Idé för oss med Telia ADSL.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Idé för oss med Telia ADSL.
DJ-MIB
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
Member Since:
November 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 14, 2002 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Såsom många "bredbands" ägare kategori T31i@ har märkt så kommer priset att höjas fr.om 1 februari. Därför undrar jag varför vi inte har gjort uppror?
Vi sitter snällt och betalar 375:-/månad för våra ~0,5 mbit anslutningar medans andra för 2,5 mbit och uppåt för samma pris.
Jag tycker att det är logiskt att man får högre bandbredd när man betalar mer.
Vad dom BÖR göra är att höja bandbredden för samtliga kunder om vi ska betala mer.
Skälet till höjningen är att supportkostnader och dyl. blivit dyrare än vad dom räknat med. Så orsaken är inte okänd. Dom kan ju faktiskt skylla på att dom varit dåliga på att hantera företaget i allmänhet sedan börsintroduktionen, men varför ska vi drabbas? Mobil Pott abonnemang kostar fortfarande 95:-/månad som det alltid har gjort.
Jag tycker att det är fel att betala mer om man inte vinner på det själv.
Om jag inte får mer bandbredd eller något annat likvärdigt av telia så går jag över till Bostream som kostar 295:-/månad och INTE kommer att höjas.
Posta era synpunkter. Ju fler desto bättre!

/Kalle

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
Member Since:
July 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
219700
November 14, 2002 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

håller helt med dig!
Jag va på en föreläsning av Jonas Birgersson, och han sa att telia inte vill höja priset för att de väntar på ett annat prisläge på marknaden.
Det som retar mig mest är att Telias utrustning (växlar, kablar å skit) klarar redan nu 2mbit men att om helt enkelt inte vill/orkar höja.

NGrinda
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
Member Since:
August 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
219705
November 14, 2002 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag betalar 295kr/mån för 10 Mbit/s full duplex :bgrin:

Skruven
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 358
Member Since:
June 29, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
219738
November 14, 2002 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Om dom höjer priset så SKA dom höja farten... annars 👿
Känner några nissar som har 2, 6 och 8 mbit telia.. sug på den =)

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
219742
November 14, 2002 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote: håller helt med dig!
Jag va på en föreläsning av Jonas Birgersson, och han sa att telia inte vill höja priset för att de väntar på ett annat prisläge på marknaden.
Det som retar mig mest är att Telias utrustning (växlar, kablar å skit) klarar redan nu 2mbit men att om helt enkelt inte vill/orkar höja.

bandbredd kostar pengar

Skruven
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 358
Member Since:
June 29, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
219748
November 14, 2002 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=gillbert]håller helt med dig!
Jag va på en föreläsning av Jonas Birgersson, och han sa att telia inte vill höja priset för att de väntar på ett annat prisläge på marknaden.
Det som retar mig mest är att Telias utrustning (växlar, kablar å skit) klarar redan nu 2mbit men att om helt enkelt inte vill/orkar höja.

bandbredd kostar pengar

mm.. men varför sitter BBB:are med 10mbits för några kr å vi betalar 89123478378967894 kr för 0.5... =(

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 975
Member Since:
August 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
219802
November 14, 2002 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har telia adsl också, och jag måste säga att telia är det tråkigaste telekom företag jagvet inga förmåner varken för mobilen eller det vanliga men höga priser kan de ta ut!

Fast jag tror nu knappast telia tar åt sig av denna lilla trå! cry

#SmilEy#
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 163
Member Since:
October 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
219804
November 14, 2002 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Här hemma har vi det så bra ordnat med villaägare att vi endast betalar 200:-/månad för vårat extremt snabba Telia 0.5 Mbit 🙄
Men en annan grej som är ganska kul är att vi kanske får 11 Mbit Wireless, för endast 350:-/månad. Det ni, TILL EN VILLA 😀
Aja, tyvärr tror jag inte att det är så bra för att det var ganska många hushåll som skulle dela på det. Men men, allt är snabbare än Telia 🙂
http://www.roa-konsult.se/bred.....efault.asp

