Inställningar för bästa funktion...|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Inställningar för bästa funktion...
Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 14, 2005 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt nätverk ser ut på följande vis:
[Image Can Not Be Found]

Frågan är hur jag confa inställningar och program för att få bästa funktion och lite säkerhet.

Idag har jag på winservern antivirusprogram (norton) som enda säkerhet utåt. Ingen brandvägg igång. På klienterna är windows brandvägg igång.

Anledningen till att jag frågar är att ibland hittar jag inte de andra maskinerna i nätverket genom att bläddra. Oftast dyker de upp då jag söker. Oftast! Det äl lite jobbigt när jag sitter vid tjejjens maskin och ska hämta något från min genom nätverket och jag inte hittar min. Då måste jag först lägga filen på servern så hon kan ta den där ifrån... 😡
linux-servern har jag satt till 192.168.0.100 för att jag ska veta vart jag har den då jag ftpar in på den för backup.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
991339
December 14, 2005 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Mitt nätverk ser ut på följande vis:
[Image Can Not Be Found]

Frågan är hur jag confa inställningar och program för att få bästa funktion och lite säkerhet.

Idag har jag på winservern antivirusprogram (norton) som enda säkerhet utåt. Ingen brandvägg igång. På klienterna är windows brandvägg igång.

Anledningen till att jag frågar är att ibland hittar jag inte de andra maskinerna i nätverket genom att bläddra. Oftast dyker de upp då jag söker. Oftast! Det äl lite jobbigt när jag sitter vid tjejjens maskin och ska hämta något från min genom nätverket och jag inte hittar min. Då måste jag först lägga filen på servern så hon kan ta den där ifrån... 😡
linux-servern har jag satt till 192.168.0.100 för att jag ska veta vart jag har den då jag ftpar in på den för backup.

Varför har du en windowsmaskin som router? Jag skulle aldrig våga göra det utan att ha en ordentlig brandvägg på den och knappast ens då.

Får inte dina datorer samma ip varje gång de ansluter till det interna nätet? då borde du ju kunna komma åt alla datorer genom ip (windows fildelning alltså). Windowsnätverk är väl "kända" för att inte vilja fungera från början, tyvärr vet jag inte vad du skall göra så att de skall hitta varandra hela tiden eftersom jag aldrig brytt mig om det utan kört via ip direkt de få gånger jag behövde använda Windows fildelning för att komma åt en annan dator.

Om det inte är ett Windows Server OS på "servern" så tycker jag mig ha läst att Linux nätverkshantering är många gånger bättre. Windows 2004 Server eller vad de heter skall tydligen vara en ordentlig förbättrning från äldre dock. Jag är osäker på dessa uppgifter dock tar de bera ur vagt minne.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
991423
December 14, 2005 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Skippa windows på servern och installera pfSense eller m0n0wall istället..

Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
991500
December 14, 2005 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok. Lite korriskeringar behövs känner jag...

På win-servern är det ju då inget NOS utan det är bara en XP installation med FTP- och HTTP-serverprogram installerade. Visst skulle jag hällre ha en linuxinstallation där, men av olika anledningar så är det bättre med windows i nuläget. Mest pga att jag inte är så haj på linux.

Att det inte är någon brandvägg där är för att nortons worm-protection grej gjorde så att det krånglade för ett annat viktigt program.
En brandvägg vore kanske inte fel, men vilken i så fall. Får undersöka lite...

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
991501
December 14, 2005 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle vilja påstå att du inte behöver kunna något om linux eller dylikt för att kunna installera och köra m0n0wall.. Prova bara så ser du hur lätt det är..

Avatar
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
November 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
991637
December 15, 2005 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Men hur fungerar det här med domän? Vad skulle förändringen innebära om jag skulle göra servern till domänkontrollant? Vad innebär det förresten? Det kanske måste vara ett NOS installerat för att det skall fungera?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 59
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL