMTP-Sent" countern går upp som fan (alltså att otroligt många mail har skickats), eller räcker det att ett mail från en spammare går igenom för att det ska bli massor av andra mail?Om tex ORDB säger att min server är säker, hur pass mycket kan man lita på det?
Om din mailserver (SMTP) kräver autentiering så skall det vara ganska säkert.
1 Guest(s)