April 1, 2003
har en stationär och en bärbar dator, och har inte hunnit hämta min router än(har flyttat) så¨nu måste jag flytta om nätsladden mellan datorerna...
då är problemet att min stationära får en IP adress o så av comhem, MEN på min laptop fungerar det inte, där kan det inte erhållas någon nätverksadress... o jag har samma drivrutiner o så... nån som vet vad felet kan vara?
September 1, 2002
Många ISP:er ger endast ut en (1) dynamisk IP-adress per abbonemang och detta genom DHCP.
DHCP-servern är ofta konfigurerad så att den kopplar en dynamisk ip-adress till en viss MAC-adress (MAC = unikt ID för varje nätverkkort). Varje dynIP-lån har en tidsbegränsning som måste förnyas vid jämna mellanrum.
Om man byter dator till sin nätkoppling funkar inte denna "dynIP<->MAC"-koppling eftersom MAC:en på den nya datorn är annorlunda.
Därför måste man vänta ett tag (ibland rätt länge, men sällan över en timme) innan tiden för föregående lån har tagit slut och en ny koppling kan göras.
Detta är kanske vidskepelse men jag har fått för mig att man kan påskynda
detta genom att, innan man kopplar ur den första datorn, kör en "ipconfig /release" i kommandotolken för att från klienten frigöra IP-adressen. Sedan kan man koppla in den nya datorn i nätet. Ibland går det snabbare, ibland inte.
1 Guest(s)