December 25, 2000
Du vill alltså att router (som jag gissar att det är) inte skall ta hand om utdelning av ipn och liknande utan bara fungera som ett modem?
Jag är inte bekant med din modell men om du någonstans hittar en inställning som du kan ändra till "bridge" så torde du genom att aktivera denna få routern att inte lägga sig i något annat än modemets uppgifter. Jag är dock lite osäker på detta för jag har själv ingen router hemma utan bygger bara detta på erfarenhet av att hjälpa andra personer att få deras routrar att fungera.
December 7, 2001
jag har det så här:
WEB - Glocalnet - dsl-300g(modem) - openbsd-burk(router) - LAN & DMZ
för att routern(openbsd-burk) ska kunna få ett externt ip så måste man använda sig av programmet ppp(+pppoe) osv för att få det att funka...
dsl-300g har den funktionaliteten att ha inbyggd pppoe klient, med denna kan jag ansluta till glocalnet via dess web-interface.
Men problemet är att jag inte vet hur jag konfigurera min router för att använda sig av modemet anslutning till glocalnet...
orsaken till att jag undrar är att jag tex inte kan göra webinstall av os på routern pga jag måste ansluta med en pppoe klient först... (visst, det går sätta upp en lokal ftp-mirror, men vem är geek nog för det?)
December 7, 2001
ViU wrote: eller så är det openbsd som är lite gay *cough* *cough*
det fungerar om du kopplar windowsburken direkt i modemet? då får du ip via dhcp av glocalnet? kanske openbsd har en för känslig brandvägg för att släppa igenom dhcp
jag har ingen burk med windows installerat här hemma :wide:
obsd har ingen brandvägg by default 😉
December 25, 2000
peppe20 wrote: [quote=ViU]eller så är det openbsd som är lite gay *cough* *cough*
det fungerar om du kopplar windowsburken direkt i modemet? då får du ip via dhcp av glocalnet? kanske openbsd har en för känslig brandvägg för att släppa igenom dhcp
nå vilken annan burk som helst då?
December 7, 2001
ViU wrote: [quote=peppe20][quote=ViU]eller så är det openbsd som är lite gay *cough* *cough*
nå vilken annan burk som helst då?
har för mig att min workstation inte ville få något ip heller :/
1 Guest(s)