Inloggning på domän|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Inloggning på domän
Avatar
dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 9, 2005 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett ständigt återkommande problem.

På min laptop har jag ett NT-inloggningskonto som är kopplat till en domän. Denna domän kommer jag bara åt om jag kopplar in nätverkskabeln, men det ska ju inte vara några problem att logga in i Windows eftersom profilen ändå ligger cachad på datorn.

Men nu krånglar min laptop när jag vill logga in utan kabel. Jag kommer förbi NT-loginrutan när jag tryckt in lösen, Windows inloggningsmusik, bakgrundsbilden laddas, men sen är det totalstopp. Jag kan röra på musen, men inget annat händer. Ctrl-alt-del är även dött.

Så om jag vill jobba med datorn "löst" så får jag först logga in med kabeln i, för att sedan ta ut den igen så fort jag kommit in i Windows.

Det här problemet kommer från och till. Oftast kommer det om datorn låst sig innan och jag blivit tvungen att "bryta strömmen" genom att hålla inne powerknappen.

Vad är problemet? 😡

Jag jobbar med en Dell laddad med Win XP Pro SP2.

Zelog
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 359
Member Since:
January 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
886399
May 9, 2005 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Du har inte hittat ett "workstation only" alternativ i "avancerat"?

Avatar
dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
886433
May 9, 2005 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

Zelog wrote: Du har inte hittat ett "workstation only" alternativ i "avancerat"?

Antar att du menar vid inloggningsrutan. Jo, jag kan välja att logga in lokalt på datorn, men det sker under ett annat nödfallskonto som inte är kopplat till mitt huvudkonto eller någon domän på nåt sätt. En annan sak är också att om jag väljer att skapa ett nytt konto till samma domän, så funkar det att logga in. Problemet kanske alltså ligger í min profil snarare än i datorn? Så fick jag lösa problemet innan, alltså att skapa ett helt nytt konto med samma uppgifter och radera det gamla, men det blir irriterande i längden. Nåt händer alltså med min profil/mitt konto om datorn låser upp sig på "fel" sätt.

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
886461
May 9, 2005 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte bara säga att hos vissa företag så har de satt cachen på (0) så man inte har möjlighet att logga in även fast man har varit inloggad innan.
De hade det tänkt göra det här pga säkerhets risken men då promtade jag att det inte skulle funka med lappisarna.

Har dock inget svar på din fråga ang när datorn låser sig konstigt.
Brukar det lösa sig vid omstart?

Avatar
dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
886479
May 9, 2005 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Tänkte bara säga att hos vissa företag så har de satt cachen på (0) så man inte har möjlighet att logga in även fast man har varit inloggad innan.
De hade det tänkt göra det här pga säkerhets risken men då promtade jag att det inte skulle funka med lappisarna.

Ok, så är inte tanken här iaf, eftersom det blir knas med laptopsen som du sa.

BarateaU wrote: Har dock inget svar på din fråga ang när datorn låser sig konstigt.
Brukar det lösa sig vid omstart?

Nope, samma dynga. Det känns som att datorn väntar på något när den fastnar efter login, som att den söker efter nåt men fastnar i nån slinga. Det är inte säkert att det är så, men jag får det intrycket.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
886574
May 9, 2005 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har kanske nån nätverksenhet eller något som den väntar på, dock borde den väl hoppa över dessa när du loggar in lokalt...

Jobbar du på ett företag borde väl nån IT-nisse kunna hjälpa dig...!?

Avatar
dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
886653
May 9, 2005 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Du har kanske nån nätverksenhet eller något som den väntar på, dock borde den väl hoppa över dessa när du loggar in lokalt...

Exakt det tycker jag också.

Adam wrote: Jobbar du på ett företag borde väl nån IT-nisse kunna hjälpa dig...!?

Han var lika ställd som jag inför problemet, och det är ändå han som programmerat alla inloggningsskript så han borde ju ha superkoll på det där egentligen. Men tyvärr icke.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL