June 27, 2007
Hejsan jag har telia bredband hemma med internet tv som ingår i hyran och även ett eget abonnemang för det.
Mitt problem är att min router asus dsl N55U inte har internet tv så jag är tvungen att ha telias skit router. Jag försökte att koppla telias router på en port i asus routern men då ville inte telias router hitta något nät. Anledningen till att jag inte vill ha telias router är att hastigheten utan kabel är katastrof.
Kan jag lösa detta på något vis? Typ dela uttaget så jag kan ha telias router för bara tv och asus för internet.
January 9, 2004
Visst kan du det.
Om telia inte har specialkonfat sin router så kan du koppla din Asus router först och din teliaroyter sedan. Eller tvärtom. Dock får du ha två nät, men det gör väl inget? Tänk så här:
Uttag i väggen -> Telia router (intern 192.168.0.x). Från den så har du en kabel till din TV (eller digitalbox) och en annan kabel till din asusrouters WAN. Då kan du sätta asusrouterns interna nät till 192.168.1.x
Då kommer allt åt allt. DU kan givetvis byta plats på asusrouternb och teliaroutern. Viktigast är bara att du sätter Vägg->WAN - Router - LAN -> WAN - Router
Obs. Stäng av WLAN på din teliarouter.
January 9, 2004
Marquzz;1296666 wrote: Du kan ju också låta Telia-burken sitta först och hantera TV och låta Asus agera router
Jag tror inte det kommer funka. Routingfunktionen i Telias router måste nog vara påslagen. Annars skulle han behöva flera publika IP,och det tror jag inte Telia tillåter.
June 27, 2007
August 17, 2001
-Tjalve-;1296672 wrote: Jag tror inte det kommer funka. Routingfunktionen i Telias router måste nog vara påslagen. Annars skulle han behöva flera publika IP,och det tror jag inte Telia tillåter.
Nä, det tror jag inte. Det är ju modemet som sköter WAN:et. En extern router borde fungera på samma sätt som den inbyggda, dvs sköter NAT
January 9, 2004
Marquzz;1296674 wrote: Nä, det tror jag inte. Det är ju modemet som sköter WAN:et. En extern router borde fungera på samma sätt som den inbyggda, dvs sköter NAT
Jag tror inte han har ett modem, utan bara en router. men även om han skulle det så kan han inte stänga av routing funktionen i "modemet". Skulle han göra det så får han sitt externa IP på WAN på sin asus router och då får han inget IP till sin TV.
1 Guest(s)