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
Member Since:
July 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
219813
November 14, 2002 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Skruven wrote: mm.. men varför sitter BBB:are med 10mbits för några kr å vi betalar 89123478378967894 kr för 0.5... =(

presic, det låter inte logiskt att vi ska betala mer för en sämre produkt

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
Member Since:
December 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
220226
November 15, 2002 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote: [quote=Skruven]mm.. men varför sitter BBB:are med 10mbits för några kr å vi betalar 89123478378967894 kr för 0.5... =(

presic, det låter inte logiskt att vi ska betala mer för en sämre produkt

Det som blandannat gör ADSL "dyrare" än tex Fiber är att Nätavgiften räknas in i priset, vilket det inte gör i en Fiberanslutning om du bor i lägenhet eftersom nätavgiften kommer efteråt i hyran för lägenheten och den betarar på det sättet alla, även dom som inte använder tjänsten och på det sättet blir det billigare för dom som använder den.

Bandbrädd kostar knappast mkt.. Det som gör adsl så dyrt är nätbolagen för tele som har väldigt dyra avgifter.

FarsanEdde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
Member Since:
May 31, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
220513
November 15, 2002 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=gillbert]håller helt med dig!
Jag va på en föreläsning av Jonas Birgersson, och han sa att telia inte vill höja priset för att de väntar på ett annat prisläge på marknaden.
Det som retar mig mest är att Telias utrustning (växlar, kablar å skit) klarar redan nu 2mbit men att om helt enkelt inte vill/orkar höja.

bandbredd kostar pengar

Det gör mig nästan ledsen att se människor som försvarar telia. Det är ett otroligt sniket företag vi snackar om här. Åtminstone om man menar deras kunder... Om att förra cheffo gick därifrån med en MILJARD i fallskärm gnälldes det fan inte mycket om.

Några veckor hördes buropen sedan var det glömt!!! 👿
Har ni telia-användare tänkt på att den fallskärmen kunde betalat hela sveriges adsl-användning under ett år (nästan) ja kanske inte ens nästan men ändå.

Vi svenskar har skapat telia med skattemedel och nu försöker de ruinera oss. :arg:

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
220537
November 15, 2002 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

har precis suttit och sålt telia abbonemang för fast telefoni ett tag och det går faktiskt rätt bra(!) trots att dom är bland de dyraste operatörerna... inte vet jag hur folk tänker men det verkar som att bara för de är de kändaste så ska de visst vara de allra bästa. Adsl.. dom vet att de är de enda som kan leverera på flest ställen och de vet att folk är berädd att betala för det, märkte jag själv.. folk tjatar som besatt för att få telias adsl och vill verkligen betala för få det, visst det är väl fult att ta extrema summor, men ja.. varför inte ta betalt när folk vill betala. och alla som säger att de ska bojkotta telia och byta, de gör det till 95% i själva verket inte.. Jag har aldrig haft nåt speciellt problem alls med telias adsl och kan faktiskt betala en slant för det, visst hade det varit bra mkt roligare om farten varit bättre men jag tankar rätt sällan stora mängder och pingen i spel är mkt bra!
Pratade med en kille som bodde ute i skogen nånstans och satt på uppringande men höll på bli desperat för hans kostnader blev så höga, skulle han få betala 1000:- i månaden och få surfa så mkt han ville skulle han gärna betalat det, med 56k.. han hade nån företagsaktig verksamhet.
Telia är bra men skulle kunna vara mkt bättre...

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
April 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
220554
November 15, 2002 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Som vanligt måste jag ju säga: Telia suger hästdase.
Kanske finns det inte något bättre ADSL och det finns inget att välja på här där jag bor ännu, men eftersom Telia KAN höja bandbredden ska de göra det. Om inte ända upp till 8 Mbit så i alla fall till 2 Mbit som vi vet ska gå alldeles utmärkt.
Och det handlar verkligen inte om pengar. Spärren sitter i skåpen utsatta och det är Telia som valt att spärra det till 0.5Mbit för att kunna höja i framtiden så det ser ut som utvecklingen går framåt.

Så som jag sa: Telia suger träskget.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

DJ-MIB
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
Member Since:
November 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
220576
November 16, 2002 - 1:08 am
sp_Permalink sp_Print

många tycks bara acceptera det som händer. Det vill jag inte göra. visst kommer jag behålla ADSL:et fram till den 1:e februari, men om jag inte sett nått hända så kommer jag att byta. ABSOLUT.
vadå? tittar nån snett på mig eller bort?
ADSL:et hos telia kostar :bok: 375x12 = 4500 KR/år.
Bostream + anslutningsavgift vid byte från telia: 600 + 12x295 = 4140 KR/år.
MAN TJÄNAR PÅ ATT BYTA DIREKT! Jag har inga negativa synpunkter på telia... men känner nån igen detta:
-"Du är nr. 42 i kö, du kan även surfa in på telia.se för att få hjälpö."

vad talar för att inte byta?
man kan bara vinna på det!

