Internet från väggen, få 2 uttag.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Internet från väggen, få 2 uttag.
Alucard-
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 198
Member Since:
June 27, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 26, 2015 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan jag har telia bredband hemma med internet tv som ingår i hyran och även ett eget abonnemang för det.
Mitt problem är att min router asus dsl N55U inte har internet tv så jag är tvungen att ha telias skit router. Jag försökte att koppla telias router på en port i asus routern men då ville inte telias router hitta något nät. Anledningen till att jag inte vill ha telias router är att hastigheten utan kabel är katastrof.
Kan jag lösa detta på något vis? Typ dela uttaget så jag kan ha telias router för bara tv och asus för internet.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1296404
January 26, 2015 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst kan du det.
Om telia inte har specialkonfat sin router så kan du koppla din Asus router först och din teliaroyter sedan. Eller tvärtom. Dock får du ha två nät, men det gör väl inget? Tänk så här:
Uttag i väggen -> Telia router (intern 192.168.0.x). Från den så har du en kabel till din TV (eller digitalbox) och en annan kabel till din asusrouters WAN. Då kan du sätta asusrouterns interna nät till 192.168.1.x
Då kommer allt åt allt. DU kan givetvis byta plats på asusrouternb och teliaroutern. Viktigast är bara att du sätter Vägg->WAN - Router - LAN -> WAN - Router

Obs. Stäng av WLAN på din teliarouter.

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
August 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1296406
January 26, 2015 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju också låta Telia-burken sitta först och hantera TV och låta Asus agera router

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1296412
January 27, 2015 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

Marquzz;1296666 wrote: Du kan ju också låta Telia-burken sitta först och hantera TV och låta Asus agera router

Jag tror inte det kommer funka. Routingfunktionen i Telias router måste nog vara påslagen. Annars skulle han behöva flera publika IP,och det tror jag inte Telia tillåter.

Alucard-
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 198
Member Since:
June 27, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1296413
January 27, 2015 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag satte faktiskt Telias router först och än så länge verkar det funka. Jag får ut 97mbit ner och upp. Men googlade lite och adud router har iptv tydligen men vet inte riktigt hur den skall ställas in eller om den endast funkar med ADSL anslutning.

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
August 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1296414
January 27, 2015 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1296672 wrote: Jag tror inte det kommer funka. Routingfunktionen i Telias router måste nog vara påslagen. Annars skulle han behöva flera publika IP,och det tror jag inte Telia tillåter.

Nä, det tror jag inte. Det är ju modemet som sköter WAN:et. En extern router borde fungera på samma sätt som den inbyggda, dvs sköter NAT

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1296417
January 27, 2015 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Marquzz;1296674 wrote: Nä, det tror jag inte. Det är ju modemet som sköter WAN:et. En extern router borde fungera på samma sätt som den inbyggda, dvs sköter NAT

Jag tror inte han har ett modem, utan bara en router. men även om han skulle det så kan han inte stänga av routing funktionen i "modemet". Skulle han göra det så får han sitt externa IP på WAN på sin asus router och då får han inget IP till sin TV.

Alucard-
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 198
Member Since:
June 27, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1296419
January 27, 2015 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Båda har ADSL modem och router funktion.
Men som jag sa funkar det att köra TV boxen i Telias router och sedan en kabel till min asud router. Bara tråkigt att behöva ha båda inkopplade när min asus router har iptv men jag har ingen susning om hur man fixar det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL