June 5, 2003
Nu har jag stört mig på det här en längre tid och jag kan verkligen inte lista ut vad som kan vara felet egentligen. För att ta historien från början:
Jag beställde bredband från BBB, väntade otåligt på det och fick det till slut. Då allt funkade (testade på en annan dator först) så kopplade jag in min egna dator till modemet. Vad händer då? Jo... Jag får inget IP alls. Ringer upp till BBBs support och frågar vad man ska göra, dom svarar ipconfig /release och ipconfig /renew. Ahapp, tänkte jag, bäst jag prövar... Resultat: Fortfarande inget IP.
Då kom jag på ett sätt jag listade ut då jag var hos en kompis som även han hade BBB (visserligen fiber men samma princip). Exakt samma sak hände där, jag fick inget ip, alla andra datorer fick ip. Jag gjorde en nätverksbrygga mellan firewire-anslutningen och nätverkskortet och vips så fick jag IP på direkten. Samma sak hände hemma hos mig, jag fick IP på direkten efter jag gjorde detta.
Saken är även den att jag förut har haft Telia då jag bodde hemma och då kunde jag få IP på direkten så det verkar som att det är BBB som inte gillar mig. BBB tjänsten som jag har är 24/1 via telefonjacket.
Nu är min fråga: Vet någon varför detta fenomen uppstår? Eller hur man kan lösa det? Eller vad nätverksbryggor i Windows XP gör? Jag skriver detta för att jag försökte installera linux via nätverket men nätverkskortet lyckas inte få något ip (suprise suprise). :/
Det nätverkskort jag kör på är det inbyggda gbit-nic:et som sitter på ett Abit AN8 Ultra nforce4-ultra moderkort.
Grymt tacksam vid svar.
/boman
April 7, 2002
Det var ett klurigt fel du råkat ut för. Det verkar ha något med antingen mjukvaran som styr ditt ethernet-kort eller så är det hårdvaran (doh) 🙂
För att felsöka lite mer om vad som händer när du ber efter en address så rekomenderar jag programmet wireshark. Använd det samtidigt som du gör en ipconfig /renew så ser du precis vad det är för paket som skickas. sedan kan du jämföra de första paketen med de paket som innfinner sig när du kör en bryggad anslutning.
En möjlig lösning kanske kan vara att du byter mac-address på ditt nätverkskort.
March 19, 2003
Hade nå liknande problem hos en polare att bara ena datorn fick ip.
Körde rekt från modemet och han tog sladden från ena till den andra men det var bara ena som funkade.
Fattade mig inte på, tänkte att man bara blivit tilldelad en ip så testade att reseta modemet osv men inget sånt hjälpte.
Hur som haver lycka till 😉
June 5, 2003
HardCoder wrote: Det var ett klurigt fel du råkat ut för. Det verkar ha något med antingen mjukvaran som styr ditt ethernet-kort eller så är det hårdvaran (doh) 🙂
Det måste nästan vara hårdvaran för den får ju inte ens ip då man är inne i linux så... Kanske är mitt BIOS som är föråldrat? Ska kika på abits sida och se om jag hittar något.
HardCoder wrote:
För att felsöka lite mer om vad som händer när du ber efter en address så rekomenderar jag programmet wireshark. Använd det samtidigt som du gör en ipconfig /renew så ser du precis vad det är för paket som skickas. sedan kan du jämföra de första paketen med de paket som innfinner sig när du kör en bryggad anslutning.
Hmm, det lät ju som en bra idé... Jag gissar på att wireshark är något ethereal/ettercap-liknande program eller?
HardCoder wrote:
En möjlig lösning kanske kan vara att du byter mac-address på ditt nätverkskort.
Om man byter mac-adressen i windows t.ex. stannar den mac-adressen kvar då på nätverkskortet eller resettas den om man typ startar om?
BarateaU wrote: Hade nå liknande problem hos en polare att bara ena datorn fick ip.
Körde rekt från modemet och han tog sladden från ena till den andra men det var bara ena som funkade.Fattade mig inte på, tänkte att man bara blivit tilldelad en ip så testade att reseta modemet osv men inget sånt hjälpte.
Hur som haver lycka till 😉
Tackar barateåå. 😉
OT: In i #datorsupport!
jonte_power wrote: testa att inaktivera firewire anslutningen helt...
That makes no sense at all. 😮 Kan ju dock pröva det men...
Tack för alla svar, keep 'em coming. 😉
April 7, 2002
boman wrote: Hmm, det lät ju som en bra idé... Jag gissar på att wireshark är något ethereal/ettercap-liknande program eller?
Det är ethereal som bytt namn 🙂
boman wrote: Om man byter mac-adressen i windows t.ex. stannar den mac-adressen kvar då på nätverkskortet eller resettas den om man typ startar om?
Den stannar kvar.
1 Guest(s)