Ps. vi räknade inte med prishöjningen

nILGot
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 724
Member Since:
June 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
220597
November 16, 2002 - 2:40 am
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Som vanligt måste jag ju säga: Telia suger hästdase.
Kanske finns det inte något bättre ADSL och det finns inget att välja på här där jag bor ännu, men eftersom Telia KAN höja bandbredden ska de göra det. Om inte ända upp till 8 Mbit så i alla fall till 2 Mbit som vi vet ska gå alldeles utmärkt.
Och det handlar verkligen inte om pengar. Spärren sitter i skåpen utsatta och det är Telia som valt att spärra det till 0.5Mbit för att kunna höja i framtiden så det ser ut som utvecklingen går framåt.

Så som jag sa: Telia suger träskget.

de höjer inte bandbrdden för att färre kan använda tjänsten och det kan bli överbelastat. och då gnälls det på att det är ostabilt.. tänk er ett 100mbps nätverk, en har ftp (basstationen) och inte har spärrat så går det segt för vissa och vissa tankar vrål fort.. men spärrar man så får alla lika snabbt och det blir inga som får sitta och tanka i 10k. rätta mig om jag har fel.

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
April 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
220610
November 16, 2002 - 5:01 am
sp_Permalink sp_Print

Så om de höjer till 1Mbit så blir det som du säger?!?
Hallå!
Nu har dom spärr vid 0.5 Mbit, om dom skulle höja till 1 Mbit så är det ju likadant. Vissa får inte snabbare utan alla får lika snabbt.
Och det är byggt för att klara betydligt mer än 0.5 Mbit.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 975
Member Since:
August 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
224005
November 24, 2002 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Dem har ju planerat släppa 1mbit adsl i jul nu, men då tar de betalt för nerladdat mb och, det lär ju inte bli billigt!

:rollsmile: /Tjo, vi möts i nån teliaserver, eller IRL!

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
Member Since:
April 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
224063
November 24, 2002 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom Telia är statligt bolag till stor del så har de ett ansvar att försöka greja samma förutsättningar till alla hushåll i landet. Och jag tror de är mer måna om att göra det än att höja bandbredden för dem som redan har ADSL. Tänk på att det finns väldigt många som inte har möjlighet att få ADSL alls.

Visst, jag tycker också att Telia tar ut aldeles för höga priser, men det är faktiskt så att bandbredd kostar mycket pengar.

Till en annan sak, BBB är generösa med bandbredd och priser, men till för ett tag sen åtminstone hade dom inte tjänat en spänn...

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
Member Since:
October 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
224330
November 25, 2002 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

e så¨jävla less på Telias utnyttjande av oss villabor!!!! fan, jag har en polare som betalar indre för hans BBB 10Mbit/s än vad folk gör för sitt jävla 0,5 telia!!!!

ALLA NI SOM HAR DET BYT TILL BOSTREAM ELLER SPRAY NU FÖR ATT PROTESTERA!!! sjävl kör jag spray, dom kan ju inte fortsätta höja om kunderna sticker!!! visst visst, det kostar 500:- ca att byta, men det blir billigare i längden (75:- månaden på ett år = 900!!!) så ni tjänar på det i längden, PLUS ATT NI FÅR SKICKA EN KÄNGA I RÖVEN PÅ HOR TELIA!!!

HATA TELIA!!

DJ-MIB
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
Member Since:
November 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
224348
November 25, 2002 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom Telia är statligt bolag till stor del så har de ett ansvar att försöka greja samma förutsättningar till alla hushåll i landet. Och jag tror de är mer måna om att göra det än att höja bandbredden för dem som redan har ADSL. Tänk på att det finns väldigt många som inte har möjlighet att få ADSL alls.

ska utbyggnaden bekostas på de redan högt betalande kunderna?
skulle inte tro att vi frivilligt ger med oss, tyvärr.

8)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 95
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL